- Status
- Tråden går ej att kommentera.
ÄNTLIGEN!!
De som prompt vill försöka rädda klimatet genom att plåga sin egen privatekonomi kan ju fortsätta blanda in HVO100 eller etnaol manuellt vid pump.....
Men jag hittar otroligt lite info ang detta, förutom click-bait ang sänkning på flera kronor hos de flesta gammelmedia....
Augusti 2021 ändrades landets "standardbensin" från E5 till E10 för att möjliggöra utökad inblandning av etanol i bensinen, kommer denna benämning nu återgå till E5??
Till 2027 skall ju även inblandningen upphöra helt, så då blir ju denna sifferbingo överflödig helt?
De som prompt vill försöka rädda klimatet genom att plåga sin egen privatekonomi kan ju fortsätta blanda in HVO100 eller etnaol manuellt vid pump.....
Men jag hittar otroligt lite info ang detta, förutom click-bait ang sänkning på flera kronor hos de flesta gammelmedia....
Augusti 2021 ändrades landets "standardbensin" från E5 till E10 för att möjliggöra utökad inblandning av etanol i bensinen, kommer denna benämning nu återgå till E5??
Till 2027 skall ju även inblandningen upphöra helt, så då blir ju denna sifferbingo överflödig helt?
E10 gäller i hela EU. Oljebolagen lär inte blanda specialbensin för Sverige.
Nu löser sig detta ändå. Försäljningen av bensin på den svenska marknaden är mycket lägre än för 30-40 år sedan. I takt med att andelen bensinbilar minskar kommer försäljningen att forsätta falla.
Mer oklart vad gäller diesel, det tar tid för elektrifieringen av tunga fordon att slå igenom.
Nu löser sig detta ändå. Försäljningen av bensin på den svenska marknaden är mycket lägre än för 30-40 år sedan. I takt med att andelen bensinbilar minskar kommer försäljningen att forsätta falla.
Mer oklart vad gäller diesel, det tar tid för elektrifieringen av tunga fordon att slå igenom.
Det gick bevisligen helt utmärkt att "blanda special" för Sverige när det gällde dieseln fram tills nu?H HenrikHuslöse skrev:
Det drivmedel som konsumeras på den inhemska marknaden görs klart för försäljning till konsument i lokala anläggningar där det lätt kan anpassa inblandning av allt som ska blandas i.
Jo mycket bra och att vi slutar med självplågeri mot våra plånböcker!K Kasken skrev:ÄNTLIGEN!!
De som prompt vill försöka rädda klimatet genom att plåga sin egen privatekonomi kan ju fortsätta blanda in HVO100 eller etnaol manuellt vid pump.....
Men jag hittar otroligt lite info ang detta, förutom click-bait ang sänkning på flera kronor hos de flesta gammelmedia....
Augusti 2021 ändrades landets "standardbensin" från E5 till E10 för att möjliggöra utökad inblandning av etanol i bensinen, kommer denna benämning nu återgå till E5??
Till 2027 skall ju även inblandningen upphöra helt, så då blir ju denna sifferbingo överflödig helt?
Hela ärendet
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g-av-reduktionsplikten-for-bensin-och_hb0328/
Ja, visst var det hemskt att man försökte minska klimatpåverkan. *IRONI*
Tror ni att hela problemet är en stor bluff?
Tror ni att hela problemet är en stor bluff?
"Problemet" är högst verkligt.D Daniel 109 skrev:
Denna typ av åtgärd är dock fullständigt verkningslös, det gör precis noll o inget för varken miljön eller klimatet.
Däremot får det enorma negativa konsekvenser för privatpersoner och företag.....
Otroligt skönt att vi äntligen har politisk styrning som kan se på detta nyktert.
Ett högre pris medför definitivt en minskad förbrukning. En stimulering av efterfrågan på ickefossila bränslen gör att sådan tillverkning kommer ingång. Så det har definitivt en effekt.
Benämningen E10 säger enbart att det kan/får förekomma inblandning upp till 10%, ingenting om den faktiska inblandningen.H HSP skrev:
Inblandningen sänks nu från 7,8% till 6%
För att skatten på bensin sänktes med 75 öre, samt att reduktionsplikten 2023 för bensin var på 7,8% vilket innebär att man utöver etanol också blandade in biobensin. Sen har ju kronan stärkts och oljepriset sänks de senaste månaderna, så en del av sänkningen kan säkert bero på det också (priset sänktes ju flera gånger innan nyår också).H HSP skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 546 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 546 inlägg
Att försöka inbilla folk att Sverige kan rädda världen är en stor bluff. Hur mycket inblandning av biodrivmedel i diesel har de övriga EU-länderna, USA, Kina, Indien?D Daniel 109 skrev:
Hur framställs detta biodrivmedel? Var kommer merparten ifrån?
Högst relevanta frågor som oftast lämnas obesvarade.