Från vår till höst används gärna motor/röjsåg och vinterhalvåret blir det en del restaurerande av gamla foton i Photoshop.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Dom ligger kvar än, hittar dom knappt bland all snö. Ska kolla om jag får ett ryck i eftermiddag.
Nää har 4 kubik torkat.
 
galento galento skrev:
Har förstått att du är intresserad av äldre historia Anders och ska gå igenom bilderna 👍
Sitter också och tittar på gamla svart/vita kort och scannar in i datorn ganska ofta , tycker
foto och gamla kort är intressant .

Med tanke på alla snötyngda träd i skogen så måste nog motorsågen fram till våren.
Här i Roslagen faller träden som plockepinn, både hos oss och i skogen.
 
  • Snötäckt väg omgiven av snötyngda träd, tagen från bilens perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skymning i en snötäckt skog med björk och barrträd; ett tyst och vilt naturlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snötäckt skogsmark med nedfallna grenar och en röd stuga i bakgrunden under skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Får trösta sig med att vedförrådet ökar mer än kanske om jag själv gått runt med sågen och plockat.

Mycket björk som går av eller faller, granar verkar stå pall för det mesta, även 6st aspar som jag måste ta ner ser starka ut trots all blötsnö.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Nää har 4 kubik torkat.
Vad har expertpanelen för åsikt om snö på ved som ligger ute för torkning? Det blir ju snö även om man har plåttak.
Jag brukar borsta bort den. Har det nån effekt?
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Vad har expertpanelen för åsikt om snö på ved som ligger ute för torkning? Det blir ju snö även om man har plåttak.
Jag brukar borsta bort den. Har det nån effekt?
Är det ved som du ska elda i år eller är det till nästa vinter?
 
N Niq skrev:
Är det ved som du ska elda i år eller är det till nästa vinter?
Nästa vinter
 
Då brukar jag inte bry mig, torkar ändå!
 
H Hybro skrev:
Bakade potatisbröd här i sistens.[bild][bild]
Jättefin
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Nästa vinter
Om jag har en hög som ligger brukar jag se till att det inte blir en massa snö som långsamt smälter ner i den. Är den travad så låter jag det vara.
Jag har provat ta in brädbitar som legat i smältvatten och alltså varit genomblöta dom torkar inne på en vecka.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Nästa vinter
Har min liggandes under nån form av tak, har inte märkt
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Vad har expertpanelen för åsikt om snö på ved som ligger ute för torkning? Det blir ju snö även om man har plåttak.
Jag brukar borsta bort den. Har det nån effekt?
jag har veden under något som knappt är tak. Det viktiga anser jag är att få luften blåsa fritt runt hela veden, även under. Då torkar den bra.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Såhär ser min hög ut för nästa års ved
Vedstack täckt med snö, granträd, vinter, kallt, utomhus, dagsljus, ostadig komposition, naturelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
N Niq skrev:
Såhär ser min hög ut för nästa års ved
[bild]
När tar du tag i den🤔 laiska poika😂
 
N Niq skrev:
Om jag har en hög som ligger brukar jag se till att det inte blir en massa snö som långsamt smälter ner i den. Är den travad så låter jag det vara.
Jag har provat ta in brädbitar som legat i smältvatten och alltså varit genomblöta dom torkar inne på en vecka.
Mindre vatten på veden måste ju va en fördel om än marginellt
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
I vart fall om man säljer per kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.