pacman42 pacman42 skrev:
I couldn't find any HW support for inverting it on ESP8266 when I searched for it last fall, but I found SW support so that is what I am using.
Det stemmer. Om du må benytte ESP8266 kan du ikke (enkelt) invertere med HardwareSerial.

Det skal være mulig å få til ved å manipulere registere, det har jeg ikke forsøkt.
https://github.com/esp8266/Arduino/issues/4896
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Fel!
REQ skall vara +5V in till mätaren. Det är därför enklare att bara koppla ihop +5V utmatningen från mätaren med REQ ingången direkt i kabeln.
ESP använder/tål bara 3.3V...
Så om du vill köra aktiv REQ behöver du använda en PNP-transistor som kopplar in +5V till REQ styrt av en utgång på ESP8266:an. Och den utgången måste säkras upp mot att inte få spänning till ESP överstigande 3.3V också. Det går åt mera än en transistor och ett motstånd...
Blir väl en NPN som drivs av ESP via ett motstånd till basen, ett motstånd från NPN kollektor till PNP bas, ett motstånd från PNP bas till +5V.
Sedan PNP kollektor till REQ på mätaren och PNP emitter till +5V.
Hej, nu har jag testat att flytta REQ från konstant 3.3V till 5V-ut på HAN-porten. Det löste inte mitt problem med att bara få ut dat var annan minut.
Då gick jag in och kollade i min kod och när jag började felsökning så hade jag lagt till lite kod för att skicka ett MQTT-meddelande om den inte fick kontakt med seriellen! Jag tog bort detta och nu kan jag få ut data var 4e sekund istället! Kunde man väl fatta att det avr skit bakom spakarna som stökade till det :D
Nu ska jag bara försöka få till någon snyggare integration i Home assistant! AMSHAN får jag fortfarande inte att funka!
 
R Ryden skrev:
Då gick jag in och kollade i min kod och när jag började felsökning så hade jag lagt till lite kod för att skicka ett MQTT-meddelande om den inte fick kontakt med seriellen! Jag tog bort detta och nu kan jag få ut data var 4e sekund istället! Kunde man väl fatta att det var skit bakom spakarna som stökade till det :D
Kunde tro det! Bra att du hittade var det låste upp sig.
Men data var 4:e sekund blir mycket om man sparar det. Om man i stället låter någon annan process konsumera det i realtid så är det ju bara att spruta på.
Jag har byggt om min ESP så att den inte avkodar data själv utan bara ekar iväg varje mottaget paket på MQTT.
Sen har jag en Linuxmaskin som lyssnar på MQTT och plockar det första paketet var x:te minut och bearbetar det. Den gör då avkodningen som den behöver själv.
Inklusive lagring i databasen vid lämpliga tidpunkter.
 
henq henq skrev:
Fick min mätare utbytt i fredags till OMNIA eMeter (Göteborg Energi).
Inte helt nöjd med gubbarna (jag var inte hemma), istället för att öppna med nyckel (standard trekant) så har de knäckt gångjärnen (!). En kompis var hemma när de skulle byta hans mätare och lyckades precis stoppa dem att knäcka sönder gångjärnen och genom att själv öppna skåpet. Blir till att snacka med Göteborg Energi.

Hursomhelst, jag kan inte slå på HAN-porten på Mina Sidor än, antar att det bara är en tidsfråga?

Men viktigast, vilken läsare borde jag köpa? Vill inte göra en egen men vill gärna att det går att flasha in open source-firmware. Ska mest användas mot Home Assistant men om det finns en trevlig egen app är det en fördel.
Homewizard. P1mätare + några 1fas energimätare + display + app
B Bo Berglund skrev:
Byggt ny antenn med bättre känslighet men det går ändå inte... :mad::mad::mad:
Får ge upp hela projektet tills jag byter hus där mätaren finns i min egen fastighet i stället för i ett elskåp av metall på avstånd från huset.
Och det lär ju dröja.
Homewizard. App + P1mätare+ några 1fas energimätare + 3fasmätare till solceller + trevlig display som komplement till appen
 
  • En display visar energiförbrukning i realtid, hörlurar och papper på fönsterbrädan, regnig dag utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Men min anläggning har jag fixat med stor kondensator över 3,3V + extern antenn + borrat hål i elskåpet för att sticka ut antennen genom + flyttat wifi-routern till att stå på fönsterbänken mot gatan med elskåpet.
Nu har jag stark WiFi signalstyrka och inga problem med läsaren längre...
 
B Bo Berglund skrev:
Men min anläggning har jag fixat med stor kondensator över 3,3V + extern antenn + borrat hål i elskåpet för att sticka ut antennen genom + flyttat wifi-routern till att stå på fönsterbänken mot gatan med elskåpet.
Nu har jag stark WiFi signalstyrka och inga problem med läsaren längre...
Tänk om du haft en zigbee-enhet istället.
 
K karlmb skrev:
Tänk om du haft en zigbee-enhet istället
Ja tänk:
- Hur skulle läsaren kunna nå min server som ligger på ett nätverk men inte har zigbee?
- Och som påpekats så krävs bibliotek som inte finns ännu för att skriva kod...
- Dessutom ännu ett kommunikationssätt som jag inte jobbat med. :(
 
B Bo Berglund skrev:
Ja tänk:
- Hur skulle läsaren kunna nå min server som ligger på ett nätverk men inte har zigbee?
- Och som påpekats så krävs bibliotek som inte finns ännu för att skriva kod...
- Dessutom ännu ett kommunikationssätt som jag inte jobbat med. :(
Den dagen det finns elmätare med zigbee så böir det inte svårare än med wifi. Man bör ju kunna göra den 3.0 kompatibel. Att koppla en zigbee-GW till ditt nätverk kan väl inte vara en utopi?
 
J Jannet skrev:
Där har jag nog mitt problem med koden jag använder drar för mycket.
Funkar denna TTL mot HAN och isåfall vilka pinnar mot respektive pin i HAN och behöver man pull motståndet för att HAN skall börja sända?
 
  • Elektronikschema och kabel med TTL-seriell-USB-omvandlare samt färgkodning och beskrivningar i tabellform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det behövs 3K3 pull-up på data-ut från HAN-kontakten till +5V.
Men eftersom du har en 3.3V ingång måste du sätta ett 6K8 motstånd mot jord också för att begränsa signalnivån till 3.4V.
Så 3,3 + 6,8 mellan +5V och jord. Anslut sedan mittpunkten till HAN-datautgång och ESP dataingång.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Det behövs 3K3 pull-up på data-ut från HAN-kontakten till +5V.
Men eftersom du har en 3.3V ingång måste du sätta ett 6K8 motstånd mot jord också för att begränsa signalnivån till 3.4V.
Så 3,3 + 6,8 mellan +5V och jord. Anslut sedan mittpunkten till HAN-datautgång och ESP dataingång.
Dessa?
 
  • Axial genomskärning av resistor med färgkoder som indikerar 330 ohm motståndsvärde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En schematisk bild av en resistor med färgkoder och en multiplikator på x100 ohm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är färgkoden på motstånden...
 
  • Gilla
Jannet
  • Laddar…
Men det verkar som om du har en USB-adapter, vart kopplas den?
Det jag skrev är ju om hur man skyddar en 3.3V ingång från överspänning men beroende på vart den kopplas så behöver man en inverterare också...
Data från HAN-utgången skall ju läsas av något och jag antog att det var en ESP8266 eller liknande.
Men det ser ut som att du har en sån här TTL-serial <-> USB adapter och det låter som om du skall koppla till en dator av något slag. Då får du kolla polariteten på data också.
I en ESP-8266 kan man ställa polariteten i firmware men knappast på en PC eller liknande...
 
B Bo Berglund skrev:
Men det verkar som om du har en USB-adapter, vart kopplas den?
Det jag skrev är ju om hur man skyddar en 3.3V ingång från överspänning men beroende på vart den kopplas så behöver man en inverterare också...
Data från HAN-utgången skall ju läsas av något och jag antog att det var en ESP8266 eller liknande.
Men det ser ut som att du har en sån här TTL-serial <-> USB adapter och det låter som om du skall koppla till en dator av något slag. Då får du kolla polariteten på data också.
I en ESP-8266 kan man ställa polariteten i firmware men knappast på en PC eller liknande...
Min löning är att koppla in TTL kabeln in i en RPI (usb).
Mäter jag mellan röd och svart så är det 5 volt.
 
J Jannet skrev:
Min löning är att koppla in TTL kabeln in i en RPI (usb).
Mäter jag mellan röd och svart så är det 5 volt.
Då måste du investera signalen först mm. Du behöver inte läsa hela tråden, men det är bra att förstå det som står på exempelvis https://hanporten.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.