M matthew_01 skrev:
Inte helt säker på var du bor men känns väldigt bekant med en liten bit ifrån där jag själv bor.
Noterar hur översvämmad ån är och undrar om inte kommunen ska agera snart.
Bor du där jag tror du bor så hojta till om du vill låna en byggfläkt eller två.
Det var vänligt. Jag har skrapat ihop (lånat och köpt) så jag ska klara mig nu. Jag bor längs Sege Å.

Jag var ute och gick längs ån idag och det är enorma mängder vatten. Vid golfbanan ser det ut som nedan. Dessutom rör sig vattnet åt fel håll, det trycks just nu uppåt istället för att rinna neråt. Det ska bli mycket regn kommande vecka och kan bli en spännande situation för kommunen att hantera.

Lugn flod, kala träd, spegelbild i vatten, översvämnad gräsmark, vinter eller tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golfbana, vattenhinder, bro, vintertid, kala träd, grå himmel, grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Rent konstruktionsfel tycker jag:

Problemen handlar bland annat om att produktens kondensator inte klarar av en högre belastning. Belastningen ökar vid högre luftfuktighet och om filtret i luftavfuktaren är tilltäppt.

Överhettningsskydd, någon?

Det här är också helt tokigt tycker jag:
När man köper en luftavfuktare är det viktigt att se till att den klarar storleken på den lokal som den ska placeras i. Om ett rum är 20 kvadratmeter så ska man köpa en som klarar 30-40 kvadratmeter annars kan den börja brinna för att den inte klarar av den höga belastningen som blir i rummet, säger Thomas Nilsson, inspektör på Elsäkerhetsverkets produktavdelning.

Alltså, en avfuktare kan ta eld för den är för liten och får jobba lite mer och en sån får finnas på marknaden?

Tänk tanken, avfuktare i ett rum, allt är frid och fröjd.
Nu öppnar jag dörren till ett annat rum så ytan fördubblas, avfuktaren får jobba mer och tar eld, kåken brinner ner.
Tycker den citerade texten låter som snack i nattmössan... inte bara detta med "kondensator" sticker i mina ögon (betvivlar att man menar kompressorns startkondensator).

En av mina bästa trotjänare sedan ett par decennier är en Wood's DS28. Ungefär vart femte år - beroende på hur dammig miljön är - så märker man att avfuktningskapaciteten minskar. Givetvis håller man det enkla filtret på baksidans luftintag rent men det tar inte allt.

Åtgärden är att plocka ner maskinens hölje så man kommer åt *kondensorn* i främre delen av maskinen, denna kan då typiskt vara helt igenproppad av damm som man får blåsa bort med tryckluft (utomhusaktivitet...).

Det som kan hända med mindre robust byggda maskiner är att systemet överhettas vid igensatt kondensor, inte bara att avfuktningskapaciteten minskar.

Jag skaffade även ett par mindre Wood's-modeller förra året, billigt kinatillverkat plastigt men visst funkar att ha tex i en husvagn el liten tvättstuga. Dessa har jag inte haft anledning att skruva isär men befarar att de inte är lika servicevänligt och robust byggda som den gamle DS28, en stridsvagn i jämförelse.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag tror inte många är beredda på att betala 5000kr/månad för vatten o avlopp.
Vare sig man har råd eller inte så är det ett väldigt högt belopp…
det är är en tredjedel av mitt lån... De spolar man bara ut....
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Rent konstruktionsfel tycker jag:

Problemen handlar bland annat om att produktens kondensator inte klarar av en högre belastning. Belastningen ökar vid högre luftfuktighet och om filtret i luftavfuktaren är tilltäppt.

Överhettningsskydd, någon?

Det här är också helt tokigt tycker jag:
När man köper en luftavfuktare är det viktigt att se till att den klarar storleken på den lokal som den ska placeras i. Om ett rum är 20 kvadratmeter så ska man köpa en som klarar 30-40 kvadratmeter annars kan den börja brinna för att den inte klarar av den höga belastningen som blir i rummet, säger Thomas Nilsson, inspektör på Elsäkerhetsverkets produktavdelning.

Alltså, en avfuktare kan ta eld för den är för liten och får jobba lite mer och en sån får finnas på marknaden?

Tänk tanken, avfuktare i ett rum, allt är frid och fröjd.
Nu öppnar jag dörren till ett annat rum så ytan fördubblas, avfuktaren får jobba mer och tar eld, kåken brinner ner.
Men tort blir och snabbt! Alltså väldigt effektiva😋
 
Frågan är hur långt en avfuktare räcker för en källare som precis lekt swimmingpool. Sen är en avfuktare en bra investering!
 
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är hur långt en avfuktare räcker för en källare som precis lekt swimmingpool. Sen är en avfuktare en bra investering!
Den räcker bra men sedan tar det tid innan betongen och murverket är torrt oftast nån månad eller så…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag tror inte många är beredda på att betala 5000kr/månad för vatten o avlopp.
Vare sig man har råd eller inte så är det ett väldigt högt belopp…
Jag vågar påstå att många fastighetsägare i Sverige definitivt är beredda att betala 5.000 kr i månaden för att kunna få rent vatten i kranen och skiten ut ur huset.
Alternativet är alltför besvärligt.
 
R
lunnabo lunnabo skrev:
Jag vågar påstå att många fastighetsägare i Sverige definitivt är beredda att betala 5.000 kr i månaden för att kunna få rent vatten i kranen och skiten ut ur huset.
Alternativet är alltför besvärligt.
Jag tror att merparten inte är det inklusive mig.. och vi ponerar att inga betalar alla flyttar till att ha eget vatten och avlopp så kan du få ännu högre då ni blir färre som ska dela på kostnaden..
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Jag vågar påstå att många fastighetsägare i Sverige definitivt är beredda att betala 5.000 kr i månaden för att kunna få rent vatten i kranen och skiten ut ur huset.
Alternativet är alltför besvärligt.
Jag tror att du är ensam om att betala så mycket pengar vatten.

Om alternativet är att flytta?
är det värt det
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
lunnabo lunnabo skrev:
Jag vågar påstå att många fastighetsägare i Sverige definitivt är beredda att betala 5.000 kr i månaden för att kunna få rent vatten i kranen och skiten ut ur huset.
Alternativet är alltför besvärligt.
Grejen är att det är 600 000 kr på tio år. Det går att få en fantastisk egen VA-anläggning med god service för det beloppet. D v s hamna vi där kostnadsmässigt för kommunalt VA så faller hela tanken med stordriftsfördelar, då är det bättre för både ekonomi och miljö att vi alla skaffar enskilt VA.
 
  • Gilla
AndersPS och 15 till
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Det var vänligt. Jag har skrapat ihop (lånat och köpt) så jag ska klara mig nu. Jag bor längs Sege Å.

Jag var ute och gick längs ån idag och det är enorma mängder vatten. Vid golfbanan ser det ut som nedan. Dessutom rör sig vattnet åt fel håll, det trycks just nu uppåt istället för att rinna neråt. Det ska bli mycket regn kommande vecka och kan bli en spännande situation för kommunen att hantera.

[bild]
[bild]
Har kommunen något faktiskt ansvar i att göra något här? Jag tror inte det. Det är bara att vänta på bättre tider enligt mitt tycke.
 
Claes Sörmland
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Har kommunen något faktiskt ansvar i att göra något här? Jag tror inte det. Det är bara att vänta på bättre tider enligt mitt tycke.
Kommunen har ansvar att låta sin räddningstjänst agera vid olyckor. Vad som anses vara en olycka och vilka insatser som ska genomföras är en bedömningsfråga. Lagtexten 1 kap 2 §:

"en kommun skall ansvara för en räddningsinsats endast om detta är motiverat med hänsyn till behovet av ett snabbt ingripande, det hotade intressets vikt, kostnaderna för insatsen och omständigheterna i övrigt."

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ag-2003778-om-skydd-mot-olyckor_sfs-2003-778/
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Har kommunen något faktiskt ansvar i att göra något här? Jag tror inte det. Det är bara att vänta på bättre tider enligt mitt tycke.
Det är Va-a delningen. Som då är skyldig att göra något. Där finns det också lagar som styr. Du har en part som ska betala kalaset och en som vill få ersättning för allt. För alla vill inte ha en swimmingpool i trädgården och skånskt fotbad i källaren. Det är ytterst få som vill ha det i hela sin källare.

Ansvaret ligger med största sannolikhet på VA avdelningen att åtgärda.
Hade orsaken varit att ån hade stigit med 1m då hade det varit ett annat problem
Så sitta och vänta? Du kan hålla ts sällskap i väntan på kommun😀
 
Orsaken verkar ju vara precis det, att ån stigit. Vad tycker man att kommunen/vasyd ska göra åt det?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
N
Hej, jag råkade ut för något snarlikt för ett par år sedan, kommunen missat att spola en dagvattenledning så hela samhällets dagvatten backade tillbaka till lägsta punkt (min källare).. först skyllde de på högt dagvatten och massa annat trams, men efter att en oberoende besiktningsman hittat stoppet och vattnet efter spolning försvann blev kommunen betalningsskyldiga! Jag pumpade i flera månader innan utredningen blev klar! Försäkringsbolaget hjälpte faktiskt till initialt med akutåtgärder för att torka ut källaren fast det egentligen inte täcktes av försäkringen. För att få det torrt tog det ett par månader med rejäla byggfläktar!! Någon kom och mätte så fukthalten var så pass låg att det räknades som återställt. Efter det slipades golv och väggar rena och fick nya ytskick - på kommunens bekostnad! Så mitt råd - ge inte upp!!!
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.