Unikt namn
ICE borde översättas till explosionsmotorer. Det låter roligare.
E enoch85 skrev:
- Service (obefintlig med elbil)
Samtliga märken har väl schemalagd service, som dessutom är relativt dyr.

Teslan har kanske inte det, men när den går sönder är det väl bara officiella Tesla verkstäder som ens kan öppna "huven", så det löser sig den vägen.
 
E
Unikt namn Unikt namn skrev:
ICE borde översättas till explosionsmotorer. Det låter roligare.
Samtliga märken har väl schemalagd service, som dessutom är relativt dyr.

Teslan har kanske inte det, men när den går sönder är det väl bara officiella Tesla verkstäder som ens kan öppna "huven", så det löser sig den vägen.
Nja, äger både en VW och en Tesla.

VW kör med serviceintervall, men det är bara ett sätt att tjäna pengar. Tar 2000 spänn för att byta kupéfilter typ. Helt onödigt! Tesla däremot har ingen service vad jag vet. Har ägt sedan 2022. Det finns ju liksom inget att serva...
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Vilken modern dieselbil kan stå på tomgång i 10 timmar utan att klegga igen partikelfiltret?
Har fått upp felkoder på 2 bilar och tom behövt bärgat 1 nyare diesel pga tomgångskörning i ca 2 timmar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Nja, äger både en VW och en Tesla.

VW kör med serviceintervall, men det är bara ett sätt att tjäna pengar. Tar 2000 spänn för att byta kupéfilter typ. Helt onödigt! Tesla däremot har ingen service vad jag vet. Har ägt sedan 2022. Det finns ju liksom inget att serva...
Det med tesla är väl lite på gott och ont. Kontroll av bromsvätskan kan ju vara trevligt, likaså av bromssytem och upphängning.
Det behöver inte vara lika dyrt som en service av en id bil såklart.
 
D Dilato skrev:
En bra dieselmotor behöver inga glödstift.
Bedford 3 liters rak 6:a som jag har i båten startar i alla väder på max 5 sekunder.
Kör du ofta båten i -40°?
 
  • Haha
  • Gilla
Kretikos och 5 till
  • Laddar…
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
ICE borde översättas till explosionsmotorer. Det låter roligare.
Samtliga märken har väl schemalagd service, som dessutom är relativt dyr.

Teslan har kanske inte det, men när den går sönder är det väl bara officiella Tesla verkstäder som ens kan öppna "huven", så det löser sig den vägen.
Ja det där med lite service är något tillverkarna skryter om men sen måste de få in kosing nånstans. På vår e-niro ska batteriets kylarvätska bytas vartannat år. Kostar 12 000kr på verkstan. Nog enkelt att göra själv men måste ju serva för garantin..
 
  • Wow
  • Ledsen
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kör du ofta båten i -40°?
Jag har kört i minus 15...5 cm is i Nordre älv för att komma till Rörö och tanka för att ha diesel nog att hålla värmen i båten.
9 ton stålbåt i sjön året runt.
Sen behöver man ju inte köra för att man startar motorn och laddar batteriet och vispar med propellern för att hålla isfritt runt båten.
 
Denna tråd har utvecklats på precis samma sätt som nästan alla trådar kring hurvida det är bäst att driva bilar nu och i framtiden.

Båda sidor har sina för och nackdelar som kan vara svåra att leva med beroende på vad man har för krav och förväntningar på sin bil eller andra transportmedel.

De stora oljeproducerande länderna i världen är knappast några föredömen när det kommer till miljötänk, mänskliga rättigheter och demokrati. Men jag antar det känns helt okej att fortsätta sponsra dessa länder med bra inkomster i många många generationer till. På samma sätt som med elen kan man förstås säga "ja, men vi köper bara norsk olja" men problemet är även där att det inte finns tillräckligt med norsk olja för att driva runt hela världen.

Jag tror mer på en framtid där vi har olika typer av energibärare för våra fordon. Alla lösningar passar inte för alla typer av transporter. Den som kör mest i stan och kortare turer kan klara sig bra på en elbil med relativt litet batteri medan den som faktiskt kör 4-5000 mil per år, ofta med tung last förmodligen inte kommer köra på el/batteri inom en snar framtid.

De som vill köra gammal bensin/diesel kan förmodligen 2050 köpa sig en 25-30 år gammal bil även då och hålla igång längre än vad som är ekonomiskt vettigt för en person som inte kan eller vill skruva själv.

Personligen så kör vi vidare med våran ganska törstiga bensinare i 4-5 år till, sen får vi se vad som finns att köpa i lämplig storlek och pris för en barnfamilj. Vad den drivs med, det vet jag inte nu men jag skulle inte bli förvånad om den går på el.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ok, så om valet stod mellan att dina barn får andas renade avgaser i väldigt små mängder dom det är i Sverige ELLER vara slavar i något U-land, så är det senare alternativet bättre tycker du.

Jag trodde inte du skulle tycka det, men det är klart, alla har vi rätt till våra åsikter :)
För det första har vi förhöjda avgaser på förskolor och det är inte i så små mänger alltid.

https://www.sydsvenskan.se/2021-03-28/farlig-luft-vid-manga-av-sveriges-forskolor

https://www.sydsvenskan.se/2023-12-20/sa-dalig-ar-luften-pa-lunds-forskolor

Jag ska vara ärlig och säga att jag bryr mig lika lite som TS om barnen i Kongo, fast nu kommer kobol i vår från certifierade gruvor så man kan ha båda världar (inget aktivt val).
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S
B buffyin skrev:
För det första har vi förhöjda avgaser på förskolor och det är inte i så små mänger alltid.

[länk]

[länk]

Jag ska vara ärlig och säga att jag bryr mig lika lite som TS om barnen i Kongo, fast nu kommer kobol i vår från certifierade gruvor så man kan ha båda världar (inget aktivt val).
Jag har aldrig påstått att någon här bryr sig om barnen i dessa länder. Jag diskuterar ur ett övergripande perspektiv.

Men du svarar inte på frågan, så jag tar för givet att du hellre ser dina barn andas in avgaser i nuvarande mängder hemma i stockholm än att dom tvingas vara slavar i t.ex kongo. Då är vi överens och jag hade rätt 👍
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
Vilken modern dieselbil kan stå på tomgång i 10 timmar utan att klegga igen partikelfiltret?
Har fått upp felkoder på 2 bilar och tom behövt bärgat 1 nyare diesel pga tomgångskörning i ca 2 timmar.
Sant, det är den största nackdelen med en modern diesel, det var bättre förr.
Svar på frågan får bli, jag vet inte om det säljs så bra bilar längre att det är möjligt. Många stänger dessutom av sig så fort man stannar.

Jag har hört från min kompis att han blev rånad på innehållet i dendär fina lådan bakom handskfacket i reservhjulet och tjuven sedan var så redig att han svetade ihop reservhjulet så fint att det inte syns att han har varit där ens. Kompisen blev lite sur till en början för utan dendär grejen i reservhjulet gick bilen knappt i 90, däremot så fick han gratis jul belysning i instrumentbrädan både Lampor med fast och blinkande sken, en lampa tyckte han särskilt om den såg ut som en burk med karameller. Han åkte och fiskade och fick upp tre laxar och fyra rödingar och la fisken i handskfacket. Några dagar senare fick bilen ett okänt virus från en datahacker, datahackern behövde lampor som liknade burkar med karameller, som tack för lampan så fixade datahackern så bilen går bättre än någonsin förr. Efteråt måste datahackern sett fisken i handskfacket och tog alla. När kompisen senare stod vid en rondell så stängdes inte motorn av sådär iriterande som den brukar och då märkte han att någon har även tagit knappen till start/stopp systemet. Men det gjorde inget eftersom att bilen drar knappt något bränsle alls på tomgång, när han kommer fram kan han stänga av bilen med nyckel om han inte ska iväg inom några dagar igen, annars kan den stå på så är det varmt och skönt när han sätter sig i bilen igen.
 
Redigerat:
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
E
R Rkarlsson skrev:
Det med tesla är väl lite på gott och ont. Kontroll av bromsvätskan kan ju vara trevligt, likaså av bromssytem och upphängning.
Det behöver inte vara lika dyrt som en service av en id bil såklart.
Sant. Tänkte kolla min Tesla kort innan garantin går ut, bara för att vara säker. ;)
 
P Peter_Ker skrev:
Cykeln är överlägset bäst. Oavsett väder så kan man cykla på en snöröjd och nysaltad cykelväg vart man vill. Om det blir för jävligt så kan man bära cykeln förbi alla fastkörda Teslor och Ram pickisar. Det finns ingen begränsning av räckvidden heller.
Vart har du sett "Ram pickisar" fastkörda?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stod i vasabladet att p.g.a. den stränga kölden vi haft hela veckan (-25 till -32) har rekordmånga bilar stannat, bogseraren som hade fullt upp sade han var förvånad att bara 1 av 100 bilar som stannat i kölden var elbilar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Nya jobbet för bärgare va ju dieselbilar med frusna Adbluetankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.