Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
90m2 och i och med att du har haft liggande vatten så behövs en riktig avfuktare som klarar va den fuktiga miljön..
Samtidigt är det ju eldningssäsong så värms och ventileras källaren just nu så torkar det snabbt. Värre på sensommaren när luften som kommer in har mer vatten i sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får läsa igen. Det är länsstyrelserna som upprättar riskhanteringsplanen i steg 3, ingen annan. Sen ska de naturligtvis kommunicera med intressenter och parter som t ex kommunerna. Men förordningen (alltså vår implementering av EU-initiativet) lägger inget nytt ansvar på kommunerna.

Tanken är att man ska fika ihop samordning mellan alla större parter genom länsstyrelsens försorg. Kanske är det vad som behövs eftersom vi redan har lagstiftningen med ansvarsfördelningen på plats sedan länge. (Men lite tveksam är jag att fikande för skattemedel är lösningen.)
Jo ihop med de identifierade kommunerna i steg 1 o 2.
"Det är i detta steg som länsstyrelserna arbetar tillsammans med kommuner, myndigheter, intressenter och andra aktörer samt allmänheten. "

Sen finns det då ett intressant dilemma om man ser "the American way" med stora dagvattenkanaler och miljöbiologers syn på LOD och våtmarker. Åre är ett intressant exempel på det och vilken väg man nu väljer.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...mmun-forstarka-i-morviksan-efter-ovadret-hans
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtidigt är det ju eldningssäsong så värms och ventileras källaren just nu så torkar det snabbt. Värre på sensommaren när luften som kommer in har mer vatten i sig.
Torkar snabbt gör det inte då det har legat vatten i dagar då är det mättat i väggar o golv, ska man få det tort så behövs avfuktning och lagom värme..
 
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Torkar snabbt gör det inte då det har legat vatten i dagar då är det mättat i väggar o golv, ska man få det tort så behövs avfuktning och lagom värme..
Det är ju en empirisk fråga. Min erfarenhet från grannens översvämning är att det torkade förvånansvärt fort med bara en enkel avfuktare. Det fick från vatten över hela golvet och uppsuget i väggarna till OKish på ett par dagar. Sen tog det ytterligare veckor att helt få ut fukten ur betongen, d v s avfuktaren fick mata på. Det som under den perioden var begränsande var inte avfuktarens kapacitet (trots att det var en liten hushållsmodell) utan avdunstningshastigheten från betongen. Därav mitt råd att få luften att röra på sig med enkla fläktar.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Torkar snabbt gör det inte då det har legat vatten i dagar då är det mättat i väggar o golv, ska man få det tort så behövs avfuktning och lagom värme..
Det finns element i alla rum. Det finns även öppna ventiler och en fläkt som blåser ut. Det går att öppna mellan rummen.

Det största rummet har vattenburen golvvärme som just nu är avstängd. Bör jag sätta igång denna eller trycker jag då upp fukten i huset?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju en empirisk fråga. Min erfarenhet från grannens översvämning är att det torkade förvånansvärt fort med bara en enkel avfuktare. Det fick från vatten över hela golvet och uppsuget i väggarna till OKish på ett par dagar. Sen tog det ytterligare veckor att helt få ut fukten ur betongen, d v s avfuktaren fick mata på. Det som under den perioden var begränsande var inte avfuktarens kapacitet (trots att det var en liten hushållsmodell) utan avdunstningshastigheten från betongen. Därav mitt råd att få luften att röra på sig med enkla fläktar.
Jo nu har jag då varit nära eländet med drabbade grannar och en källare som blivit dränkt med meterhögt vatten tar månader att torka ut. Sen är det då viktigt med tidsfaktorn att källaren töms så snabbt som möjligt och avfuktning direkt påbörjas.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju en empirisk fråga. Min erfarenhet från grannens översvämning är att det torkade förvånansvärt fort med bara en enkel avfuktare. Det fick från vatten över hela golvet och uppsuget i väggarna till OKish på ett par dagar. Sen tog det ytterligare veckor att helt få ut fukten ur betongen, d v s avfuktaren fick mata på. Det som under den perioden var begränsande var inte avfuktarens kapacitet (trots att det var en liten hushållsmodell) utan avdunstningshastigheten från betongen. Därav mitt råd att få luften att röra på sig med enkla fläktar.
Då det har varit liggande vatten så är väggarna och golv garanterat blöta och får du inte bort den fuktiga luften tillräckligt fort så blir det ju bara fuktig luft som cirkulerar..
Vilket i sig hindrar upptorkningen, vid snabbare uttorkning så används tex. Värmemattor men det blir överkurs om man inte behöver göra om tätskikt eller lägga nya golv inom snar framtid..
En effektiv avfuktare av proffesionell modell är många gånger effektivare än billiga hobbymodeller som används i en tvättstuga till o torka tvätt…
 
P paralun skrev:
Jo nu har jag då varit nära eländet med drabbade grannar och en källare som blivit dränkt med meterhögt vatten tar månader att torka ut. Sen är det då viktigt med tidsfaktorn att källaren töms så snabbt som möjligt och avfuktning direkt påbörjas.
Källaren stod som högst i några centimeters vatten men har stått under hög fuktbelastning i 30-40 dagar med vatten på golvet flera i perioder. Just nu är vattnet borta och inget nytt verkar tränga in. Pumpen OCAB satte på tomten har gjort bra skillnad. 👍
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
K krippe91 skrev:
Det finns element i alla rum. Det finns även öppna ventiler och en fläkt som blåser ut. Det går att öppna mellan rummen.

Det största rummet har vattenburen golvvärme som just nu är avstängd. Bör jag sätta igång denna eller trycker jag då upp fukten i huset?
Ja det hade jag gjort, men att bara köra värme är inte tillräckligt utan låna eller hyr en riktig byggavfuktare som klarar av hela din källare…
 
R Rejäl skrev:
Ja det hade jag gjort, men att bara köra värme är inte tillräckligt utan låna eller hyr en riktig byggavfuktare som klarar av hela din källare…
Jag kommer be OCAB göra en bedömning och sätta in de maskiner de rekommenderar.
 
  • Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Då det har varit liggande vatten så är väggarna och golv garanterat blöta och får du inte bort den fuktiga luften tillräckligt fort så blir det ju bara fuktig luft som cirkulerar..
Ja och det bästa är att man inte behöver gissa 2023. En enkel hygrometer visar på luftfuktigheten, ligger den på över 80-100% om en vecka så har man en för liten avfuktare. Ligger den lägre så är det inte avfuktaren som begränsar utan avdunstningen från betongen. Då behövs mer tid eller luftcirkulation över betongen.

R Rejäl skrev:
Vilket i sig hindrar upptorkningen, vid snabbare uttorkning så används tex. Värmemattor men det blir överkurs om man inte behöver göra om tätskikt eller lägga nya golv inom snar framtid..
En effektiv avfuktare av proffesionell modell är många gånger effektivare än billiga hobbymodeller som används i en tvättstuga till o torka tvätt…
Samtidigt får man tänka på att tjänster är dyra och prylar är billiga 2023. Billigare för TS att köpa några konsumentmodeller av avfuktare och fläktar än att ta in dyra proffsmaskiner via företag som OCAB som bara ska gå en kort tid. Att själv hyra en bättre maskin kan löna sig. Generellt lönar det sig inte som konsument att ta in företag vid för triviala uppdrag som att avfukta en källare.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja och det bästa är att man inte behöver gissa 2023. En enkel hygrometer visar på luftfuktigheten, ligger den på över 80-100% om en vecka så har man en för liten avfuktare. Ligger den lägre så är det inte avfuktaren som begränsar utan avdunstningen från betongen. Då behövs mer tid eller luftcirkulation över betongen.



Samtidigt får man tänka på att tjänster är dyrt och prylar är billiga 2023. Billigare för TS att köpa några konsumentmodeller av avfuktare och fläktar än att ta in dyra proffsmaskiner via företag som OCAB som bara ska gå en kort tid. Att själv hyra en bättre maskin kan löna sig.
Man kan hyra en avfuktare själv.
Tiden är kritisk varje dag som det är blött riskerar längre torktid och mera följdskador..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Man kan hyra en avfuktare själv.
Ja, jag skrev just det.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Tiden är kritisk varje dag som det är blött riskerar längre torktid och mera följdskador..
Ännu ett skäl att agera själv nu och inte vänta på OCAB eller andra som kanske först dyker upp i mitten av nästa vecka.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ännu ett skäl att agera själv nu och inte vänta på OCAB eller andra som kanske först dyker upp i mitten av nästa vecka.
Jag hade inte väntat en dag extra i mitt hus utan ju fortare man får igång uttorkningen desto bättre för huset…
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.