hsd
Det finns värmekamera att plugga på mobilen för ett par tusen
Finns även mobiler med inbyggd värmekamera
 
ELantagonism ELantagonism skrev:
Jag befinner mig i en liten knipa.

Vår villa på 125 kvm (1,5 våning) värms upp med direktverkande el (en äldre luft-luftvärmepump av Mitsubishi från 2011 finns i hallen), elradiatorer samt kakelugnen som vi eldar i. Vi bor i Mellansverige.

Nu när pumpen går på ”Max” så lyckas vi utan elradiatorerna enbart värma huset till ca 11 grader. Vedeldningen är mest för trivsel..

Vi har gamla fönster (se bild) som jag tänkte byta ut kommande vår.

Luftvärmepumpen skulle bytas i höstas men det ena företaget dök aldrig upp, det andra krävde skylift för pumpens utomhusdel befinner sig på garagets tak (2,3m över marknivå).

Vi sitter och fryser i det här huset. El är dyrt, men vi kan ju inte låta rören frysa sönder…
Fjärrvärme verkar vara ett omständigt projekt, som ändå blir dyrare för varje år. Bergvärme omständigt det med.

Någon som har tips på hur vi kan undvika att frysa ihjäl till nästa vinter? Ny luftvärmepump nere men även där uppe? 2 inomhusdelar till 1 utedel?

Annat? Tar tacksamt emot förslag.
Ett alternativ till att byta ut fönstren är att montera en extra glasskiva på innerbågen - in mot rummet. Om fönstren i övrigt inte är i dåligt skick. Har gjort så själv på några fönster. Blir mycket mindre imma på fönstrena vid minusgrader ute. Här är ett exempel:
https://viivilla.se/bygg/fonster/vinterisolera-fonstren-enkelt/

Detta finns också beskrivet i boken "Husets ABC", som nämndes i någon tidigare kommentar. Lika bra att köpa boken, finns mycket läsvärt där. Kostar ingen förmögenhet.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
P
Man bör väl göra en sådan montering när luften är torr?
En kall vinterdag, tex.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man bör väl göra en sådan montering när luften är torr?
En kall vinterdag, tex.
Ja det är viktigt att det blir torrt - och tätt! Problemet med en kall vinterdag är dock att det lätt blir imma på glaset eftersom glasskivan är kall, räcker med att man andas, och det räcker med att man börjar montera skivan och innan man hunnit täta kan det börja bildas imma. Det problemet löste jag med att värma fönstrets insida först med en värmefläkt, som fick blåsa varmluft på fönstret i någon timme.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
F
hsd hsd skrev:
Det finns värmekamera att plugga på mobilen för ett par tusen
Finns även mobiler med inbyggd värmekamera
Jag köpte precis en USB C värmekamera, UNI-T på amazon för 1500kr, ska bli intressant och se om den går att använda.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag köpte precis en USB C värmekamera, UNI-T på amazon för 1500kr, ska bli intressant och se om den går att använda.
Va? Köper du grejer som du inte vet om dom går att använda 😱?
 
F
S StefanMJ skrev:
Va? Köper du grejer som du inte vet om dom går att använda 😱?
Japp, en chansning. Verkade ganska lågupplöst.

https://www.amazon.se/dp/B09X7PH5M4
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag köpte precis en USB C värmekamera, UNI-T på amazon för 1500kr, ska bli intressant och se om den går att använda.
Vilken modell?
 
F
D Dilato skrev:
Vilken modell?
Se föregående inlägg.
 
P
F Fideliox skrev:
Japp, en chansning. Verkade ganska lågupplöst.

[länk]
120 × 90 räcker nog hyfsat långt i sammanhanget.

Jag har en Seek Reveal med 240 × 320 pixlar. Den visar värmeläckor på huset tillräckligt bra för att man ska förstå var det läcker och oftast varför. Nästan onödigt detaljerat, men ju bättre upplösning desto lättare blir det förstås att täppa till läckorna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Japp, en chansning. Verkade ganska lågupplöst.

[länk]
Den har tillräcklig upplösning (120*90), klart bättre än dom billiga med 32*32 IR.
Jag har också beställt en.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.