M myrstack skrev:
Har du en 3:e kontaktor utanför bild? Du har annars fått bra tips om hur du ser att kontaktorn sluter genom att den avlånga mittbiten åker ner. Detta ska normalt höras genom ett klickande och normalt ska man kunna lista ut den kombinerade effekten genom de olika kombinationerna av slutna kontaktorer.

Är väl först när man vet att att styrningen försöker sluta en kontaktor och inte lyckas med detta som det är vettigt att mäta styrspänningen där
Nej bara två kontaktorer. tror det är 6+3 kw. Ingen spänning kommer på den ena kontaktorn på alla tillfällen jag varit där och mätt under dagen. Och det är många. Jag har på värmekurva 10 och förskjutning 0 vilket borde innebära ca 70 graders framledning vid denna temp (-37C) men den klarar bara av att få upp framledningen till 40 grader. Dock om jag trycker ner kontaktorns mittenstycke manuellt kopplar den in elpatronen på full effekt. Men det är säkert självklart för dom flesta elkunniga men inte för ett hjon som mig =P
Så... hur får jag reläet att mata ström när den ska? Nytt relä?
 
Innanför högra luckans baksida sitter 3 st små pottar, kolla in den som det står steg/kW på står den på 6 är det bara 6 kW max som pannan ger, vrid den till 9. Nästa bra fråga, du har inte något som kallas belastningsvakt. Det ska då gå en ledning från pannan fram till el-centralen. Vad för huvudsäkring har du 16,20 eller 25 amp. Med 9 kW bör du ha minst 20 amp. Pannan drar med 9 kW ca 13 amp.
 
J jonaserik skrev:
Innanför högra luckans baksida sitter 3 st små pottar, kolla in den som det står steg/kW på står den på 6 är det bara 6 kW max som pannan ger, vrid den till 9. Nästa bra fråga, du har inte något som kallas belastningsvakt. Det ska då gå en ledning från pannan fram till el-centralen. Vad för huvudsäkring har du 16,20 eller 25 amp. Med 9 kW bör du ha minst 20 amp. Pannan drar med 9 kW ca 13 amp.
Den står på 9 kw. Max temp 70 eller 80 grader. Jag har 20 amp huvudsäkringar.
 
Utegivaren ska ge en resistans på 102,35 kohm vid -40 °C. Finns tabell i manualen.

Nu testas verkligen värmesystemen. Din teori stämmer säkert att felet kan ha funnits länge. Låter som det är relä K3 högst upp av de fyra reläerna på reläkortet som inte fungerar(?) Eller elektroniken som styr det reläet. Har du kontrollerat potentiometern för effektinställningen så att den verkligen tillåter 9 kW?
 
J Josth skrev:
Utegivaren ska ge en resistans på 102,35 kohm vid -40 °C. Finns tabell i manualen.

Nu testas verkligen värmesystemen. Din teori stämmer säkert att felet kan ha funnits länge. Låter som det är relä K3 högst upp av de fyra reläerna på reläkortet som inte fungerar(?) Eller elektroniken som styr det reläet. Har du kontrollerat potentiometern för effektinställningen så att den verkligen tillåter 9 kW?
Ja exakt. Och den gav ett värde över 400 kohm. Nu när jag bytte kontrollerade jag igen på kablarna innan jag kopplade in den i pannan att det stämde med rådande temperatur i tabellen och det gjorde det.

Oj nu blev det överkurs. Hur kontrollerar man potentiometern? Antar det är vredet där jag väljer maxeffekten innanför luckan du menar med potentiometer? Som sagt. Jag är novis på el. 😅 Tror det slutar med att jag får ringa ut en servicegubbe. Inte för att vi har råd med det men det börjar vara över min kunskap detta.

Kan det skada att vrida vredet till 11 eller 13 kw? Tänkte om inte skulle man ju kunna testa det?
 
Med risk för att rekommendera något som kan vara olämpligt av flertalet skäl skulle man ju kunna testa att lägga 230v på styrningen på den kontaktor som inte sluter och därigenom se om det är kontaktorn eller styrningen till detta steget som strular. Din mätning som inte hittar 230v på den kontaktorn indikerar förvisso starkt något med styrningen utöver din utegivare så som du redan åtgärdat.

Om detta görs få man verkligen vara försiktig och veta vad man gör, verkligen bekräfta att kontaktorn manövreras med 230v osv men om kranar börja frysa så….

Dock! Om detta dock är din enda nuvarande uppvärmningskälla skulle jag starkt rekommendera att försöka få hjälp med någon som kan ersätta ditt styrkort och inte riskera något ytterligare hempul och försöka överleva med lite kyligare läge ytterligare någon dag
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Med risk för att rekommendera något som kan vara olämpligt av flertalet skäl skulle man ju kunna testa att lägga 230v på styrningen på den kontaktor som inte sluter och därigenom se om det är kontaktorn eller styrningen till detta steget som strular. Din mätning som inte hittar 230v på den kontaktorn indikerar förvisso starkt något med styrningen utöver din utegivare så som du redan åtgärdat.

Om detta görs få man verkligen vara försiktig och veta vad man gör, verkligen bekräfta att kontaktorn manövreras med 230v osv men om kranar börja frysa så….

Dock! Om detta dock är din enda nuvarande uppvärmningskälla skulle jag starkt rekommendera att försöka få hjälp med någon som kan ersätta ditt styrkort och inte riskera något ytterligare hempul och försöka överleva med lite kyligare läge ytterligare någon dag
Tanken har slagit mig att fulfixa =P men jag är rätt säker på att det är styrningen och inte själva kontaktorn som är problemet och då får det bli en reparatör som får komma ut. Har mätt väldigt mycket på just den kontaktorn och den har inte fått över 13 volt en enda gång medans den andra pendlar mellan 6 volt när den inte drar och 230 volt när den drar.

Vi har tack och lov en kamin också. och luftvärmepumpen får trycka ut värmen från den ut i huset med hjälp av fläktläget på llvp:n. Dock hinner den bli kall på natten så morgnarna är iskalla.
 
K Kromad82 skrev:
Ja exakt. Och den gav ett värde över 400 kohm. Nu när jag bytte kontrollerade jag igen på kablarna innan jag kopplade in den i pannan att det stämde med rådande temperatur i tabellen och det gjorde det.

Oj nu blev det överkurs. Hur kontrollerar man potentiometern? Antar det är vredet där jag väljer maxeffekten innanför luckan du menar med potentiometer? Som sagt. Jag är novis på el. 😅 Tror det slutar med att jag får ringa ut en servicegubbe. Inte för att vi har råd med det men det börjar vara över min kunskap detta.

Kan det skada att vrida vredet till 11 eller 13 kw? Tänkte om inte skulle man ju kunna testa det?
Går bra att vrida vredet för effektbegränsning till mer än 9 kW. I värsta löser säkringarna ut efter en liten stund om allt då plötsligt skulle kopplas in. Har du kontrollerat alla punkter på sid 14 i manualen angående låg innetemperatur?

OBS! "Elpannan är försedd med tidsfördröjning som blockeraren del av elpatronen så att max 6,0 kW kopplas in deförsta två timmarna efter det att elpannan varit bortkopplad. Tidsfördröjningen kan enkelt förbikopplas genom att trycka in snabbstartsknappen. Denna åtgärd kan användas vid service och funktionsprov på elpannan."
 
Redigerat:
K Kromad82 skrev:
Tanken har slagit mig att fulfixa =P men jag är rätt säker på att det är styrningen och inte själva kontaktorn som är problemet och då får det bli en reparatör som får komma ut. Har mätt väldigt mycket på just den kontaktorn och den har inte fått över 13 volt en enda gång medans den andra pendlar mellan 6 volt när den inte drar och 230 volt när den drar.

Vi har tack och lov en kamin också. och luftvärmepumpen får trycka ut värmen från den ut i huset med hjälp av fläktläget på llvp:n. Dock hinner den bli kall på natten så morgnarna är iskalla.
Som en snabbfix kan du ju koppla bort 230v från den kontaktorn som inte får 230 till a1 och såtta en kabel från den andra kontaktorn som funkar till a1 på den andra.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
J Josth skrev:
Går bra att vrida vredet för effektbegränsning till mer än 9 kW. I värsta löser säkringarna ut efter en liten stund om allt då plötsligt skulle kopplas in. Har du kontrollerat alla punkter på sid 14 i manualen angående låg innetemperatur?
testar vrida upp till 13 kw och ser vad som händer. Ser ju efter en liten stund om det händer något eller om säkringen går.

Jepp alla punkter där är kontrollerade. Ja utom att lufta elementen. Däremot luftade jag vid säkerhetsventilen. Effektvakt finns inte.
 
OBS! "Elpannan är försedd med tidsfördröjning som blockeraren del av elpatronen så att max 6,0 kW kopplas in de första två timmarna efter det att elpannan varit bortkopplad. Tidsfördröjningen kan enkelt förbikopplas genom att trycka in snabbstartsknappen. Denna åtgärd kan användas vid service och funktionsprov på elpannan."
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Ställ inte upp strömmen utan att kolla att matande kabel klarar den belastningen. Och koppla inte 230v på kontaktorn eller relät utan att kolla om spolen är gjord för den spänningen.

Tycker du borde ha börjat med att kontakta Nibe support och höra om det kanske bara är något enkelt fel. De bör ju ha någon ide varför inte ett effektsteg kopplas in.

Det låter ju som att det som styr reläet inte ger signal av någon anledning.
 
J Josth skrev:
OBS! "Elpannan är försedd med tidsfördröjning som blockeraren del av elpatronen så att max 6,0 kW kopplas in de första två timmarna efter det att elpannan varit bortkopplad. Tidsfördröjningen kan enkelt förbikopplas genom att trycka in snabbstartsknappen. Denna åtgärd kan användas vid service och funktionsprov på elpannan."
Jo men pannan har gått längre än två timmar. Gick hela dagen utan att få upp temp eller effekt. Har Homewizard realtidsavläsning på elförbrukningen och pannan har inte dragit mer än 6 kw på den tiden. Sen har jag stängt av den en gång och då tryckte jag in snabbstartsknappen.

Törs man pröva Emanuel01;s lilla trix...? Koppla ur A1 på den kontaktor som inte får ström och kasta på en ledare från den kontaktorn som drar till den som inte drar? Finns det några risker?
 
A avh67f skrev:
Ställ inte upp strömmen utan att kolla att matande kabel klarar den belastningen. Och koppla inte 230v på kontaktorn eller relät utan att kolla om spolen är gjord för den spänningen.

Tycker du borde ha börjat med att kontakta Nibe support och höra om det kanske bara är något enkelt fel. De bör ju ha någon ide varför inte ett effektsteg kopplas in.

Det låter ju som att det som styr reläet inte ger signal av någon anledning.
Ja nä du har rätt. Ska inte försöka fulkoppla saker. Ska ringa runt imorgon dels till Nibe och om det inte löser sig ringa och se om man får ut någon reparatör.
 
K Kromad82 skrev:
Jo men pannan har gått längre än två timmar. Gick hela dagen utan att få upp temp eller effekt. Har Homewizard realtidsavläsning på elförbrukningen och pannan har inte dragit mer än 6 kw på den tiden. Sen har jag stängt av den en gång och då tryckte jag in snabbstartsknappen.

Törs man pröva Emanuel01;s lilla trix...? Koppla ur A1 på den kontaktor som inte får ström och kasta på en ledare från den kontaktorn som drar till den som inte drar? Finns det några risker?
Har gjort så flera gånger när styrkort på större kylmaskiner inte funkat. Spolen drar ju ingen större ström och du har ju uppsäkrat för 9kw.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.