R Rkarlsson skrev:
En vi känner tvingade vi att ringa till en lite kunnig, då hon gjorde av med 100kWh per dag och bor ensam. Det landade efter justeringarna på 25kWh om dagen som högst.
Kan du elaborera lite kring det där. I båda fallen bränns effekten av i bostaden. Och ger värme.
Jag bara undrar var 3 kW försvann utan att någon märkte det?
 
D daVinci skrev:
Kan du elaborera lite kring det där. I båda fallen bränns effekten av i bostaden. Och ger värme.
Jag bara undrar var 3 kW försvann utan att någon märkte det?
Varmvatten ut i avloppet? Värmeelement på kallvinden? Det finns många sätt att bränna energi utan att det märks.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Varmvatten ut i avloppet? Värmeelement på kallvinden? Det finns många sätt att bränna energi utan att det märks.
El- element och sen LLVP på lägsta fläkt för att det ju hörs att den drar el annars :D
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varmvatten ut i avloppet? Värmeelement på kallvinden? Det finns många sätt att bränna energi utan att det märks.
Har dock lite svårt att se hur det har med inställningar på VP att göra.

Sedan är det väl så att bränner man 3 kW på vinden blir det varmare där och så läcker mindre värm dit och det blir varmare i bostaden. Inte så lätt att trolla bort 3 KW utan att det märks.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
El- element och sen LLVP på lägsta fläkt för att det ju hörs att den drar el annars
Endast el på 100 kWh med avstängd VP, och sedan 100% VP istället skulle väl dra ned till ca 50 kWh.

Jag är fortfarande frågande.
 
D daVinci skrev:
Har dock lite svårt att se hur det har med inställningar på VP att göra.

Sedan är det väl så att bränner man 3 kW på vinden blir det varmare där och så läcker mindre värm dit och det blir varmare i bostaden. Inte så lätt att trolla bort 3 KW utan att det märks.


Endast el på 100 kWh med avstängd VP, och sedan 100% VP istället skulle väl dra ned till ca 50 kWh.

Jag är fortfarande frågande.
Endast elpatron?
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Kan du elaborera lite kring det där. I båda fallen bränns effekten av i bostaden. Och ger värme.
Jag bara undrar var 3 kW försvann utan att någon märkte det?
Tanten är över 90 år gammal, och gubben insistera på att det var bra att investera i lv pump innan han åkte in på hemmet.
Hon har noll koll på allt sådant och vi uppmärksamma det när hon gnällde om hur dyrt det var.
Det är klart att om pumpen står igång hela tiden dygn efter dygn så förbrukar det.
Den hade alltså inte finjusterats sen installationen, en kollega hade exakt samma förfarande men var lite mer tekniskt lagd så han fixade det.

Normal förbrukning i norra skåne är inte över 30kWh för en normalvilla här (ca 90 kvm) per dygn och normaltemp för en skånsk vinter.

Inomhustemp i tantens hus låg på ungefär 21 grader. Jag är inte själv insatt i hur det funkar men jag såg själv förbrukningen på räkningen. Hon hade högre räkning än vad vi på 3 personer hade :p
 
  • Wow
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Endast elpatron?
Det borde motsvara fallet med elelement som kommenterats ovan.

R Rkarlsson skrev:
Tanten är över 90 år gammal, och gubben insistera på att det var bra att investera i lv pump innan han åkte in på hemmet.
Hon har noll koll på allt sådant och vi uppmärksamma det när hon gnällde om hur dyrt det var.
Det är klart att om pumpen står igång hela tiden dygn efter dygn så förbrukar det.
Den hade alltså inte finjusterats sen installationen, en kollega hade exakt samma förfarande men var lite mer tekniskt lagd så han fixade det.

Normal förbrukning i norra skåne är inte över 30kWh för en normalvilla här (ca 90 kvm) per dygn och normaltemp för en skånsk vinter.

Inomhustemp i tantens hus låg på ungefär 21 grader. Jag är inte själv insatt i hur det funkar men jag såg själv förbrukningen på räkningen. Hon hade högre räkning än vad vi på 3 personer hade
Ser tyvärr ingen förklaring som leder till en besparing på 75%. En besparing på 1% kanske kan göras.

Sedan är det inte fel ifall en VP går hela tiden. Blir så med varvtalsreglering. Eller om den är underdimensionerad.

Om tanten däremot hade varmvattnet flödande i badkaret dygnet runt för att inte "dom" skulle komma upp ur avloppet och man fick stopp på det så finns ju en förklaring. (sådant har hänt). Men det har ju inget med VP'n att göra.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Elvärmen på och värmepumpen i auto så att den kyler kanske. Då kan det bli rejält dyrt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det borde motsvara fallet med elelement som kommenterats ovan.


Ser tyvärr ingen förklaring som leder till en besparing på 75%. En besparing på 1% kanske kan göras.

Sedan är det inte fel ifall en VP går hela tiden. Blir så med varvtalsreglering. Eller om den är underdimensionerad.

Om tanten däremot hade varmvattnet flödande i badkaret dygnet runt för att inte "dom" skulle komma upp ur avloppet och man fick stopp på det så finns ju en förklaring. (sådant har hänt). Men det har ju inget med VP'n att göra.
Det får någon annan som kan lv pumpar svara på. Det gick inte vatten i onödan, bara el. Vilket en kunnig åkte dit och justerade in på LV pumpen.
Precis som kollegan hade, en justering.

Jag har själv BV pump och har aldrig någonsin varit nära 100kWh om dagen, närmaste är 78kWh med nästan tomt bilbatteri...
 
D Daniel 109 skrev:
Elvärmen på och värmepumpen i auto så att den kyler kanske. Då kan det bli rejält dyrt.
Det kan ju vara problemet. Ingen aning, Om det var Auto så är det väl förenat med plånboksdöd?
 
D Daniel 109 skrev:
Elvärmen på och värmepumpen i auto så att den kyler kanske. Då kan det bli rejält dyrt.
Jag har hört att en del varnar för detta. Jag har haft LVP tidigare men inte lyckats få de att kyla i läge auto. Men kanske går på vissa modeller.

Dock ser jag inte att det gärna kan vara en förklaring. 100 kWh på ett dygn blir över 4 kW. En LVP kanske ligger på 1 KW. Så även om den skulle gå i max kylläge så går det inte ihop. Och max kylläge låter lite långsökt. Skulle nog kräva att elelement driver upp temp till 30 grader inne eller så. Och då är det inte en justering i LVP det handlar om.

Verkar som förklaringen är någon helt annan.
 
D daVinci skrev:
Elhandel har väl inget med EU att göra?? Var är källan till det?

NordPool startades av Sverige och Norge på 90-talet. Just för att fixa en fungerande gemensam elhandel.
Senare har andra länder anslutit sig. Det har exakt ingenting med EU att göra.

Vidare har inte EU så mycket med export och import att göra. (Man slipper speditionskostnad för EU-länder och div annan administration). Men köper du en iPhone har EU inget med det att göra. Inte heller när Scania exporterar lastbilar. Eller har någon påstått att all import/export upphör om vi lämnar EU?
De svamlar om den inre marknaden. Att man inte får ha olika priser för olika kunder inom den.
 
Den kyler ju dessutom ut en massa energi som måste tillföras av elelementen.

Auto betyder normalt att den automatiskt värmer eller kyler för att hålla rätt temperatur.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De svamlar om den inre marknaden. Att man inte får ha olika priser för olika kunder inom den.
Mja, svammel verkar vara ett bra ord.
I EU får man ha olika priser. Det är synnerligen olika priser i elområden.

Men jag ser inte kopplingen till EU. NordPool har inget med EU att göra.
 
D Daniel 109 skrev:
Den kyler ju dessutom ut en massa energi som måste tillföras av elelementen.

Auto betyder normalt att den automatiskt värmer eller kyler för att hålla rätt temperatur.
Instämmer

Om en gammal frusen dam har elradiatorerna ställda på 22-23 gr och luftvärmepumpen i läge Auto på ett par gr mindre börvärde kan det säkert ge den effekten på förbrukningen.

Om huset dessutom är en smula dåligt isolerat så hörs det inte orealistiskt.

Hade väl egentligen varit en smula intressant att veta elförbrukningen en vinterdag innan installationen av luftvärmepumpen.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.