D Daniel 109 skrev:
Nej, det blir inte samma sak.
Jo om inte friktionen ändras så är det exakt samma sak.

Edit: korrigerar och säger att du har rätt och jag fel för att dra antal varv kommer blir lite mindre exakt eftersom handåtdragningen varierar beroende hur hårt man drar för hand.
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Att gänga torrt menar du?
Håller med att det inte är samma sak som gänga uppsmörjt😂
Haha, du har så rätt!
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Säker vatten är grundat på skador som uppkommit på kritiska moment t.ex att man ändrat från 40 cc till 60 cc vid väggenomföring, placering av golvbrunn få vägg, att rör i rör skall användas vid installation i vägg, dolda skarvar får ej förekomma, ingen matning in genom golv,
De som kommenterat i tråden verkar tro att de är hur man spänner en kämmring som är Säker vatten.
Jag gillar din kommentar angående klämmring och cc.. Vi är klara med vårt andra och kanske sista husbygge som byggansvariga. I första hand behövs stort intresse och motivation. Ett husbygge Tar kanske 3 år. Behövs en bra ekonomisk plan och oändligt mycket annat. Spännande att folk här i tråden tjasfar om regler. De vet inte så myckte om verkligheten och inte minst om den dialog man behöver med den lokala byggndsnämneden för att man ska lyckas.. Gjorde mycket säker vatten själva. Inte så många "kämringar där" . Mer Vatette även LK. Men ett husbygge omfattar så mycket mer.Fuktprov i platta, Inmätning av ventilation, radon mätning. Allt du ansvarar för som byggansvarig för att du ska få besked om att du kan flytta in i huset. VVS:delen är nog den minsta biten i husbygget.
 
R Rejäl skrev:
Den du får fråga är ditt försäkringsbolag för blir det en läcka så kan det bli tufft ekonomiskt..
Det finns ingen lag som säger att man måste vara certifierad eller liknande..
Det finns inga krav på certifiering för VVS-arbeten, men om du ska göra det själv rekommenderar jag att du läser på hur det ska utföras, säker vatten, gvk, BKR, VVS-AMA, monteringsintruktioner etc och att du dokumenterar allt, i synnerhet sådant som sen blir dolt, så ska det inte vara något problem.
Anlitar du dessutom besiktningsman för skutbesiktning så är det önnu bättre.
Vissa flrsäkringsbolag, t.ex LF brukar skicka ut en kille som kollar när du tecknar försäkring, kollen brukar vara begrönsad till våtutrymmen och kök.
Säger f.d. besiktningsmannen
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
E El oso skrev:
Vissa försäkringsbolag, t.ex LF brukar skicka ut en kille som kollar när du tecknar försäkring,
För en vanlig normal villa-/fritidshusförsäkring som tecknas av en privatperson? Det har jag inte ens hört talas om tidigare.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi hade ett besök av anticimex i samband med att vi tecknade försäkring av LF,
Kommenterade en massa, bland annat på saker i badrummet så som att elementrören kom upp genom golvet som de gjort sedan huset byggdes 71 🙄

Sen visade det sig att förra ägarna haft anticimex på besök varje år och jag fick senaste protokollet. Då fick de bara en anmärkning, på att fönsterna inte var låsbara.

Så jag ger inte jättemycket för ACs besiktningar...
 
  • Gilla
Johnsson 56 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För en vanlig normal villa-/fritidshusförsäkring som tecknas av en privatperson? Det har jag inte ens hört talas om tidigare.
Jag har haft två besök. Ett när vi tecknade försäkring i LF och ett när vi bytte till Folksam. Ganska meningslösa "besiktningar" och andra gången besiktades fel hus, men jag ville inte säga något...
 
  • Haha
Johnsson 56 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
andra gången besiktades fel hus, men jag ville inte säga något...
Finns det inte en risk att detta kan straffa sig om du skulle behöva nyttja försäkringen?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det inte en risk att detta kan straffa sig om du skulle behöva nyttja försäkringen?
Jag vet inte... Jag har två hus på tomten - Ett som jag bor i och ett som är mycket större. Besiktningsmannen tyckte att det var mest rimligt att gå igenom det största huset.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag vet inte... Jag har två hus på tomten
Framgår det bara tydligt av försäkringsbrevet att båda byggnaderna omfattas (och alla fem fastigheter om jag minns rätt) borde det vara lugnt. Det är väl upp till dem vilka kåkar de vill titta i kan jag tycka.

Sen bör väl eventuella ekonomibyggnader även vara med.
 
Jodå, friggeboden är med...


Svensk text, tabell över fastighetsinformation, boarea, byggår, försäkring, gäststuga med värde och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Och då kommer vi fram till det som blir avgörande för att försäkringen ska gälla vid nyproduktion..

Att alla montage och branschstantarder/ regler skall följas..annars kan ersättningen utebli…
Hur lätt är det för en som bygger ett hus för första gången och inte är hantverkare?

Men frågar man FB så kommer dom förmodligen säga ja, men problemet blir när du ska ha ersättning vid vattenskada..
Alltså för den inte har tummen mitt i handen och är läskunnig och kan läsa montageinstruktioner och kolla på youtube-filmer så ska man absolut våga sig på. Gör inga avsteg med egna ideer bara.
Jag är själv inte hantverkare (ingenjör) och har själv tilläggsisolerat och putsat mitt eget hus förutom avfärgningen där jag anlitade ett proffs.
Tog lite tid då jag inte är proffs men det blev väldigt bra måste jag säga...
 
  • Ett vitt hus, blommande körsbärsträd, grönskande trädgård, vårdag, avslappnad atmosfär, stadsboende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Den du får fråga är ditt försäkringsbolag för blir det en läcka så kan det bli tufft ekonomiskt..
Det finns ingen lag som säger att man måste vara certifierad eller liknande..
Om man frågar försäkringsbolaget så säger de i de flesta fall att det ska vara en cettifierad säker vatten-firma men det har de inget stöd för det finns inga sådana krav motsvarande behörig elektriker.
Om det är absolut från försäkringsbolaget, byt bolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.