R
D Dilato skrev:
Woodsen är enligt specen inte bättre på avfuktning än den billiga Proclima, den har väl bara bättre blås.
Hittar inte så mycket info om den lilla?
Men skulle killgissa på dubbel kapacitet på Woodsen då den lilla har en maxkapacitet på 10L/dygn..
 
R Rejäl skrev:
Hittar inte så mycket info om den lilla?
Men skulle killgissa på dubbel kapacitet på Woodsen då den lilla har en maxkapacitet på 10L/dygn..
Och Woodsen säger 8L vid 20 grader och 70RF eller 13,5L vid 30 grader och 80RF.
Men , den kostar mer än 4 ggr så mycket.
 
R
D Dilato skrev:
Och Woodsen säger 8L vid 20 grader och 70RF eller 13,5L vid 30 grader och 80RF.
Men , den kostar mer än 4 ggr så mycket.
Är det per dygn?
 
R Rejäl skrev:
Är det per dygn?
Ja.

Det är inget magiskt med Woods, dom är bara dyrare än nödvändigt.
Jämförelse av specifikationer för olika avfuktningsmodeller: arbetsytor, luftflöde, avfuktning och energiförbrukning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Ja.

Det är inget magiskt med Woods, dom är bara dyrare än nödvändigt.
[bild]
Det är bara kapaciteten som skiljer m2 mässigt samt 3.5L vatten per dygn är ganska mycket…
 
K krippe91 skrev:
Hyra kan jag göra först på tisdag.

Jag har en fuktmätare i källaren och just nu är luftfuktigheten 70%.
Varför inte hyra eller köpa privat?
Har själv ännu inte använt Hygglo, men borde ju funka. Finns många avfuktare att hyra för någon hundring per dag i Malmö med omnejd:
https://www.hygglo.se/category/1811-avfuktare
Eller köp en eller ett par från Blocket.
Privatpersoner kan ofta ha bättre öppettider än företag.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är bara kapaciteten som skiljer m2 mässigt samt 3.5L vatten per dygn är ganska mycket…
Man kan köpa 4 stycken 10-litare för mindre än en Woods...😇

Jag har själv två https://www.k-rauta.se/produkt/luft...ge-ab-sorption-echodry-combi-ii/7350054590044
och en gammal Woods (plus nån Clas Ohlson som inte återstartar efter strömavbrott).

Det räckte med en Echodry plus några bordsfläktar som blåste på golven för att torka ut min källare på 86 kvadrat (jag hade vatteninträngning under ösregnet oktober i år, det rann in över tröskeln i källardörren och upp i golvbrunnar).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Man kan köpa 4 stycken 10-litare för mindre än en Woods...😇

Jag har själv två [länk]
och en gammal Woods (plus nån Clas Ohlson som inte återstartar efter strömavbrott).

Det räckte med en Echodry plus några bordsfläktar som blåste på golven för att torka ut min källare på 86 kvadrat (jag hade vatteninträngning under ösregnet oktober i år, det rann in över tröskeln i källardörren och upp i golvbrunnar).
Det är som med allt man kan köpa tio billigaste skruvdragare eller en kvalitets dragare för samma pris..
Har haft rn woods i över 12 år och den funkar än😉
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är som med allt man kan köpa tio billigaste skruvdragare eller en kvalitets dragare för samma pris..
Har haft rn woods i över 12 år och den funkar än😉
Jag brukar säga att man inte får mer än man betalar för, men man kan få mindre.

Spontant känns Woods som ett märke som funnits med ett bra tag och håller hög kvalitet, medans jag är osäker på vad det var för nått som Bauhaus säljer.
 
  • Älska
Rejäl
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag brukar säga att man inte får mer än man betalar för, men man kan få mindre.

Spontant känns Woods som ett märke som funnits med ett bra tag och håller hög kvalitet, medans jag är osäker på vad det var för nått som Bauhaus säljer.
Det finns säkert likvärdiga maskiner men inte för en 1/4 av priset som dessutom håller..
Sedan håller sig woodsen bra på andrahandsmarknaden..
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland
lunnabo lunnabo skrev:
Tidigare idag så gjorde jag en minimalistisk marknadsundersökning om hur hög VA-kostnad som kunde accepteras.
Samtliga deltagare (en) ansåg att upp till 5.000 kr i månaden kunde accepteras för att ha både vatten och avlopp till huset.

Min egen tro är att kommuner kommer att sälja ut sina vatten och avlopp till privata företag då kommunala politiker inte kommer att klara av att komma överens om att höja avgifter för VA tillräckligt mycket för att klara av att göra förebyggande underhåll och nödvändiga uppgraderingar av sina gamla ledningar.
Ser dock att vissa VA-ägare kommer att höja avgifter med 25% redan från detta årsskifte.
Min egen betalningsvilja för att ha både vatten och avlopp är åtminstone en hundralapp per dag...
Jag tror man arbetar med ränta på ränta med höjningarna. Då blir det inte så illa år för år men med tiden så blir det stora höjningar. Så gör man i min kommun där man har misskött VA-underhållet och sina projekt under många år. Så har vi äckligt höga avgifter numera också. Men pengarna behövs, det går inte att göra historien ogjord.
 
R Rejäl skrev:
Det är som med allt man kan köpa tio billigaste skruvdragare eller en kvalitets dragare för samma pris..
Har haft rn woods i över 12 år och den funkar än😉
Hehe, 1998 köpte jag några skuvdragare på Jula för 99 kronor? för att bygga brygga där ingen ström fanns.
Dessa används fortfarande idag, det enda jag gjort är att byta batterier till LiPo.
Dom har använts extremt mycket.

Min Woods avfuktare skramlar och väsnas mer än den avfuktar 😗

Woods och kvalitet, jojo.

35 bränder i fastigheter 2015 orsakades av luftavfuktare och Elsäkerhetsverket fortsätter att få in anmälningar om luftavfuktare som har brister. Nu varnar myndigheten för två farliga modeller.

Vi vill varna konsumenter för att två typer av luftavfuktare som fortfarande finns på marknaden och som är farliga. Det är modellerna Wood’s WD-12 som är tillverkad i Kina och Wood’s MDC20.

https://www.mynewsdesk.com/se/elsakerhetsverket/news/farliga-luftavfuktare-orsakar-braender-181637
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
D Dilato skrev:
35 bränder i fastigheter 2015 orsakades av luftavfuktare och Elsäkerhetsverket fortsätter att få in anmälningar om luftavfuktare som har brister. Nu varnar myndigheten för två farliga modeller.

Vi vill varna konsumenter för att två typer av luftavfuktare som fortfarande finns på marknaden och som är farliga. Det är modellerna Wood’s WD-12 som är tillverkad i Kina och Wood’s MDC20.

[länk]
Nu minns jag kanske fel, men var åtminstone inte ett av problemen att man använde dessa kondensavfuktare i krypgrund, och att de egentligen inte var gjorda för det?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Nu minns jag kanske fel, men var åtminstone inte ett av problemen att man använde dessa kondensavfuktare i krypgrund, och att de egentligen inte var gjorda för det?
Rent konstruktionsfel tycker jag:

Problemen handlar bland annat om att produktens kondensator inte klarar av en högre belastning. Belastningen ökar vid högre luftfuktighet och om filtret i luftavfuktaren är tilltäppt.

Överhettningsskydd, någon?

Det här är också helt tokigt tycker jag:
När man köper en luftavfuktare är det viktigt att se till att den klarar storleken på den lokal som den ska placeras i. Om ett rum är 20 kvadratmeter så ska man köpa en som klarar 30-40 kvadratmeter annars kan den börja brinna för att den inte klarar av den höga belastningen som blir i rummet, säger Thomas Nilsson, inspektör på Elsäkerhetsverkets produktavdelning.

Alltså, en avfuktare kan ta eld för den är för liten och får jobba lite mer och en sån får finnas på marknaden?

Tänk tanken, avfuktare i ett rum, allt är frid och fröjd.
Nu öppnar jag dörren till ett annat rum så ytan fördubblas, avfuktaren får jobba mer och tar eld, kåken brinner ner.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Varför inte hyra eller köpa privat?
Har själv ännu inte använt Hygglo, men borde ju funka. Finns många avfuktare att hyra för någon hundring per dag i Malmö med omnejd:
[länk]
Eller köp en eller ett par från Blocket.
Privatpersoner kan ofta ha bättre öppettider än företag.
Hyra i en månad skulle kosta nästan samma som att köpa en egen. Och jag har länge haft över 70% luftfuktighet i källaren så jag behövde investera i en bättre avfuktare. Nu har jag köpt en Woods och satt in.
 
  • Gilla
Klacken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.