R
E El oso skrev:
Om man frågar försäkringsbolaget så säger de i de flesta fall att det ska vara en cettifierad säker vatten-firma men det har de inget stöd för det finns inga sådana krav motsvarande behörig elektriker.
Om det är absolut från försäkringsbolaget, byt bolag.
Så kan det vara😉
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi hade ett besök av anticimex i samband med att vi tecknade försäkring av LF,
Kommenterade en massa, bland annat på saker i badrummet så som att elementrören kom upp genom golvet som de gjort sedan huset byggdes 71 🙄

Sen visade det sig att förra ägarna haft anticimex på besök varje år och jag fick senaste protokollet. Då fick de bara en anmärkning, på att fönsterna inte var låsbara.

Så jag ger inte jättemycket för ACs besiktningar...
Anticimex =🤣
 
R Rejäl skrev:
Do you take on the responsibility that a non-craftsman should be able to build his own house with plumbing and everything you can legally get so nice..

I claim, on the contrary, most craftsmen do not build their own houses, much less do everything in their own newly built houses because there is a lot to keep track of.

But there are those who can do it, it requires a reading head and a good sense of craftsmanship, rarely people who have both and who start from scratch and want to build a house...
 
  • Korroderat rör med synliga gängor, delvis täckt av rost, smuts och isoleringsmaterial. Inga människor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Hej!

Jag har en läcka i värmesystemet i ett av rören som går längs med källartaket i panndelen. Läckan kommer från en rostig kontakt. Rörmokaren lovade att komma i september och sedan igen i november och lämnade oss i vinden.

Läckan är endast närvarande när temperaturen/trycket är högt. Jag vill köpa rätt del, ifall vi skulle få en total härdsmälta under vintern. Eller om jag bestämmer mig för att göra jobbet på sommaren.

Titta gärna på bilden jag bifogade här: https://static.byggahus.se/attachments/images/large/743/743909-8d7c11e9ab06de7a9cf9410228dfa6f8.jpg.

Diametern är 32 mm.

Kan du ge råd om rätt del?

Jag har hittat några möjliga reservdelar:

https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-stalrorskoppling-inv-32/

https://www.biltema.se/en-se/constr...r-for-pem-hose-straight-32-x-32-mm-2000047962

https://www.biltema.se/en-se/constr...hose-straight-32-mm-x-1-r25-female-2000047964

Tack så mycket
 
R Rejäl skrev:
Bara o gratulera att kommunen lät dig vara KA. för en KA får inte ha någon närstående ställning eller vara byggherren själv det är hela poängen med systemet..samt att man behöver vara certifierad som kontrollansvarig…

En kontrollansvarig får inte vara KA för sitt egna projekt. En KA måste ha en självständig ställning i förhållande till byggherren, med detta menas att du får inte anlita en KA som arbetar i samma företag eller är släkt med dig.
En kontrollansvarig ska enligt PBL:

  • Hjälpa byggherren med att upprätta kontrollplan

  • Se till så att kontrollplanen följs och att alla kontroller utförs.

  • Informera byggherren och även meddela byggnadsnämnden om man inte följer de handlingarna som man lämnat in till kommunen för bygglovet och startbeskedet.

  • Den kontrollansvariga ska delta vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens arbetsplatsbesök.

  • Dokumentera sina byggplatsbesök och skriva ett protokoll som kan behövas för utvärderingen inför slutbeskedet.

  • Lämna ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked

Om en kontrollansvarig inte utför sina uppgifter enligt kraven ovan, ska byggherren meddela byggnadsnämnden..
Pratar vi stora byggen som bostadshus nu, eller ALLA projekt?
Jag bygger ett större garage (och jag bygger allt själv av lösvirke) och jag är KA själv för det .

Enligt svågern som är snickare hade han aldrig varit med om att det funnits någon extern KA när de byggt garage.
 
R
Pajje113 Pajje113 skrev:
Pratar vi stora byggen som bostadshus nu, eller ALLA projekt?
Jag bygger ett större garage (och jag bygger allt själv av lösvirke) och jag är KA själv för det .

Enligt svågern som är snickare hade han aldrig varit med om att det funnits någon extern KA när de byggt garage.
Olika krav som kommunen ställer…
Läs inlägg #95
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Olika krav som kommunen ställer…
Läs inlägg #95
Intressant.

Nu står det iof inte i min bygglovsansökan vem som bygger, men det borde vara rätt uppenbart att jag skulle bygga själv då alla underlag i ansökan var handritade av mig själv.

Men oavsett så är det "bara" att bygga färdigt i vår, skriva på kontrollplanen och skicka in.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Pajje113 Pajje113 skrev:
Intressant.

Nu står det iof inte i min bygglovsansökan vem som bygger, men det borde vara rätt uppenbart att jag skulle bygga själv då alla underlag i ansökan var handritade av mig själv.

Men oavsett så är det "bara" att bygga färdigt i vår, skriva på kontrollplanen och skicka in.
Oftast inte så någa med garage och ekonomibyggnader som med bostadshus..
 
  • Gilla
Pajje113
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
..., man får inte gå mot röd gubbe heller...).

...
Jo, numera är det inte straffbart ;)

//
 
J jonte0 skrev:
Jo, numera är det inte straffbart
Nej det är det inte men det är fortfarande otillåtet.
 
R Rejäl skrev:
Fortfarande kan det vara straffbart
Ja rent teoretiskt men hittar du ett exempel på att det faktiskt hänt?
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Ja rent teoretiskt men hittar du ett exempel på att det faktiskt hänt?
Kan var ordet.. det krävs någ en olycka med dödlig utgång eller liknande innan det ses som mycket särskilda omständigheter…
 
J jonte0 skrev:
Jo, numera är det inte straffbart ;)

//
Det har det aldrig varit
 
Att gå mot rött, strikt sett, är inte straffbart. Att vara vårdslös är straffbart. Man kan tänka sigh att någon kan vara vårdslös i samband med en röd-gubbe gång. Men då är det vårdslöshet man bli straffad för, inte RG. Så där får vi tänka om Rejäl(t).

"I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen, du kan alltså inte bli bötfälld för att du går mot rött."

Så Johansson 56 får ha struten på sig... om han nu inte kommer att hävda att en ordningsbot inte är ett straff.... ;)

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.