pacman42 pacman42 skrev:
Jag googlade pÄ "Installationsmanual Thermia diplomat"

Edit: konsten med att googla Àr inte att söka pÄ det man letar efter utan att söka efter informationskÀllorna som innehÄller det man letar efter. Det Àr mycket lÀttare att hitta dÄ.
Svensk installationsanvisning för vÀrmepump, inkluderar diagram och instruktioner för tillÀggsfunktioner och anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack. đŸ™Œâ€ïž
 
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Tack. đŸ™Œâ€ïž
Titta Àven pÄ resistanstabellerna i kapitel 5 och placeringen av termometrar mm. Om du manipulerar den som styr temperaturen i vÀrmevattnet sÄ kan du styra ner fingranulÀrt. Men du hade ju en fin liten överkoppling som kunde göras i kapitel 7.2 ocksÄ för att stÀnga av allt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Haft Shellypuckarna pÄ skrivbordet ett bra tag nu.
Efter lite huvudbry Àr bÄda anslutna och klickar fint nÀr jag kontrollerar dom frÄn appen.

App-grÀnssnitt för smart hemstyrning av vÀrme och varmvatten med modern köksbakgrund. Strömförbrukning visas som 0 W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med en inkopplad kabel, tvÄ nÀtverkskabeltestare pÄ trÀgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


NÀsta steg blir att koppla in dom i vÀrmepumpen.
Rörligt elpris from igĂ„r. 😎
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
SpĂ€nnande projekt. Har sjĂ€lv en cirkulationspump i ett radiator system som jag skulle vilja styra att den slĂ„s av under pristopparna. Men dĂ„ jag inte Ă€r bekant kodning/script Ă„ vad allt heter sĂ„ pulserar det i huvudet efter att lĂ€st alla inlĂ€gg 😆 bra jobbat alla
 
J jagheterfredrik skrev:
Kan vÀl tipsa om min styrning för just Greenline HE-pumpar: [lÀnk]
Detta Àr vÀl samma sak, Àr det nÄgon som har provat?


https://husdata.se/produkt/h66-wifi-gateway/
 
J JohanLun skrev:
Det Àr vÀl snart dags att börja jobba med förbÀttring av lösning, jag styrde ju med HA, det var inte fullÀndat kan man sÀga. SÄ ni som redan suttit och filat pÄ detta, posta gÀrna i trÄden vad ni har pÄ G.

Trist att man inte har en nyare pump, CAN avlÀsningen sÄg smutt ut, men min IVT med rego 600 verkar mycket bökigare att lÀsa ut, och jag befarar att den inte lever sÄ mÄnga vintrar till sÄ frÄgan Àr om det Àr vÀrt att lÀgga krut pÄ det...
https://husdata.se/docs/heat-pump-installation/installation-i-varmepump/
 
B Bundas skrev:
Detta Àr vÀl samma sak, Àr det nÄgon som har provat?


[lÀnk]
Skulle pÄstÄ att min kan mer :) t.ex. koppla valfri termometer i home assistant som innegivare till pumpen
 
FredrikR FredrikR skrev:
ermia Diplomat 8kW har externa ingÄngar oc
J jagheterfredrik skrev:
Skulle pÄstÄ att min kan mer :) t.ex. koppla valfri termometer i home assistant som innegivare till pumpen
Denna fungerar ocksÄ med home assistant, resten beror pÄ HA programering....
 
B Bundas skrev:
Denna fungerar ocksÄ med home assistant, resten beror pÄ HA programering....
De stora skillnaderna Àr:
* Min ser ut som en innegivare Àven i pumpen
* Min Àr open source och kan utökas till att styra precis vilket styrvÀrde som helst i pumpen
* Min har ingen garanterad support
* Min krÀver pill med elektronik
 
V
Jag har en vaillant arotherm 11kw och pÄ tillhörande interface (multimatic 7001) kan jag stÀlla in nÀr kompressor och cirkpump ska jobba. Cirkpumpen gÄr ju 24/7 sÄ det inte fryser. DÀremot lÄter jag bara kompressorn jobba 23-6 nÀr det Àr som billigast.
Den Àr seriekopplad med 1000L acctank som funkar som ett batteri, sÄ det Àr skitbilligt. Har Àven laddomat och vattenmantlad kamin sÄ de gÄngerna det Àr dyrt hela dagen sÄ eldar jag bara.
Min vedhög vÀxer och vÀxer. Gillar att hugga ved, hahaha
 
  • En stor hög med ved i ett skjul, med diverse föremĂ„l framtill, inklusive verktyg och cykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bundas
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Min, och sÀkerligen mÄnga andras, största förbrukare av el Àr ju vÀrmepumpen och mÄnga fler elfakturor pÄ över 10.000 kr vill jag inte ha!

Min VP Àr en lite över 10 Är gammal IVT HEE11 som inte har en aning om vad Internet Àr och Àr allt annat Àn "smart"...

Det finns ett alternativ som gör den lite "smartare" och eftersom jag fÄr Tibber pris kostar den mig 3500 kr:
[lÀnk]

Om jag tittar pÄ förbrukning under november till februari och försöker uppskatta hur mycket VP gÄr under de "dyra" timmarna (07-10 och 15-18 typ) sÄ kunde jag kanske spara 500-600 kr under den fyra mÄnaders perioden pÄ en Tune...

Det blir ju dÄ 7 Är lite drygt innan den betalat sig men principen Àr ju vÀldigt enkel och min VP har "tidsstyrning via extern givare" sÄ min fundering Àr hur svÄrt det Àr att bygga dylik styrning..?

Jag tÀnker mig en Raspberry PI eller liknande som kan hÄlla koll pÄ elpriset och styra sÄ VP eller varmvatten inte gÄr nÀr elpriset Àr som högst...
Jag har tidigare byggt övervakning för vÄr sommarvatten anlÀggning som övervakar tryck och temperaturer med Raspberry PI sÄ interface och programmeringen Àr inget problem utan mer runt VP inkoppling, och om det alls Àr möjligt...?

Jag delar gÀrna med mig av lösningen (om det nu blir nÄgon)
Jag Àr klart intresserad av resultatet vad Tibber kan spara. NÄgon som testat?
 
S Styrtekniker skrev:
Jag Àr klart intresserad av resultatet vad Tibber kan spara. NÄgon som testat?
S Styrtekniker skrev:
Jag Àr klart intresserad av resultatet vad Tibber kan spara. NÄgon som testat?
Fler som testat ohmigo elprisrelÀ att styra vÀrmepumpen för en brÄkdel av priset av ngenic?
 
S Styrtekniker skrev:
Jag Àr klart intresserad av resultatet vad Tibber kan spara. NÄgon som testat?
Det beror pÄ hur mycket du kan styra, men Uppskattar att jag har 500-600 kWh mindre per mÄnad.

PM om du vill ha en inbjudan...
 
Är inte den stora möjligheten till besparingar att kapa dessa 5-600 kWh just nĂ€r priserna Ă€r som högst ocksĂ„?
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
J jahallÄja skrev:
Är inte den stora möjligheten till besparingar att kapa dessa 5-600 kWh just nĂ€r priserna Ă€r som högst ocksĂ„?
Jo, precis, men jag har poolvÀrme pÄ sommaren, sÄ jag har ungefÀr samma besparingar Äret runt, men det Àr ju sÄ klart nÀr elen Àr dyr som man stryper!
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.