P P-E Hans skrev:
Du har en rolig poäng! Men jag resonerar inte så att bara för att jag kan köpa en sak, så blundar jag och tar emot allt folk säger kommer med denna.. Främst tror jag din tanke hämmar konkurrensen och gynnar (bil/elektronik)branschen.
Bara att acceptera att det är marknaden som styr.
De som producerar prylar vad det än är vill ju tjäna pengar.
Företagen bedriver ju inte välgörenhet
 
B bygges skrev:
Detta som det letas efter?
Nej, det som efterfrågas är en sladd utan elektronik och som inte kostar femtusen spänn eller mer.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Precis.
Varför är inte bilen konstruerad med CEE-intag?🤔
 
Därför att det är tänkt att det ska gå att ladda med DC på en snabbladdare med samma kontakt. Och att det behövs kommuniceras till bilen hur mycket ström den får dra.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Precis.
Varför är inte bilen konstruerad med CEE-intag?🤔
Bilindustrin har enats om en europastandard för laddintag. Och den standarden är inte ett CEE-intag utan något som i de flesta vardagliga situationer är bättre för ändamålet. Det skulle gå att ha ett CEE-intag också. En till eller en större lucka för laddning behövs. Lite mer kabeldragning och själva donet förstås. En mindre merkostnad för något som nästan ingen kommer att använda. Konstigare än så tror inte jag att det är.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag får väl inse att jag är ensam om ha åsikten att det, förutom möjligheterna till snabb laddning, div styrning osv, skulle vara praktiskt att bara kunna ladda där man hittar ström. Slippa leta laddstolpar, slippa installera något extratjofräs hemmavid...men det är jag det, tydligen.🙁
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Nej, det är inte bara du. Men man får som sagt då köpa en laddbox som vi sett ett antal exempel på.

Jag köpte min för ett par–tre år sedan. De ställen (utöver det egna sommarstället) där jag i början hade glädje av den finns det nu fasts boxar på. Kanske kan den göra nytta vid en hyrd fjällstuga någon gång, men generellt skulle jag säga att nyttan med en mobil box är avtagande allt eftersom privata såväl som publika laddare byggs ut.

Visst kan man vilja att det skulle vara billigare, men vi pratar om någon procent av vad en ny bil kostar. Bara köp en med klump.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag får väl inse att jag är ensam om ha åsikten att det, förutom möjligheterna till snabb laddning, div styrning osv, skulle vara praktiskt att bara kunna ladda där man hittar ström.
Åsikten att det är praktiskt att kunna ladda där man hittar ström är du definitivt inte ensam om. Men vad är det som hindrar dig från att ladda där du hittar ström? En laddkabel med CEE-don i ena änden, en klump på mitten och ett typ 2-don i andra änden löser uppgiften. Och den tar inte mer plats i bilen än en kabel med CEE-don i båda ändar.
 
B bygges skrev:
Problemet löst?
Nej, eftersom att det inte funkar att bara sätta en typ 2-handske på en trefaskabel eller en CEE-handske på en laddkabel.

Vet du inte det ska du kanske läsa mer och gissa mindre.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
En stor fördel med att använda en låda på väggen är ju att ägaren av fordonet inte har koll på hur mycket ström det går att ta ut från just detta uttag längre tider. Bara för att man har ett 16A CEE don är det ju inte säkert det går att använda fullt ut beroende på vad som annat är inkopplat. Med denna låda kan man utan att säkringar går tala om för bilen hur mycket ström den får ta. Med en lastbalanserare ställa som sig vartefter andra förbrukare behöver.
Sedan håller jag med om att denna låda är överprisad men samtidigt ser man att det tydligen finns tillverkare som även med höga priser inte lyckats följa standarder enligt ESV.
Så länge den standard vi har nu fortsätter vara det en lång tid framöver blir ju inte detta ett problem längre då laddboxar och stolpar finns på flera ställen.
 
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, eftersom att det inte funkar att bara sätta en typ 2-handske på en trefaskabel eller en CEE-handske på en laddkabel.

Vet du inte det ska du kanske läsa mer och gissa mindre.
Förklara för mig så jag förstår, det får inte vara en klump på kabeln som löser problemet, "ingen elektronik" som du skrev i fg inlägg. Det här är väl just det? Hur ska du lösa pilotstiften utan elektronik?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
B bygges skrev:
Förklara för mig så jag förstår, det får inte vara en klump på kabeln som löser problemet, "ingen elektronik" som du skrev i fg inlägg. Det här är väl just det? Hur ska du lösa pilotstiften utan elektronik?
Det är två frågor som diskuteras lite parallellt här. Det började med följande fråga:
P P-E Hans skrev:
Finns det (en enkel) övergångskabel från 3-fas CEE (16 A) till typ 2 (dvs. ”vanliga” laddsladden till elbilen) som INTE är en intelligent manick för ca 5 000 kr?
Och det strikt tekniska svaret på den frågan är givetvis nej eftersom pilotsignalen behövs. Men det utmynnade i en vidare diskussion om varför det är så och mer specifikt varför det inte finns ett CEE-intag på bilen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Förklara för mig så jag förstår, det får inte vara en klump på kabeln som löser problemet, "ingen elektronik" som du skrev i fg inlägg. Det här är väl just det? Hur ska du lösa pilotstiften utan elektronik?
Jag svarade dig på vad som efterfrågades. Att det inte går att lösa är jag medveten om.
 
A Avemo skrev:
Åsikten att det är praktiskt att kunna ladda där man hittar ström är du definitivt inte ensam om. Men vad är det som hindrar dig från att ladda där du hittar ström? En laddkabel med CEE-don i ena änden, en klump på mitten och ett typ 2-don i andra änden löser uppgiften. Och den tar inte mer plats i bilen än en kabel med CEE-don i båda ändar.
Det som först och främst hindrar mig från att ladda är avsaknad av elbil.

Det är lite fascinerande att allt måste ske med extra strofer och dansturer, det gäller inte bara laddning och elbilar utan mycket annat med moderna bilar, inget kan vara rakt på verkar det som.
Men, det är inte detta som hittills fått mig att inte ta steget till elbil, utan en tämligen stor brist på förtroende mot samhällsbygget och kraftbolagsaktörerna att få fram kräm när elbilsflottan sväller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.