R Rejäl skrev:
Denna GV-fördelare har en del kopplingar att dra och det är bara ett skåp i en nybyggd villa, så någ finns det en del kopplingar att dra i ett hus även i dagens hus😉
Oftast betyder inte alltid...
 
R
Gänga är gänga sedan är det inga sprinklers i villor som vissa verkar tro…
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, handlar väl snarare om att man vill uppnå en viss kompression av klämringen och den handlar inte om moment utan om hur avståndet mellan mutter och koppling ändrar sig.
Förvisso men jag hävdar fortfarande att det är samma sak :) men oavsett mer detaljer om hur materialet ändras när det går över och blir plastiskt och det är något jag vet att man kan läsa sig till :)
 
Det är inte konstigt det blir konstigt när vissa kallar att dra åt en koppling att gänga. För mig innebär att gänga att man använder ett gängsnitt...
Behöver man öva för att få in "dra med handkraft tills det tar stopp och 1,5 varv till" så säger det nog mer om den som behöver öva...

Själv har jag gängade stålrör i huset, kanske mest för att det är byggt när det var norm.
Har även gängat rör för att ha till vattenutkastarna i trädgården, för jag tyckte det var snyggt.
Och dragit klämringskopplingar till tryckluftssystemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Förvisso men jag hävdar fortfarande att det är samma sak :) men oavsett mer detaljer om hur materialet ändras när det går över och blir plastiskt och det är något jag vet att man kan läsa sig till :)
Jag är inte lika övertygad, momentet påverkas av en del saker exempelvis hur smord kopplingen är.
Medans 1.5varv är väldigt exakt.
 
R
Alla kopplingar ska inte dras 1.5 varv…
 
Det var ett exempel helge, följ tillverkarens anvisning...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A asf skrev:
Viktigt att lägga till är att inte alla VVS företag är anslutna till Säker vatten och rent lagmässigt så går det inte att kräva detta då det endast är branschregler. Sedan är "Säker vatten" i sak mycket bra men fortfarande så är det "Fackmässigt utförande" och framförallt "Tillverkarens Anvisningar" som är "tvingande"
De flesta som inte är anslutna till Säker vatten (och är seriösa) jobbar enligt säker vatten, de uppger de i offerthandlingar. Dessa firmor är många gånger bättre än de drakar som skyltar med Säker Vatten, detta är nästan alltid 1 o 2 mans bolag som är måna om sitt rykte och gör ett bra jobb enligt säker vatten utan att ge ett säker vatten intyg som många gånger inte är värt något.
 
  • Älska
  • Gilla
asf och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag såg häromdagen faktiskt på den kopplingen att man skall dra med handkraft tills det tar stopp och sedan ytterligare 1,5 varv. I praktiken blir det ju då en viss sträcka, men återigen så är det en förenkling av att man vill trycka med en viss kraft. Dock är det ju inte det mest avancerade… mer vanligt att klämringskopplingar dras för hårt och börjar läcka enligt min erfarenhet.
Nej, du ska dra tills du har en specifik deformation av klämringen. Det är en specifik sträcka, inte ett specifikt moment.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är inte lika övertygad, momentet påverkas av en del saker exempelvis hur smord kopplingen är.
Medans 1.5varv är väldigt exakt
Där har du en poäng, friktionen kan såklart spela ett spratt… och ja börjar man smörja en klämringskoppling så har jag tvärfel.

Edit: Däremot om man gängar kan det vara bra med något medel för att få ner friktionen :)
 
P PHPersson skrev:
Där har du en poäng, friktionen kan såklart spela ett spratt… och ja börjar man smörja en klämringskoppling så har jag tvärfel.

Edit: Däremot om man gängar kan det vara bra med något medel för att få ner friktionen :)
Svarade på den första delen innan.

Ja, att gänga torrt vill man inte göra 😉
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du ska dra tills du har en specifik deformation av klämringen. Det är en specifik sträcka, inte ett specifikt moment.
Ja och det jag menade är att om friktionen är konstant så blir det samma sak, i praktiken skulle jag säga att det blir det. Jag har sett ett fabrikat, tror Gelia men inte alls säker, som specar momentet. Men vi släpper detta tycker jag och konstaterar att oavsett så skall man följa anvisningarna från tillverkaren.
 
Nej, det blir inte samma sak.
 
R
Att gänga torrt menar du?
Håller med att det inte är samma sak som gänga uppsmörjt😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.