Jonas Persson
H Hybro skrev:
Ett 5 kW trefas dieselverk med tillkopplad liten byggcentran gör att 1-fas laster sprids över all tre faser.
Bara för att vara tydlig, lasterna "sprids inte automatiskt över faserna".

Lasten blir bara jämnt fördelad om du kopplar in laster på varje fas som förbrukar lika mycket per fas och är på.

Så återigen är det en fördel att innan strömavbrottet planera och ta reda på effektbehovet för olika förbrukare så att den aktiva lasten är så jämn som möjligt.

Det är inte omöjligt att de förbrukare du behöver sitter ojämnt fördelade idag och det kan behövas skarvsladdar för att flytta dem till en annan fas.
 
Redigerat:
Så är det tänkt... Ja.

2 kW på en fas går inte på mitt elverk.

Nu är tanken med detta, att driva vattenpumpen som 3-fas last.
Driva tre frysar, kylskåp, batteriladdare, ledbelysningar...

Nu är det som så att frysarna knappast går i takt...
 
Jonas Persson
H Hybro skrev:
Nu är det som så att frysarna knappast går i takt...
Nä, men en frys drar så pass lite att det inte ska ha någon betydelse.
 
Tanken. Tanken som gäller när Du börjar plocka på det ena efter andra.
Kupevärmare intill vattenpumpen...
Elgrillen mm mm
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Idag så har vi haft ca -29 grader utomhus och nästan en meters snötäcke.

Som jag bor, så räknar jag inte med att kunna sätta upp solceller på taket, som är snöfria de kallaste och mörkaste vintermånaderna, jag anser det viktigast att min reservkraft fungerar.

Möjligen så blir det några solceller som står nästan lodrätt upp så snön rasar av.

Idag (vid -29 grader) avläste jag elmätaren till bergvärmepumpen (som saknar elspets) och såg att den då behövde ca 4 570 W för att hålla värmen i huset. Den varvtalsstyrda kompressorn matas just nu med ca 77 Hz så det finns lite kvar till maxvärdet som är inställt till 90 Hz.

Jag skulle alltså kunna driva bergvärmepumpen, vid strömavbrott, med ett trefas elverk, men har istället valt att värma huset genom att elda i de två spisinsatser jag har, och rotera vattnet i värmeelementen genom att driva cirkulationspumpen med reservkraft.

Batterierna är just nu fulladdade och invertern går på tomgång. Jag kan återuppladda batterierna med ett enfas elverk. Jag borde klara en vecka strömavbrott med 15-25 liter aspenbränsle och vedeldning. Vid ett strömavbrott flyttar jag över de laster som jag prioriterar till inverterdrift.

En övergång från ordinarie matning till reservkraft vid strömavbrott, och sedan det omvända när den ordinarie matningen återkommer, måste kunna ske på ett säkert sätt även om det är snöstorm och/eller kraftig kyla.

Genom att ha en separat elcentral för reservkraft så kan både omkoppling och felsökning ske på ett säkert sätt även i den ”stressade situation” som ett strömavbrott innebär.

Dessutom är det inte orimligt att jag kan mata alla de laster ”som jag prioriterar” under längre perioder via reservkraftnätet vars batterier kontinuerligt har underhållsladdning. Vid strömavbrott får jag då en avbrottsfri (sömnfri) övergång till reservkraftdrift och de extra förlusterna är inte så stora.

Så länge jag har bränsle och vet kan kan jag nog klara mig.
Hej Martin!

Intressant med din lösning med ett parallellt litet nät för reservkraft.
Du skriver att du får en avbrottsfri övergång till reservkraften vid strömavbrott.
Men hur ser det ut ute vid förbrukarna. Tex frysen måste du inte manuellt flytta stickproppen från vanliga uttaget till reserkraftsuttaget? Eller ligger de redan ihop på något vis?
 
Troligtvis inte elektrisk parallellt med inkommande nät.
Detta skulle innebära att elverk mm matar ut spänning från egna fastigheten till nästa o s v.
Detta är förbjudet! Och mycket farligt.

Grannen har större elverk än mig, som kan mata egna fastigheten.
Detta via en manuell avskiljare som kopplar bort inkommande matning från nätägaren.

En smidig lösning. Blir inga andra omkopplingar / matningar av kylar, frysar/ vattenpumpar mm.
 
J Jannejoel skrev:
Hej Martin!

Intressant med din lösning med ett parallellt litet nät för reservkraft.
Du skriver att du får en avbrottsfri övergång till reservkraften vid strömavbrott.
Men hur ser det ut ute vid förbrukarna. Tex frysen måste du inte manuellt flytta stickproppen från vanliga uttaget till reserkraftsuttaget? Eller ligger de redan ihop på något vis?
Hej Jannejoel

Jag har ett separat enfasnät (reservkraftnät) dit jag kan koppla de elapparater som jag vill driva vid ett strömavbrott. Detta 230 V reservkraftnät drivs av en inverter 12/230V kopplat till blybatterier som laddas med batteriladdare antingen från elnätet eller från en enfasgenerator.

Om jag vill ha ”en avbrottsfri övergång till reservkraften vid strömavbrott” då kan jag välja att koppla över dessa elapparater till detta reservkraftnät redan innan ett strömavbrott. Ett sorts beredskapsläge.

Innan ett strömavbrott strömförsörjs då apparaterna i reservkraftnätet från elnätet via batteriladdarna (som samtidigt underhållsladdar batterierna).

När jag testat detta, så ser jag att det blir extra förluster, men att dessa är relativt små. Driften fungerar bra och jag har en viss övervakning.

Vid ett strömavbrott sker då övergången till reservkraftdrift avbrottsfritt (sömnlöst) eftersom batteriet tar över strömförsörjningen till invertern från batteriladdaren.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jannejoel

Jag har ett separat enfasnät (reservkraftnät) dit jag kan koppla de elapparater som jag vill driva vid ett strömavbrott. Detta 230 V reservkraftnät drivs av en inverter 12/230V kopplat till blybatterier som laddas med batteriladdare antingen från elnätet eller från en enfasgenerator.

Om jag vill ha ”en avbrottsfri övergång till reservkraften vid strömavbrott” då kan jag välja att koppla över dessa elapparater till detta reservkraftnät redan innan ett strömavbrott. Ett sorts beredskapsläge.

Innan ett strömavbrott strömförsörjs då apparaterna i reservkraftnätet från elnätet via batteriladdarna (som samtidigt underhållsladdar batterierna).

När jag testat detta, så ser jag att det blir extra förluster, men att dessa är relativt små. Driften fungerar bra och jag har en viss övervakning.

Vid ett strömavbrott sker då övergången till reservkraftdrift avbrottsfritt (sömnlöst) eftersom batteriet tar över strömförsörjningen till invertern från batteriladdaren.
Vad har du som ändrar från nät och reserv då. Det fordras lite speciella grejer till det.
 
J jonaserik skrev:
Vad har du som ändrar från nät och reserv då. Det fordras lite speciella grejer till d
Jannejoel

Vad är det du saknar i systemet?

Som jag beskrev behövs ingenting extra förutom de laddare, batterier och inverter jag har.

Batteriet underhållsladdas från batteriladdaren samtidigt som batteriladdaren strömförsörjer invertern när det inte är strömavbrott.

Vid strömavbrott tappar batteriladdaren sin 230V strömförsörjning.
Invertern tar då sin ström från batteriet i stället för att hämta ström från batteriladdaren.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Alltså... Invertern med eget kablage och uttag till t ex frysar kan var ständigt inkopplad.
Frysar mm kopplade till inverterns 230 V utgång.

Likaså laddaren till de batterier som driver invertern. Batterierna är normalt fulladdade.

Vid avbrott får inte laddaren nån matning från nätet in till fastigheten. Invertern fortsätter få spänning från batterierna.

Det lokala nätet från invertern som driver frysar mm har ingen kontakt med inkommande nät till bostaden.


Skrev mest för att begripa detta själv. Ser ingen direkt fara med denna koppling, med invertern ständigt inkopplad. Men jag kan ha fel.
 
M Martin Lundmark skrev:
Jannejoel

Vad är det du saknar i systemet?

Som jag beskrev behövs ingenting extra förutom de laddare, batterier och inverter jag har.

Batteriet underhållsladdas från batteriladdaren samtidigt som batteriladdaren strömförsörjer invertern när det inte är strömavbrott.

Vid strömavbrott tappar batteriladdaren sin 230V strömförsörjning.
Invertern tar då sin ström från batteriet i stället för att hämta ström från batteriladdaren.
Bara så att vi är sams då med funktionen. Det är då en separat central utan koppling till den andra som ligger mot nätet och som konstant är kopplat mot inverten. Då går det att ha så, men det får inte finnas någon koppling mellan centralerna, inte ens med laddarens stickpropp. Det ska då vara ett relä/kontaktor som bryter spänningen till laddaren vid stopp utifrån. Men det är inte optimalt med en sådan koppling, utan då ska det vara en kontaktor mellan centralerna som faller vid stopp utifrån och det finns skarpa regler hur en sådan konstruktion ska utföras. Vad händer om kontaktorn mellan centralerna bränner fast i tillslaget läge. Livsfarligt att mata ut på nätet med reservkraft. Normalt så ska det finnas en reservkraftbytare så inget tvivel finns om att inte mata ut något baklänges på nätet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Förutom förluster i häraden 15% så ser jag bara en nackdel, och det är att man behöver en kraftig och dyr batteriladdare. Jag hittar en uppgift om att Martin har 3 st Victron Blue Smart 30 A, dvs 90 A!

Med en klenare laddare behövs en automatisk omkoppling till batteri+inverterdrift när nätet försvinner, en s.k. nödströmsanläggning. Det som kostar där är den lite speciella kontaktorn med 2NO + 2NC som dessutom måste vara pålitlig.
 
J jonaserik skrev:
Bara så att vi är sams då med funktionen. Det är då en separat central utan koppling till den andra som ligger mot nätet och som konstant är kopplat mot inverten. Då går det att ha så, men det får inte finnas någon koppling mellan centralerna, inte ens med laddarens stickpropp. Det ska då vara ett relä/kontaktor som bryter spänningen till laddaren vid stopp utifrån. Men det är inte optimalt med en sådan koppling, utan då ska det vara en kontaktor mellan centralerna som faller vid stopp utifrån och det finns skarpa regler hur en sådan konstruktion ska utföras. Vad händer om kontaktorn mellan centralerna bränner fast i tillslaget läge. Livsfarligt att mata ut på nätet med reservkraft. Normalt så ska det finnas en reservkraftbytare så inget tvivel finns om att inte mata ut något baklänges på nätet.
Jannejoel

Invertern sekundärsida, som levererar 230 V växelspänning till apparaterna, är inte kopplat till elnätets 230 V växelspänning.

Vi tar om beskrivningen men börjar med att jag har en ö-drift.

Ö-driften består av ett helt separat 230 V enfas elnät som drivs av en inverter på 12/230V kopplat till blybatterier.

Till denna ö-drift kopplar jag kyl/frys frysbox, cirkulationspump, kommunikationsutrustning belysning etc.

Nu kan vi kalla denna ö-drift mitt reservkraftsystem.

Eftersom batterierna i detta reservkraftsystem behöver laddas, så kopplar jag (under reservkraftdrift) dit en batteriladdare, som kan få ström från elnätet (eller från en enfasgenerator).

Reservkraftsystemet fortsätter då att från elnätet via invertern leverera ström till mina apparater, batteriet laddas samtidigt, den omkopplingen sker utan avbrott.

Försvinner strömmen till laddaren, då kan invertern återgå till att ta strömmen från batteriet, den omkopplingen sker utan avbrott..

Då är vi tillbaka i ö-drift (reservkraftdrift).

Jag behöver ingen kontaktor som kopplar om mellan två 230V växelströmsnät.
 
Redigerat:
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Jonaserik skrev:

"Då går det att ha så, men det får inte finnas någon koppling mellan centralerna, inte ens med laddarens stickpropp."


- Hur är det med detta, och varför?

Om jag förstod rätt finns det bara EN central. Den för inkommande nät från nätägare.

De "nya" uttagen, rätt och slätt direkt inkopplade parallellt till inverterns 230 V, utan egen central, säkringar mm.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
De "nya" uttagen, rätt och slätt direkt inkopplade parallellt till inverterns 230 V, utan egen central, säkringar mm.
Jepp är det så, så är det vattentäta skott mellan delarna och invertern måste då vara i drift 24/7 365 . Kanske lite överkurs, men fungerar säkert.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.