J JohanLun skrev:
Tibber (exempelvis) kan ju slå av och på våra laddare, dvs finns el på natten laddar man då. Då slipper man strypa elen i produktionsled eller slipper starta oljekraftverket i Karlshamn. Istället slår man av och på laddare. Samma kunde gälla vvb och värme, ac etc. Tex att man sätter en sluttid bilen ska vara laddad och ett intervall för värmen i huset. Så kan leverantören styra elen så att man håller sig till önskat intervall.

Dvs vi laddar när vindkraften finns, inte tvärtom...
Jo visst. Då blir man lagom lycklig på morgonen när man upptäcker att bilen har inte laddat. För att de inte blåste tillräckligt. Sen vet jag inte jag är så förtjust i att låta ett elbolag in och ur kopplingar. Vvb? Den vill du ladda på natten oavsett vindkraft eller inte på natten.
Hur hade du tänkt på problemet med vindkraften
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tibber (exempelvis) kan ju slå av och på våra laddare, dvs finns el på natten laddar man då. Då slipper man strypa elen i produktionsled eller slipper starta oljekraftverket i Karlshamn. Istället slår man av och på laddare. Samma kunde gälla vvb och värme, ac etc. Tex att man sätter en sluttid bilen ska vara laddad och ett intervall för värmen i huset. Så kan leverantören styra elen så att man håller sig till önskat intervall.

Dvs vi laddar när vindkraften finns, inte tvärtom...
Jag kör med "Deltaco Smart Home Smart Plug med elmätare" för 79 kronor och väljer i appen när den VVB ska sättas på och stängas av. Bara att kolla elpriset i Tibber appen och ställa i timer med mobilens hjälp. Tycker det är kul med full kontroll så behöver inte Tibber till att automatisera detta. Slår på VVB även på dagen med appen om elpriset är ovanligt lågt. https://www.clasohlson.com/se/Deltaco-Smart-Home-Smart-Plug-med-elmatare/p/Pr369260000
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo visst. Då blir man lagom lycklig på morgonen när man upptäcker att bilen har inte laddat. För att de inte blåste tillräckligt. Sen vet jag inte jag är så förtjust i att låta ett elbolag in och ur kopplingar. Vvb? Den vill du ladda på natten oavsett vindkraft eller inte på natten.
Hur hade du tänkt på problemet med vindkraften
Jag har kört tibbers smartladdning i 4 år utan att det hänt...

Problem är väl till för att lösas?
 
J JohanLun skrev:
Jag har kört tibbers smartladdning i 4 år utan att det hänt...

Problem är väl till för att lösas?
Vad innebär tibbers smart laddning?

Eller ska man prioritera vinden? Det gör man nog oavsett.
sen undrar jag hur mycket ett elbolag kan styra när det kommet till kritan. Troligtvis ingenting. Tibber äger inga egna nät. Tibber sagt vad och hur mycket de vill ha. Men det som skickas styrs av vad som finns att tillgå. Det kanske blåser mycket mindre. Men det går bara att berätta efteråt.

Mitt hemliga nöje det är när mam förstår att våra värsta kärnkraftsmotståndståndare får el från kärnkraft!
 
M maxmsm skrev:
Jag kör med "Deltaco Smart Home Smart Plug med elmätare" för 79 kronor och väljer i appen när den VVB ska sättas på och stängas av. Bara att kolla elpriset i Tibber appen och ställa i timer med mobilens hjälp. Tycker det är kul med full kontroll så behöver inte Tibber till att automatisera detta. Slår på VVB även på dagen med appen om elpriset är ovanligt lågt. [länk]
Tack för tipset om Smart Pluggen!

Intressant att tvåpacken kostar 20 kronor mer än två enpack 🤔
 
  • Haha
johnjensen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tack för tipset om Smart Pluggen!

Intressant att tvåpacken kostar 20 kronor mer än två enpack 🤔
Hur lyckades du få det att se ut som att det är mej du har citerat?
 
M maxmsm skrev:
Intressant att tvåpacken kostar 20 kronor mer än två enpack 🤔
M maxmsm skrev:
Hur lyckades du få det att se ut som att det är mej du har citerat?
Citera två inlägg och radera det som är emellan skribenten i det första och texten i det andra, gissningsvis ett misstag bara. Du ser att jag lyckades ovan...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Hur lyckades du få det att se ut som att det är mej du har citerat?
Sorry, jag tror det var nåt gammalt i citatfältet, som jag aldrig skickade iväg, det slank med lite vårdslöst 🤓
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tack för tipset om Smart Pluggen!

Intressant att tvåpacken kostar 20 kronor mer än två enpack 🤔
Visst är prissättningen väl genomtänkt ibland!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad innebär tibbers smart laddning?
Du får läsa själv på tibbers sida.
Tror det är lite samma princip som lokala batterier. Snarare inriktat på att inte överbelasta nätet tror jag.

Principen att vi inte alla slår på laddning, ugn, torktumlare och vvb samtidigt gör att nätet inte överbelastas lika lätt. Det kan nog med marginaleffekt räcka att flytta laddning på ett antal laddare nån timme.
 
J JohanLun skrev:
Du får läsa själv på tibbers sida.
Tror det är lite samma princip som lokala batterier. Snarare inriktat på att inte överbelasta nätet tror jag.

Principen att vi inte alla slår på laddning, ugn, torktumlare och vvb samtidigt gör att nätet inte överbelastas lika lätt. Det kan nog med marginaleffekt räcka att flytta laddning på ett antal laddare nån timme.
Men nu har du börjat prata om andra styrningar. Vi pratade om att ladda med vindkraft. Inte hur vi kan förändra effektnivåer. Det får du ta med andra här.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men nu har du börjat prata om andra styrningar. Vi pratade om att ladda med vindkraft. Inte hur vi kan förändra effektnivåer. Det får du ta med andra här.
Nej. Du pratade om vindkraft. Tibber har reglerat efter sina parametrar.

Principen funkar utmärkt. Att elbolaget styr och bilen ändå är fulladdad den tid man satt.

Givetvis skulle det inte funka med vindkraft och en vindstilla vecka. Men inte pga styrningen utan isåfall pga reglerna som satts upp.
 
J JohanLun skrev:
Nej. Du pratade om vindkraft. Tibber har reglerat efter sina parametrar.

Principen funkar utmärkt. Att elbolaget styr och bilen ändå är fulladdad den tid man satt.

Givetvis skulle det inte funka med vindkraft och en vindstilla vecka. Men inte pga styrningen utan isåfall pga reglerna som satts upp.
När man börjar blanda in helt andra parametrar så drar jag mig ur.
Tibber har en Avancerad app. men allt den gör kan man göra själv. Den är inget mirakel. Den styr efter de elpriser som sätt dygnet innan. Den styrs inte av belastningen på nätet.

lite funderingar Det står att folk sparat 52% genom att använda smartladdning. Men det går inte att hitta några siffror. Sånt är seriöst....
 
Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
När man börjar blanda in helt andra parametrar så drar jag mig ur.
Tibber har en Avancerad app. men allt den gör kan man göra själv. Den är inget mirakel. Den styr efter de elpriser som sätt dygnet innan. Den styrs inte av belastningen på nätet.

lite funderingar Det står att folk sparat 52% genom att använda smartladdning. Men det går inte att hitta några siffror. Sånt är seriöst....
94 kronor sparade jag mot rörligt denna månad med Tibber. Men nu har jag parametern att jag stänger av/sänker Luftvärmepumpen när priset är som högst och eldar istället så det blir missvisande. Men just den ström jag gjort av så blev det 94 kr vilket är 1% av vad jag får ut efter skatt.

På dagtid låter jag Tibbers algoritm sköta jobbet. Inga problem om det då är kallare i huset. Eldar bara mellan 15-21 då priset är högt. Är priset lågt och plusgrader ute så eldar jag inte utan låter Värmepumpen gå.

891.83 kWh Total förbrukning i December​

 
Bananskalare Bananskalare skrev:
När man börjar blanda in helt andra parametrar så drar jag mig ur.
Tibber har en Avancerad app. men allt den gör kan man göra själv. Den är inget mirakel. Den styr efter de elpriser som sätt dygnet innan. Den styrs inte av belastningen på nätet.

lite funderingar Det står att folk sparat 52% genom att använda smartladdning. Men det går inte att hitta några siffror. Sånt är seriöst....
Läs gärna hos tibber hur denna funktion beskrivs.
https://support.tibber.com/sv/articles/6259028-frekvensbalansering-med-tibber

Frekvensbalansering med Tibber
Vad är frekvensbalansering, hur funkar det och vad gör Tibber för att hålla det svenska elnätet stabilt?
Uppdaterad för mer än en vecka sedan
Frekvensbalansering är helt avgörande för att hålla det svenska elnätet säkert och stabilt på 50 Hz. Produktionen av el måste vara samma som konsumtionen vid en given tidpunkt och diffar frekvensen med mer än 0,1 Hz finns det risk för en brownout eller i allra värsta fall, en blackout.

Historiskt har balanseringen av nätet skett genom att kraftverk slagits på och av för att matcha efterfrågan men det blir knepigare när vi rör oss mot mer förnyelsebar elproduktion med främst vind- och solkraft eftersom solen och vinden inte kan startas och stoppas.

Nu har istället du som privatperson och smartladdande Tibber-kund en nyckelroll i att både balansera elnätet och snabba på omställningen mot en mer fossilfri elproduktion. Det görs genom att Tibber då och då och ytterst tillfälligt kan stänga av din elbilsladdning under några sekunder eller minuter för att hålla elnätet stabilt. Frekvansbalansering via Tibber ska dock aldrig slå på din elbilsladdning utanför den optimala tiden för smartladdning.

Du kommer självklart fortfarande ha en fulladdad bil lagom till avresan och det påverkar varken bilens prestanda eller batteriets livslängd. Och som ett tack för hjälpen garanterar vi att elpriset för elen du förbrukar med smartladdning via din integrerade laddbox (gäller ej Wallbox och Charge Amps) aldrig kommer vara högre än 50% av elpriset för den el resterande av hushållet förbrukar.

Kort sagt, du hjälper till med en samhällsnyttig tjänst i att stabilisera elnätet och driver på utvecklingen mot fossilfri energi genom att ladda din bil på ett ännu smartare och billigare sätt.
Utöver "smartladdning" så säljs ju nu batterier som sedan per år hyrs tillbaka för ca 25% av inköpskostnaden (efter bidrag). Om man tror att elmarknaden kommer se lika dan ut de kommande 4 åren så är det nog en bra affär att köpa batterier. Tyvärr så ser inte kalkylen för solceller lika positiv ut och man kan även gissa att det kan ändra sig ganska mycket. Men principen är vad jag förstår samma. Elnätet är dåligt utbyggt och elpriserna är otroligt volatila. Så genom att balansera "marginalpriser" och "toppbelasning" så kan man på ganska få kWh tjäna ganska mycket.

Jag kan inte säga om detta fungerar i praktiken, men tanken är väl god, tyvärr pga man kört vår elinfrastruktur och elproduktion i sank.

Jag har inte längre Tibber. Har heller inte investerat i varken batterier eller solceller. Jag hade nog övervägt det mera om det inte vore för att jag inte har lämpliga förutsättningar på mitt tak eller tid att ta mig an ett projekt att bereda utrymme för batterier på lämpligt ställe... Och på ett sätt, solenergi är ju bra i ett globalt perspektiv, men jag är tveksam om det är mer solenergi vårt elnät behöver just nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.