Norrtull Norrtull skrev:
Mer släpa ved idag igen, kul att det finns 10-15st till gömda i snön. Går och sparkar runt tills jag hittar mina små högar med kubbar.
Nu har mina vresiga grankubbar legat sedan oktober och frystorkat. Hoppas det går att klyva dom nästa vecka
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Nu har mina vresiga grankubbar legat sedan oktober och frystorkat. Hoppas det går att klyva dom nästa vecka
Brukar spricka lättare när dom är frusna
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Nu har mina vresiga grankubbar legat sedan oktober och frystorkat. Hoppas det går att klyva dom nästa vecka
Jag tycker inte okluven ved frystorkar men du kan säkert klyva dem nästa vecka även om de skulle ha gjort det.
 
N Niq skrev:
Brukar spricka lättare när dom är frusna
Det gjorde min vedklyv också, frös. Måste vara rätt mycket vatten i den hydrauloljan. Känner att till våren är det dax för byte av olja i den. Tror aldrig det är gjort och klyven är nog 15år gammal minst. En äldre Jula modell som är blå, står Meec på den.
Ska försöka skaka igång den imorgon och klyva 10-12 kubbar.
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Nu har mina vresiga grankubbar legat sedan oktober och frystorkat. Hoppas det går att klyva dom nästa vecka
Ah, finns fler som inte har haft tid och jobba med veden. Skönt att inte känna sig ensam.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Ah, finns fler som inte har haft tid och jobba med veden. Skönt att inte känna sig ensam.
Här är det -30 nu ikväll, det skulle nog gå bra att klyva ved nu 😊 men jag har vedboden full med torr kluven ved.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Här är det -30 nu ikväll, det skulle nog gå bra att klyva ved nu 😊 men jag har vedboden full med torr kluven ved.
Har också bra med ved, dock har jag ett 30-tal kubbar som legat sedan före vintern. Och en björk som inte är klar, inte påbörjad ens är nog mera rätt.

Har bara minus 10 här, så det är väl rena vårväder för dig 😂
 
Norrtull Norrtull skrev:
Det gjorde min vedklyv också, frös. Måste vara rätt mycket vatten i den hydrauloljan. Känner att till våren är det dax för byte av olja i den. Tror aldrig det är gjort och klyven är nog 15år gammal minst. En äldre Jula modell som är blå, står Meec på den.
Ska försöka skaka igång den imorgon och klyva 10-12 kubbar.
Bara ta in i värmen och töa upp och klyva sen.
 
Tror frun blev lite förundrad och jag börja släpa in klyven i huset 😂
 
  • Haha
Mony
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Har också bra med ved, dock har jag ett 30-tal kubbar som legat sedan före vintern. Och en björk som inte är klar, inte påbörjad ens är nog mera rätt.

Har bara minus 10 här, så det är väl rena vårväder för dig 😂
Ja hela veckan har varit mellan -20 och -25 och nu sista dagarna ska det vara upp mot -30. Då får man bara vara inne och elda.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Tror frun blev lite förundrad och jag börja släpa in klyven i huset 😂
Nöden har ingen lag och då får regeringen ge sig.
 
M Mikko58 skrev:
Ja hela veckan har varit mellan -20 och -25 och nu sista dagarna ska det vara upp mot -30. Då får man bara vara inne och elda.
Nu förstår jag mycket väl varför du vill ha björkved, i oktober eller när det nu var tyckte jag ju att det var onödigt.
 
F fribygg skrev:
Nu förstår jag mycket väl varför du vill ha björkved, i oktober eller när det nu var tyckte jag ju att det var onödigt.
Ja det blir ju mindre med inlägg i vedpannan om jag har björkved. Gran går väl också men då krävs kanske ett inlägg till. Så länge jag har gott om björk att hugga i min skog då blir det björkved.
 
M Mikko58 skrev:
Ja det blir ju mindre med inlägg i vedpannan om jag har björkved. Gran går väl också men då krävs kanske ett inlägg till. Så länge jag har gott om björk att hugga i min skog då blir det björkved.
Det är gott att få göra precis som man vill både i skogen och i pannrummet!

Själv vill jag ju minska granandelen på fastigheten och att själv elda upp det som inte håller sågbar kvalite anser jag vara det bästa sättet.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är gott att få göra precis som man vill både i skogen och i pannrummet!

Själv vill jag ju minska granandelen på fastigheten och att själv elda upp det som inte håller sågbar kvalite anser jag vara det bästa sättet.
Ja man hugger ju inte som en skördare så det lilla man hugger går lika bra att elda upp. Och man får ett litet område varje år gallrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.