Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du någon dom från MÖD gällande detta fall? Något av substans? (EDIT: ser att SVTs inslag var från september i år så en tvist kan knappast ha tröskat igenom domstolsapparaten på några korta veckor. Men Gävle kommun har rätt om inte praxis ändras, d v s att MÖD eller helst HD vänder på klacken.)

Återigen, detaljplanen reglerar inte hur dagvatten hanteras. Du har helt enkelt tänkt fel här. Det är LAV som är lagrummet, inte PBL.
Även om detaljplanen inte reglerar ut dagvattenfrågan löses tekniskt borde det väl finnas ett ansvar för att detaljplanen inte ska släppa fram bebyggelse på olämpliga platser tex. där tillfredsställande dränering inte kan ordnas därför att recipienten ibland har för hög vattennivå?
 
Claes Sörmland
F FGLIN skrev:
Har kommunen inget ansvar för att de upprättat/släppt igenom en detaljplan på ett ställe där det inte borde byggts annat än möjligen på en upphöjd bädd/plattform? Eller kanske motsvarande för byggföretaget, att de borde tagit hänsyn till att vattnet kan stiga högt i ån.
Om bygglovet eller detaljplanen beslutades för mindre än tio år sedan kan kommunen ha ett skadeståndsansvar om man fattade ett uppenbart felaktigt beslut som orsakade skada. Men i grunden är det ju den sökande av ett bygglov som ska tillhandahålla korrekta uppgifter och företräda sitt intresse. Byggnadsnämndens roll är ju huvudsakligen att väga detta enskilda intresse mot det allmänna intresset.

Men låt oss säga att en kommun detaljplanerar byggnation i ett lågt område som översvämmas i snitt vart tionde år och gör en uppenbart missledande dagvattenutredning som en del av detaljplanen. Nu får markägarna som bygger skada på sina byggnader p g a den felaktiga dagvattenutredningen. De var i god tro under byggnationen. Nu kan de nog tänkas få skadestånd.
 
Claes Sörmland
F FGLIN skrev:
Även om detaljplanen inte reglerar ut dagvattenfrågan löses tekniskt borde det väl finnas ett ansvar för att detaljplanen inte ska släppa fram bebyggelse på olämpliga platser tex. där tillfredsställande dränering inte kan ordnas därför att recipienten ibland har för hög vattennivå?
Dränering kan vanligen ordnas i de fallen. Man får pumpa dagvattnet helt enkelt. Eller lägga byggnaden lite högre.
 
F FGLIN skrev:
Även om detaljplanen inte reglerar ut dagvattenfrågan löses tekniskt borde det väl finnas ett ansvar för att detaljplanen inte ska släppa fram bebyggelse på olämpliga platser tex. där tillfredsställande dränering inte kan ordnas därför att recipienten ibland har för hög vattennivå?
Jovisst finns det ett ansvar i detaljplanen men ett förändrat väder med stormar och skyfall är svårt.
För nederbörd så dimensioneras då ett dagvattensystem för 100års regn och inte ett 1000års regn.

Tyvärr har man då medgivit byggnader i detalplaner överallt i Sverige som nu är direkt olämpliga på grund av vädret.

Exempel, bakom betalvägg men visar hur det kan se ut.
https://www.gd.se/2023-08-15/de-boendes-desperata-rop-nar-testeboan-svammar-over
 
Claes Sörmland
Och en majoritet av alla detaljplaner är klart över tio år gamla och många upprättades långt före ordet "dagvattenutredning" ens hade satts samman från sina ordbeståndsdelar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och en majoritet av alla detaljplaner är klart över tio år gamla och många upprättades långt före ordet "dagvattenutredning" ens hade satts samman från sina ordbeståndsdelar.
Jo men det förändrade vädret har ställt till det och alla kommuner måste nu gå igenom samt bedöma riskerna samt även då börja åtgärda.

Det här är ju sedan ett tvingande EU-direktiv (ett av de bra)
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...-klimat/oversvamning/oversvamningsdirektivet/
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo men det förändrade vädret har ställt till det och alla kommuner måste nu gå igenom samt bedöma riskerna samt även då börja åtgärda.

Det här är ju sedan ett tvingande EU-direktiv (ett av de bra)
[länk]
Det står att det är staten och inte kommunerna som genomför detta arbete.

Det kommer att resultera i:

1. Kartor över översvämningshotade områden framställs av MSB.

2. Kartor över översvämningsrisker inom de hotade områdena
framställs av länsstyrelserna.

3. Riskhanteringsplaner för översvämningsriskerna upprättas av länsstyrelserna.

Så inget som hjälper TS eller enskild fastighetsägare.

Ska jag vara lite cynisk så är detta bara mer pappersprodukter och byråkrati. Men sådana stoppar inte vatten. För det krävs fördämningar, vallar, diken, ledningar, pumpar o s v. Vill man vara lite positiv så kan man ju hävda att pappersprodukterna skapar ett underlag för att budgetera för fördämningar, vallar, diken, ledningar, pumpar o s v så att de faktiskt anläggs. Kanske är det så.

Men som fastighetsägare rekommenderar jag inte att hoppas på att byråkratin ska rädda din mark om 20 år. Vidta egna åtgärder redan idag! Lägg upp en vall, lägg en ledning installera en backventil, montera en pumpbrunn för din källardränering o s v.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det står att det är staten och inte kommunerna som genomför detta arbete.

Det kommer att resultera i:

1. Kartor över översvämningshotade områden framställs av MSB.

2. Kartor över översvämningsrisker inom de hotade områdena
framställs av länsstyrelserna.

3. Riskhanteringsplaner för översvämningsriskerna upprättas av länsstyrelserna.

Så inget som hjälper TS eller enskild fastighetsägare.
Nej inte i steg 3 då är även kommunerna med.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...svamning/oversvamningsforordningens-tre-steg/

Sen kan man ju tänka sig att "the American way" kanske skulle vara att föredra på många ställen men då får väl miljöbiologerna spader?
 
  • Ett betongflodlopp i en stad, broar, byggnader i bakgrunden, soligt väder, fåglar, ingen synlig vattenström.
  • Gilla
  • Haha
roffer och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om man bortser från möglet. Hur stora ekonomiska skader har ni haft?
Desto lägre desto bättre!
Det har även blivit skador på våra odlingslådor och det området, men det är inte så dyrt att fixa och det kan jag göra själv.

Inga saker har blivit förstörda i källaren då vi har flyttat undan allt, men det är ganska rejäl mögelpåväxt på väggarna. Se bild nedan. Tolkar det som svartmögel. Om kommunen gör en ordentlig insats med att åtgärda brunnarna och står för saneringskostnad av källaren är jag nöjd.

Det som stressar mig nu är att vi ska ha vårt första barn i februari och att det ser ut så här i källaren. Vi använder inte ytan till något annat än tvätt och gym, men jag är ändå orolig över hur det påverkar inomhusklimatet. Det krävs insatser i januari för att komma på rätsida med detta.

Vägg med mögel och smuts under element, vid klinkergolv. Behov av sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Nej inte i steg 3 då är även kommunerna med.
[länk]
Du får läsa igen. Det är länsstyrelserna som upprättar riskhanteringsplanen i steg 3, ingen annan. Sen ska de naturligtvis kommunicera med intressenter och parter som t ex kommunerna. Men förordningen (alltså vår implementering av EU-initiativet) lägger inget nytt ansvar på kommunerna.

Tanken är att man ska fika ihop samordning mellan alla större parter genom länsstyrelsens försorg. Kanske är det vad som behövs eftersom vi redan har lagstiftningen med ansvarsfördelningen på plats sedan länge. (Men lite tveksam är jag att fikande för skattemedel är lösningen.)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krippe91 skrev:
Det som stressar mig nu är att vi ska ha vårt första barn i februari och att det ser ut så här i källaren. Vi använder inte ytan till något annat än tvätt och gym, men jag är ändå orolig över hur det påverkar inomhusklimatet. Det krävs insatser i januari för att komma på rätsida med detta.

[bild]
Köp en pumpsprutflaska: https://www.jula.se/catalog/tradgard/plantering/ograsbekampning/trycksprutor/tryckspruta-025107/

Köp hem en flaska Klorin. Späd cirka 1:5 med vatten och spruta på möglet på väggarna.

Det kommer att lukta starkt badhus första timmarna så se till att källardörren kan stängas så att ni inte får upp lukten i huset. Tejpa dörren om så krävs.

Möglet är borta på en halvtimme. Finns synligt mögel kvar nästa dag, spruta igen så är det helt borta.

Sen måste ni få in avfuktare som får går några veckor. De går att köpa billigt numera om ni inte redan har en.
 
  • Gilla
bHANS och 7 till
  • Laddar…
Spännande att läsa diskussionen om detaljplaner. Huset och kvarteret är byggt på 1920-talet så mycket har förändrats sedan dess.

Malmö Stad var här igår. Jag är besviken på deras insats. De hittar inte brunnen som felar (pga att den står under vatten och björnbärssnår) men verkar inte heller särskilt brydda över våra problem. Jag kommer ta det vidare på tisdag när tjänstemännen är tillbaka.

Jag har fått ta del av ett väldigt bra utlåtande från VA Syds ansvarige som var här i fredags med bilder och skriven rapport. De uttrycker att brunnen borde haft en backventil för att förhindra detta.
 
  • Gilla
Polyester och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köp en pumpsprutflaska: [länk]

Köp hem en flaska Klorin. Späd cirka 1:5 med vatten och spruta på möglet på väggarna.

Det kommer att lukta starkt badhus första timmarna så se till att källardörren kan stängas så att ni inte får upp lukten i huset. Tejpa dörren om så krävs.

Möglet är borta på en halvtimme. Finns synligt mögel kvar nästa dag, spruta igen så är det helt borta.

Sen måste ni få in avfuktare som får går några veckor. De går att köpa billigt numera om ni inte redan har en.
Stort tack för tipsen, jag ska fixa det direkt idag. Vi har en liten avfuktare själva. Källaren är cirka 90 kvm uppdelad i fyra rum. Räcker det att denna går och att vi roterar den i rummen eller bör vi ha en avfuktare i varje rum? I så fall ber jag nog OCAB komma hit och ställa in det.
 
R
K krippe91 skrev:
Stort tack för tipsen, jag ska fixa det direkt idag. Vi har en liten avfuktare själva. Källaren är cirka 90 kvm uppdelad i fyra rum. Räcker det att denna går och att vi roterar den i rummen eller bör vi ha en avfuktare i varje rum? I så fall ber jag nog OCAB komma hit och ställa in det.
90m2 och i och med att du har haft liggande vatten så behövs en riktig avfuktare som klarar va den fuktiga miljön..
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krippe91 skrev:
Stort tack för tipsen, jag ska fixa det direkt idag. Vi har en liten avfuktare själva. Källaren är cirka 90 kvm uppdelad i fyra rum. Räcker det att denna går och att vi roterar den i rummen eller bör vi ha en avfuktare i varje rum? I så fall ber jag nog OCAB komma hit och ställa in det.
Kan du öppna mellan rummen och få luftflöde mellan dem så ska det nog torka ut. Vanliga billiga fläktar av denna typ hjälper också mycket för att få luften att röra på sig i en källare så att vatten avdunstar från väggar och golv till luften:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ation/kalluft/bordsflaktar/bordsflakt-014491/

Kanske kan vara värt att köpa hem två-tre stycken i detta akuta läge?
 
  • Gilla
Mrs November och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.