Inatt laddas bilar och extra uppvärmning av huset. Till frukost blir det bastu också...
 
  • Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Precis, du känner inte mig men vi var många som drog ner till under 20°C när elpriset låg på över 3 kronor i snitt i SE4 December 2022.
Jag vågar inte tänka på vad det skulle kostat utan neddragningen av temperatur.

[bild]
Att kalla att man fryser är lite överdrivet bara för att man har 19 ellet 18°c inne. Behöver inte gå i shorts och linne. Ett tips, en tjocktröja går art ta på sig så slipper ni frysa.

Sen om ni har dåligt värmesystem då är det ert eget fel, eller överdrivet stort hus.
 
  • Arg
Robin Lindberg
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Att kalla att man fryser är lite överdrivet bara för att man har 19 ellet 18°c inne. Behöver inte gå i shorts och linne. Ett tips, en tjocktröja går art ta på sig så slipper ni frysa.

Sen om ni har dåligt värmesystem då är det ert eget fel, eller överdrivet stort hus.
Intressant. Jag får enorma klagomål från familjen om temperaturen hemma kryper under 21°C. Och när den närmar sig 20°C så fryser även jag om jag inte har tofflor eller yllestrumpor samt fleece-tröja.
 
D Dilato skrev:
Jag har hellre en fast kostnad på 50 öre året om, det klarar alla att betala och känns inte ohemult dyrt.
Det är nog rätt många som skulle vilja teckna ett långt elavtal även om det vore 50 eller 100% dyrare än nivån du önskar. Nu lär vi inte kunna teckna några långa förmånliga elavtal utan får se till att anpassa sättet vi värmer våra bostäder istället.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det var många som sänkte inomhustemperaturen till under 20 grader förra vintern.

Hur skulle annars besparingen, ca 16%, kunnat genomföras.

Jag träffade många som mot sin vilja frös i sitt hem.

Ett klart lägre elpris nu i november än förra året.

För SE och SE4 blev kostnaden ca 2,50 kr per kWh inkl. allt för de som hade rörligt avtal. 2 500 - 3 000 kr blir det att slanta upp nu för många när räkningen ska betalas sista december.
Känner en del som drog ner mot sin vilja. Kollade man sen över deras uppvärmning så visade det sig egentligen bara att det var helt jävla åt helvete felinställda pumpar (nyinstallerade) En vi känner tvingade vi att ringa till en lite kunnig, då hon gjorde av med 100kWh per dag och bor ensam. Det landade efter justeringarna på 25kWh om dagen som högst.

Vi har själva 18,5 grad i bostaden, finns för oss ingen anledning att elda för spökena när vi inte är hemma. Vi har braskamin så ruggigheten eldas bort istället.

Det är många som bör se över sina värmesystem och trimma upp de så långt det går. Att gnälla över hög förbrukning om man inte har gjort det gör att man får skylla sig själv =)

2711 kr ska jag slanta in denna månaden (för november ) Då stod bilen för 440kWh och 218kr. (50,04öre/kWh)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Jag med. Och anser heller inte att 98% av användarna som bor i anslutning till elverket skall betala samma som dom 2% som måste ha ström nere i Tyskland lika lite som dom som bor vid avocado odlingen inte betalar lika mycket som vi gör för avocado.
Men de är ju marknaden jue.....! Annars måste vi lämna EU! Mvh Plastliberalen
 
K karlmb skrev:
Men de är ju marknaden jue.....! Annars måste vi lämna EU! Mvh Plastliberalen
Jo jo. Men bara för att obildade invalda politiker blir lobbade på en god middag av elnätsägarne att det är en bra ide behöver inte betyda att jag också tycker det som får betala priset.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant. Jag får enorma klagomål från familjen om temperaturen hemma kryper under 21°C. Och när den närmar sig 20°C så fryser även jag om jag inte har tofflor eller yllestrumpor samt fleece-tröja.
att ta på sig lite extra kläder är väll inte nå problem. vi svenskar är lite bortskämda, jag också ibland
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
att ta på sig lite extra kläder är väll inte nå problem. vi svenskar är lite bortskämda, jag också ibland
Familjen fryser trots yllestrumpor och ylletröja vid 21°C
 
Skillnad på faktisk temperatur och upplevd temperatur.
I ett dragit hus med kalla golv och kalla strålande ytor kan du frysa även om det är 25 grader
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är avsaknaden av golvvärme som är ett av problemen. Sedan har vi stora fönster som är 25 år gamla, de kyler rätt bra även om de inte har jättedålig isoleringsförmåga.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Familjen fryser trots yllestrumpor och ylletröja vid 21°C
Vi brukar tycka att 20 grader känns kallt trots extra kläder. För ett år sen var det problem med värmesystemet så det gick inte att få mer än 19 grader i en vecka och när det sen blev 20 grader så kändes det inte kallt alls, kroppen hade vant sig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det är avsaknaden av golvvärme som är ett av problemen. Sedan har vi stora fönster som är 25 år gamla, de kyler rätt bra även om de inte har jättedålig isoleringsförmåga.
Ofta upplevs kallraset från fönster mer i hus med golvvärme än om man har radiatorer.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ofta upplevs kallraset från fönster mer i hus med golvvärme än om man har radiatorer.
Vi har LLVP som primär värmekälla vilket gör att vi har det ännu värre. Men när vi använde vår FLVP med vattenradiatorerna så var det ännu värre då värmen inte räckte till då.
 
  • Gilla
Dupuytren
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men de är ju marknaden jue.....! Annars måste vi lämna EU! Mvh Plastliberalen
Elhandel har väl inget med EU att göra?? Var är källan till det?

NordPool startades av Sverige och Norge på 90-talet. Just för att fixa en fungerande gemensam elhandel.
Senare har andra länder anslutit sig. Det har exakt ingenting med EU att göra.

Vidare har inte EU så mycket med export och import att göra. (Man slipper speditionskostnad för EU-länder och div annan administration). Men köper du en iPhone har EU inget med det att göra. Inte heller när Scania exporterar lastbilar. Eller har någon påstått att all import/export upphör om vi lämnar EU?
 
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.