Status
Tråden går ej att kommentera.
ÄNTLIGEN!!

De som prompt vill försöka rädda klimatet genom att plåga sin egen privatekonomi kan ju fortsätta blanda in HVO100 eller etnaol manuellt vid pump.....

Men jag hittar otroligt lite info ang detta, förutom click-bait ang sänkning på flera kronor hos de flesta gammelmedia....

Augusti 2021 ändrades landets "standardbensin" från E5 till E10 för att möjliggöra utökad inblandning av etanol i bensinen, kommer denna benämning nu återgå till E5??
Till 2027 skall ju även inblandningen upphöra helt, så då blir ju denna sifferbingo överflödig helt?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Bolian och 5 till
  • Laddar…
D
Nej, det kommer inte återgå till E5. Med 6% reduktionsplikt för bensin måste man ha mer än 6% etanol i bensinen så det kommer fortsätta att vara E10.
 
E10 gäller i hela EU. Oljebolagen lär inte blanda specialbensin för Sverige.

Nu löser sig detta ändå. Försäljningen av bensin på den svenska marknaden är mycket lägre än för 30-40 år sedan. I takt med att andelen bensinbilar minskar kommer försäljningen att forsätta falla.

Mer oklart vad gäller diesel, det tar tid för elektrifieringen av tunga fordon att slå igenom.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
E10 gäller i hela EU. Oljebolagen lär inte blanda specialbensin för Sverige.
Det gick bevisligen helt utmärkt att "blanda special" för Sverige när det gällde dieseln fram tills nu?

Det drivmedel som konsumeras på den inhemska marknaden görs klart för försäljning till konsument i lokala anläggningar där det lätt kan anpassa inblandning av allt som ska blandas i.
 
  • Gilla
  • Älska
Magnolium och 7 till
  • Laddar…
Om de nu behåller 10% etanol i bensinen varför sänker de då priset?

Jag gissar för övrigt att bensin och diesel blandas ut i Sverige vid de svenska raffinaderierna.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K Kasken skrev:
ÄNTLIGEN!!

De som prompt vill försöka rädda klimatet genom att plåga sin egen privatekonomi kan ju fortsätta blanda in HVO100 eller etnaol manuellt vid pump.....

Men jag hittar otroligt lite info ang detta, förutom click-bait ang sänkning på flera kronor hos de flesta gammelmedia....

Augusti 2021 ändrades landets "standardbensin" från E5 till E10 för att möjliggöra utökad inblandning av etanol i bensinen, kommer denna benämning nu återgå till E5??
Till 2027 skall ju även inblandningen upphöra helt, så då blir ju denna sifferbingo överflödig helt?
Jo mycket bra och att vi slutar med självplågeri mot våra plånböcker!
Hela ärendet
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g-av-reduktionsplikten-for-bensin-och_hb0328/
 
  • Gilla
  • Arg
abel48 och 12 till
  • Laddar…
Ännu ett vallöfte som infrias
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Nyblivenhusägare123 och 20 till
  • Laddar…
👍 Skönt att man börjar se lite ändringar...
 
  • Gilla
  • Arg
Bsved och 13 till
  • Laddar…
Ja, visst var det hemskt att man försökte minska klimatpåverkan. *IRONI*

Tror ni att hela problemet är en stor bluff?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Isbr och 39 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst var det hemskt att man försökte minska klimatpåverkan. *IRONI*

Tror ni att hela problemet är en stor bluff?
"Problemet" är högst verkligt.

Denna typ av åtgärd är dock fullständigt verkningslös, det gör precis noll o inget för varken miljön eller klimatet.
Däremot får det enorma negativa konsekvenser för privatpersoner och företag.....

Otroligt skönt att vi äntligen har politisk styrning som kan se på detta nyktert.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Ubbe8 och 48 till
  • Laddar…
Nej men jag tror inte att blanda i lite svindyr biodrivmedel och låta Svensken ta smällen var lösning på problemet.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Anonymiserad 263386 och 14 till
  • Laddar…
Ett högre pris medför definitivt en minskad förbrukning. En stimulering av efterfrågan på ickefossila bränslen gör att sådan tillverkning kommer ingång. Så det har definitivt en effekt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Bengt Larsson och 35 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Om de nu behåller 10% etanol i bensinen varför sänker de då priset?

Jag gissar för övrigt att bensin och diesel blandas ut i Sverige vid de svenska raffinaderierna.
Benämningen E10 säger enbart att det kan/får förekomma inblandning upp till 10%, ingenting om den faktiska inblandningen.

Inblandningen sänks nu från 7,8% till 6%
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
D
H HSP skrev:
Om de nu behåller 10% etanol i bensinen varför sänker de då priset?

Jag gissar för övrigt att bensin och diesel blandas ut i Sverige vid de svenska raffinaderierna.
För att skatten på bensin sänktes med 75 öre, samt att reduktionsplikten 2023 för bensin var på 7,8% vilket innebär att man utöver etanol också blandade in biobensin. Sen har ju kronan stärkts och oljepriset sänks de senaste månaderna, så en del av sänkningen kan säkert bero på det också (priset sänktes ju flera gånger innan nyår också).
 
  • Gilla
Krille87 och 1 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst var det hemskt att man försökte minska klimatpåverkan. *IRONI*

Tror ni att hela problemet är en stor bluff?
Att försöka inbilla folk att Sverige kan rädda världen är en stor bluff. Hur mycket inblandning av biodrivmedel i diesel har de övriga EU-länderna, USA, Kina, Indien?
Hur framställs detta biodrivmedel? Var kommer merparten ifrån?
Högst relevanta frågor som oftast lämnas obesvarade.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
  • Ledsen
Ubbe8 och 31 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.