galento
N Niq skrev:
Fördelen med vedspis.
[bild]
Nej jag är inte bra på köttbullar eller annan matlagning heller.
Ja man har ätit mat från en Huskvarna 726 stor del av livet 👍🙂
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det kom ved från skyarna idag runt 10 tiden. Trevligt med ek också.
 
  • Snötäckt skog, vinterlandskap, träd med snögrenar, klar himmel, kallt, skönhet i naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett omkullfallt träd i snötäckt landskap, med nakna grenar och mossa på stammen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person står i snö, vinterväder, brutet trädgren, snötäckt mark, utomhus, osynligt ansikte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja man har ätit mat från en Huskvarna 726 stor del av livet 👍🙂
Om man nu skulle få för sig att uppgradera vår lilla 2plattorsvedspis, vad skulle man köpa då? Nytt eller gammalt? Kan inte något om vedspisar, och om det skiljer nämnvärt mellan det äldre tillverkarna. Eller helt sonika köpa en ny från Tyskland/Österrike.
 
Nya, moderna vedspisar är väl lite bättre på att kanalisera värmen så man eldar mindre för kråkorna, men för egen del uppskattar jag nog mest glasluckan. Men de är ju inte gratis

Kombinerad spis och ugn med vedeldning, köksmiljö, timer, stekpanna, modernt, använt tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet, borde ha ett gnistskydd, det säger sotar’n med.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
En ny är ju troligen effektivare men själv föredrar jag dom äldre eller iaf en som ser ut som en gammal. Även om nötegårdsgubbens passar bra in i hans kök. Vi hade en murad i vårt förra hus och har en murad nu med. Dvs allt utom luckor och plit är murat i tegel. Tycker den är effektiv och den lagrar värme ganska bra. Har förstått att murade vedspisar är ovanliga i sverige.
Har för mig att det tog ca 3 dagar att få den murad men jag kan komma fel ihåg.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nya, moderna vedspisar är väl lite bättre på att kanalisera värmen så man eldar mindre för kråkorna, men för egen del uppskattar jag nog mest glasluckan. Men de är ju inte gratis…

[bild]
Jag vet, borde ha ett gnistskydd, det säger sotar’n med.
Men vilket märke är det som jag borde kolla efter?
 
galento
Norrtull Norrtull skrev:
Om man nu skulle få för sig att uppgradera vår lilla 2plattorsvedspis, vad skulle man köpa då? Nytt eller gammalt? Kan inte något om vedspisar, och om det skiljer nämnvärt mellan det äldre tillverkarna. Eller helt sonika köpa en ny från Tyskland/Österrike.
Det satt en Tirolia FH ( 7 kwh ) i huset när vi köpte det och både vi och förre ägaren
har eldat en hel del i den och den har varit bra. Men innan vi satte upp en kanalfläkt för cirkulation av luften i huset var det så varmt i köket att man nästan inte kunde vara där. Men vi har lagat mat och gräddat bullar på/i den 😊

Hans Forsman säljer väl en del av dessa , Tirolia,s reservdelar är nog svåra nu. Wamsler är väl ett annat fabrikat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
La Nordica verkar stora runt alperna
 
Norrtull Norrtull skrev:
Men vilket märke är det som jag borde kolla efter?
Jag kan inte vad som är bäst. Den jag har följde med huset, men det var den jag länkade till, eller motsvarande på dagens marknad. Samma märke i alla fall.
 
Den vi har idag finns med i annonsen där det står en hel trave uppställda. Längst upp till höger på bilden. Lilla modellen med 2 plattor endast. Tar bara kortved
 
N Niq skrev:
Har förstått att murade vedspisar är ovanliga i sverige.
Ja, vi har nog på sin höjd inmurade gjutjärnsspisar. De har ofta ju tegel eller eldfast sten i sig, men att spisen är på riktigt platsbyggd och delvis murad i köket är nog ovanligt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, vi har nog på sin höjd inmurade gjutjärnsspisar. De har ofta ju tegel eller eldfast sten i sig, men att spisen är på riktigt platsbyggd och delvis murad i köket är nog ovanligt.
Jag gissar att det var ett sätt att göra det billigare på. Tegel var troligen billigare än järn. Finns många gamla saker som är billigare versioner av det som var vanligt i Sverige. Finland var ganska fattigt en lång tid. Här var det vanligt med något som hette typ plåtugn som var i princip samma sak som en kakelugn men med plåt som ytmaterial istället för dyra kakel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Fördelen med vedspis.
[bild]
Nej jag är inte bra på köttbullar eller annan matlagning heller.
Vad är fördelen med vedspis?
Litet vedrum så man får mata in ved ofta och spisveden är kort och får inte vara för grov. Nä jag kan inte se fördelen med vedspis.
 
M Mikko58 skrev:
Vad är fördelen med vedspis?
Går att laga mat på!
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.