Året började skakigt för våra elräkningar.. men gick sedan bra och bättre var månad.. fram till denna (dec)..

Denna, årets sista, verkar vara en riktig GOD JULhälsning från ”grinchen” eller nått..🤶

(men fortfarande typ ”bara” hälften av förra årets dec räkning)
 
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Året började skakigt för våra elräkningar.. men gick sedan bra och bättre var månad.. fram till denna (dec)..

Denna, årets sista, verkar vara en riktig GOD JULhälsning från ”grinchen” eller nått..🤶

(men fortfarande typ ”bara” hälften av förra årets dec räkning)
Vad menar du där? December 2022 var snittpriset 271,45 för se 4.
December är inte slut här ännu men snittpriset enl elen.nu så är den 84,84
 
Attitudeswe
R Rkarlsson skrev:
Vad menar du där? December 2022 var snittpriset 271,45 för se 4.
December är inte slut här ännu men snittpriset enl elen.nu så är den 84,84
Då visar elen.nu utan moms.

Är det fler än jag som sparat ovanligt lite på timpris i december? Ligger på 12% sparat enligt offpeak.se när jag brukar ligga runt 35%.

Ser ut som det varit ovanligt liten skillnad dag mot natt... Sen kanske det inte hjälper att vi var 14pers som firade jul i 4 dagar och förbrukade el fritt dagtid.
 
TRJBerg
De rörliga delarna av elräkningarna för december i år är mindre än en tredjedel av motsvarande kostnad i december 2022.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
De rörliga delarna av elräkningarna för december i år är mindre än en tredjedel av motsvarande kostnad i december 2022.
Elprischocken är väl helt enkelt på nedsidan. Vi är chockade över hur billig elen är.

Idag kostar elen ca 16 öre/kWh i Tyskland och ca 36 öre/kWh i alla elområden i Sverige.

Dyrast är södra Norge. På ca 66 öre. Trots att UK ligger på ca 38 öre. Har dom isläggningsproblem i södra Norge kanske? Dom kan ju importera för 38 öre från UK.
 
Norge importerar på UK, Tyskland och Sverige. Det är bättre att importera billigt och spara på vattnet tills det kan säljas dyrt.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Då visar elen.nu utan moms.

Är det fler än jag som sparat ovanligt lite på timpris i december? Ligger på 12% sparat enligt offpeak.se när jag brukar ligga runt 35%.

Ser ut som det varit ovanligt liten skillnad dag mot natt... Sen kanske det inte hjälper att vi var 14pers som firade jul i 4 dagar och förbrukade el fritt dagtid.
Ja elen.nu visar utan moms alltid.
10% vilket betyder att priset över dygnet är billigt. För dyrt kan man ju inte påstå att det var i år jämfört med förra året.
Jag har inte riktigt kunnat smartladda som jag velat heller för skitbilen är kaputt och jag litar inte på att bilen är "fulladdad" när jag ska köra så har startat manuellt pga det.
 
R Rkarlsson skrev:
Vad menar du där? December 2022 var snittpriset 271,45 för se 4.
December är inte slut här ännu men snittpriset enl elen.nu så är den 84,84
Jag menar bara att även om vår elräkning denna månaden kommer vara dyrare än de senaste månaderna (fullt naturligt).. så är den betydligt billigare än förra december :)

Undrar om det var sep som var en av de billigaste elmånaderna här på gården.. sedan vi flyttade in för 10 år sedan! (bättre kostnadsmässigt än sommarmånaderna!).

Nu har jag sett ljuset (och mörkret..) med väldigt rörliga priser :)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
TRJBerg
Min billigaste månad i år var augusti.
 
De berättade på radio nyss att elpriset kommer 3 dubblas de närmaste dagarna, från ca 1 krona till 3 kronor per kWh i område 3 och 4.
Mindre vind och kallare väder ska vara orsaken.
På det tillkommer även högre skatt efter nyåret.
 
Skatten indexuppräknas, så det är inte en förändring i praktiken. Den prisuppgång var det en som trodde på. Andra experter tror på ett lägre pris. Men som vanligt är januari-februari vintermånader så att det blir lite högre är fullt naturligt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
De berättade på radio nyss att elpriset kommer 3 dubblas de närmaste dagarna, från ca 1 krona till 3 kronor per kWh i område 3 och 4.
Mindre vind och kallare väder ska vara orsaken.
På det tillkommer även högre skatt efter nyåret.
För o nackdelar med storm.. men det ska iaf blåsa ett par dagar till.. så man får tvätta och duscha nu då ;)

Så länge vi inte får den där sibiriska kylan de mumlade om.. så är det nog ok för utetemperaturen verkar ändå ganska hög här för "säsongen" (dvs behöver inte lika mycket värme = gäller ju alla i området.. då går det inte åt lika mycket el). Blir det, som de sa, -10 här med.. så blir elbehovet betydligt större och är förutsättningarna då (vind o sol) dåliga.. blir priset högre :/

Då kan vi ju hoppas att de få reaktorer som är igång, håller ihop!
 
Isakare Isakare skrev:
De berättade på radio nyss att elpriset kommer 3 dubblas de närmaste dagarna, från ca 1 krona till 3 kronor per kWh i område 3 och 4.
Mindre vind och kallare väder ska vara orsaken.
På det tillkommer även högre skatt efter nyåret.
I morn är det dock lägre. 28 öre i SE3-4. 6 öre i Tyskland.
 
Isakare Isakare skrev:
De berättade på radio nyss att elpriset kommer 3 dubblas de närmaste dagarna, från ca 1 krona till 3 kronor per kWh i område 3 och 4.
Mindre vind och kallare väder ska vara orsaken.
På det tillkommer även högre skatt efter nyåret.
Vi får hoppas att de har fel.

Decemberpriset i SE3 är t o m 29/12 - 81,5 öre per kilowattimme exkl moms

För november månad var det 82 öre per kilowattimme.

Om någon tyckte att det var tufft att betala räkningen nu sista december för novembers förbrukning blir det knappast någon lindring om en månad med tanke på det kalla vädret i december.

Har Golfströmmen vänt eller vad sker?
 
D daVinci skrev:
I morn är det dock lägre. 28 öre i SE3-4. 6 öre i Tyskland.
Jag vill ha tyskpriset i morn, när det är dyrt får jag det alltid, när det är billigt..inte..
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.