Det ENDA vettiga är att sätta dit en 400 Volts radiator med samma effekt som den som byts ut.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jo... Men TS kanske redan testat 230 voltaren.
 
Är det inte såna här inlägg man numer skrollar förbi fort som attan. Du lär bara bli uppläxad av raljanta elektriker som måste tala om att du ska anlita behörig kompetens vilket de givetvis har rätt i.
Nästa gång slickar du på alla trådar samtidigt så märker du om det spirrar gött i amalgamet. Gör det så…då är det 230…smälter amalgamet är det 400. Men vad du gör….fråga ALDRIG i det här forumet. Här finns bara de som redan kan allt.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Rejäl och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hade tänkt slippa ge mig in i denna tråd? Vad handlar frågan (just nu) om? Det Hybro skriver om att blanda 230 V och 400 V-förbrukare? Det är inte förbjudet, dock inte optimalt och påkallar en kontroll av ledningsdimensioneringen pga fyra belastade ledare.
Skulle det kunna göra saken värre menar du? Hur skulle det gå till?
 
B Byggsurfaren skrev:
Det ENDA vettiga är att sätta dit en 400 Volts radiator med samma effekt som den som byts ut.
Jag har bytt alla elpaneler till olje fyllda på 80 talet alla är kopplade till 400 volt
 
A
D Daniel 109 skrev:
Skulle det kunna göra saken värre menar du? Hur skulle det gå till?
4 belastade ledare istället för 2 eller 3 ger ju en annan (sämre) belastningsförmåga för kabeln. Kan bli tight speciellt med diazed infälld i rör i vägg.

Som jag förstår det är det bara 3 belastade ledare även för en trefasgrupp med nolla som ej belastas symmetriskt. Man räknar med som det står i 436 40 00 att en temperaturökning i nollan ger ungefärlig motsvarande minskning av fasledarens temperatur. Så de tar ut varandra.

Jag antar att man inte kan räkna med det i detta fall pga enfaslaster.
 
johnsilver johnsilver skrev:
Jag har bytt alla elpaneler till olje fyllda på 80 talet alla är kopplade till 400 volt
Hade tänkt det men då de tog elementet och vissa av elementen är 220v i huset så tänkte jag kanske det var det också. Då jag inte visste vilken volt det elementet hade.

Men kommer ersätta med 400v . Ocab ordnade aldrig så elektrikern kom tillbaka så blir att ordna själv. Elektriker vill ha ca 4000kr för installera elementet och de betalar jag inte.
 
B Byggsurfaren skrev:
Det ENDA vettiga är att sätta dit en 400 Volts radiator med samma effekt som den som byts ut.
Bra om man ökar effekten på elementet från 800w till 1000w så behöver det inte jobba så mycket och det ska räknas hur stor volym rummet har för var det hur många kvadratmeter ytan var
 
Mikael_L
A avh67f skrev:
4 belastade ledare istället för 2 eller 3 ger ju en annan (sämre) belastningsförmåga för kabeln. Kan bli tight speciellt med diazed infälld i rör i vägg.

Som jag förstår det är det bara 3 belastade ledare även för en trefasgrupp med nolla som ej belastas symmetriskt. Man räknar med som det står i 436 40 00 att en temperaturökning i nollan ger ungefärlig motsvarande minskning av fasledarens temperatur. Så de tar ut varandra.

Jag antar att man inte kan räkna med det i detta fall pga enfaslaster.
Så länge det är en trefasgrupp som matar, så blir belastningsfallet aldrig värre än tre belastade ledare, hur man än anordnar och blandar nolla, en, två och trefasbelastningar.

Med kraftig fasvridning i någon fas eller mycket av 3'e övertonen kan man dock överbelasta nollan. Men det är som regel aldrig något man behöver fundera på i hemmen.

Men t.ex.i en datorsal kan man börja fundera lite över 3'e övertonen.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
Är det inte såna här inlägg man numer skrollar förbi fort som attan. Du lär bara bli uppläxad av raljanta elektriker som måste tala om att du ska anlita behörig kompetens vilket de givetvis har rätt i.
Nästa gång slickar du på alla trådar samtidigt så märker du om det spirrar gött i amalgamet. Gör det så…då är det 230…smälter amalgamet är det 400. Men vad du gör….fråga ALDRIG i det här forumet. Här finns bara de som redan kan allt.
I egenskap av defensiv elektriker med bortsmält amalgam så tycker jag det finns gott om balanserad återkoppling från skrået.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
I egenskap av defensiv elektriker med bortsmält amalgam så tycker jag det finns gott om balanserad återkoppling från skrået.
Haha…ja, jag är beredd att hålla med. Får nästan be om ursäkt för mitt grova övertramp på ett helt skrå.
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
Är det inte såna här inlägg man numer skrollar förbi fort som attan. Du lär bara bli uppläxad av raljanta elektriker som måste tala om att du ska anlita behörig kompetens vilket de givetvis har rätt i.
Nästa gång slickar du på alla trådar samtidigt så märker du om det spirrar gött i amalgamet. Gör det så…då är det 230…smälter amalgamet är det 400. Men vad du gör….fråga ALDRIG i det här forumet. Här finns bara de som redan kan allt.
Jag tycker det är både roande , allvarliga och skojiga svar. Jag är medveten om allvaret i min dumhet , särskilt såhär i efterhand och det var frustration av elektriker som aldrig kom och att de inte återställde elementet i kombo med en fru som vill bli färdig. Moderna badrum med marmormönster, duschhörna, spegel, tvättmaskin och integrerad diskho i bänk. Speglad person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Danin Danin skrev:
…i kombo med en fru som vill bli färdig.
En kombo som har orsakat mängder av hjärtattacker, stressyndrom, skilsmässor, dåliga alkoholvanor och allmän panik… 😱
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.