P Pligg85 skrev:
Jag förklarade just för dottern hur oljan pumpas upp, transporteras till och från raffinaderier och hela processen ut till konsument.

Då tittar hon bara uppgivet och frågar varför man inte har elbil eftersom alla har el hemma.
Tänk när elnätet slås ut elektroniskt. Stater har tiotusentals hackers som jobbar med attacker varje dag. Naivt resonemang av dig. Lär din dotter den barska verkligheten. Allt är inte bomnulll och mjölk och människan kan inte överleva på KÄRLEK OCH LUFT.
 
  • Haha
  • Gilla
anders07 och 2 till
  • Laddar…
F
Ulltand Ulltand skrev:
Har du testat att byta glödstift? En frisk diesel har inga problem att starta vid -25C
Bytte glödstiften för ca 5 år sen tror jag. Det är inte dax ännu med tanke på hur jävla svårstartad den var då. Men jag kan väl resistansmäta dom och kolla. Glömde nämna att jag fick ta dubbelfattad backhand för att få i backen med så det var trögt. Växelådsoljan byttes fö för 2 år sen efter att bilen stått still i 18 månader.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inatt laddar looooosers ;) Fast inte så farligt, ca 1,25kr.
I Finland var elpriset uppe på 25 kr några timmar idag enligt prognos !!!

Men finnarna kan ju reglera nätet med bastu on/off metoden.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Tänk när elnätet slås ut elektroniskt. Stater har tiotusentals hackers som jobbar med attacker varje dag. Naivt resonemang av dig. Lär din dotter den barska verkligheten. Allt är inte bomnulll och mjölk och människan kan inte överleva på KÄRLEK OCH LUFT.
Hur ska du tanka bilen utan el?
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ska du tanka bilen utan el?
Bravo!! Äntligen någon som fattar!
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
M Matte Bygg skrev:
Tänk när elnätet slås ut elektroniskt. Stater har tiotusentals hackers som jobbar med attacker varje dag. Naivt resonemang av dig. Lär din dotter den barska verkligheten. Allt är inte bomnulll och mjölk och människan kan inte överleva på KÄRLEK OCH LUFT.
Ägna du din sista mental kapacitet till nåt annat istället.
M Matte Bygg skrev:
Bravo!! Äntligen någon som fattar!
Och en som inte fattade…… alltså hur du skall tanka utan el på macken….

Jag tänkte tanka direkt från solpanelerna. Nu vill jag att du förklarar hur du skall tanka soppa på macken som inte har vare sig fungerande kassasystem eller el till pumparna.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Tänk när elnätet slås ut elektroniskt. Stater har tiotusentals hackers som jobbar med attacker varje dag. Naivt resonemang av dig. Lär din dotter den barska verkligheten. Allt är inte bomnulll och mjölk och människan kan inte överleva på KÄRLEK OCH LUFT.
Du vet att det behövs el för att driva pumparna på bensinstationerna va? Eller ska alla ha en årsförbrukning diesel i förrådet?
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Digital regn, gröna koder, matrix, streaming data, virtuell verklighet, cyberrymd, programmering, abstrakt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två händer håller en röd och en blå kapsel mot mörk bakgrund, som en vägvals metafor.

Mannekäng med foliehatt sitter på ett bord mot en tegelvägg i svartvitt foto.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 15 till
  • Laddar…
Som sagt vi har gott om förnybart bränsle i den svenska skogen. När det blev ransonering på bensin under andra världskriget kunde man snabbt konvertera bilarna till gengas.

Det är lite synd att vi låst fast oss vid bristvaran ren el.


"Gengas har en hög verkningsgrad, och praktiska tester har visat att ett ton ved kan ersätta 385 liter bensin. Jämförelsen tar hänsyn till såväl uppvärmning som extra vikt av gengasaggregatet."
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
Jösses vad alla miljöpartister dyker upp överallt.
 
R
P Pligg85 skrev:
Jag förklarade just för dottern hur oljan pumpas upp, transporteras till och från raffinaderier och hela processen ut till konsument.

Då tittar hon bara uppgivet och frågar varför man inte har elbil eftersom alla har el hemma.
Förklarade du samtidigt hur de metaller som behövs till batterier utvinns?
Och varifrån elen till en stor del av världen kommer ifrån😉
Ska man förklara hur världen ser ut så får man ge en helhetsbild, där elbilen naturligtvis är framtiden men just nu är det pest eller kolera i en världslig helhetsbild.
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
S
Biogas är det bästa förnyabara bränslet. Lokalproduktion och med rätt förutsättningar positiv klimatpåverkan. Dessutom är det mindre utsläpp av kväveoxider och kolväten i avgaserna.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Miljöbil ?
Röd och svart pedal-gokart för barn med fyra hjul och justerbart säte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vänta till det blir -40. Då går det inte att ladda elbilen övht. Körsträckan blir inte heller nån höjdare och om det går att få plussgrader i kupen är tveksamt.

Men det kommer fortsatt gå att kabla ingång bensinaren från elbilens batteri.
Ähm. Jag såg för en halvtimme sen i en volvo xc70 grupp där folk uppe i -40 graders träsket inte fick igång sina bilar trots de kablade de.
Så det är absolut inte en garanti.
Min bensinare gick knappt igång idag i -15, det var precis den ville tända till. In i den kommer jag dock inte förutom höger bakdörr.
Så i bensinaren får jag lägga en kupevärmare några timmar imorgon, om jag får upp dörren.

Så har du ingen motorvärmare på bensinen eller dieseln så kan du vara väldigt osäker om den stått en arbetsdag i -40.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Tänk när elnätet slås ut elektroniskt. Stater har tiotusentals hackers som jobbar med attacker varje dag. Naivt resonemang av dig. Lär din dotter den barska verkligheten. Allt är inte bomnulll och mjölk och människan kan inte överleva på KÄRLEK OCH LUFT.
Ja då kör du tills din diesel är sopslut i din tank. För du kan inte tanka på en liter mer när elnätet är utslaget.

Naivt av dig. Du har garanterat noll kr på kontot och allt i kudden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.