R
som rörläggaren sa man blir inte duktig på gänga utan o öva😂

Vissa på tråden tror att man kan läsa sig till att gänga väl🤔😉
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Bara för att vissa behöver öva länge betyder det inte att det är svårt ;)
 
Möjligtvis att man var mer nervös i början, man vill ju inte att det skall skära sig direkt :).
 
R
Oftast är dom som säger att ingett är svårt dom sämsta, som gängar klart på sekunder för att sedan konstant läcka😂
 
J JohanLun skrev:
Vissa saker har moment och därefter ett visst antal grader.

Klämringskoppling tror jag typiskt är nåt rörmokaren använder momentmätningen i handen plus visuell feedback. Jag markerar med tusch och vinkel drar. Ibland har jag tagit lite till...
Jag såg häromdagen faktiskt på den kopplingen att man skall dra med handkraft tills det tar stopp och sedan ytterligare 1,5 varv. I praktiken blir det ju då en viss sträcka, men återigen så är det en förenkling av att man vill trycka med en viss kraft. Dock är det ju inte det mest avancerade… mer vanligt att klämringskopplingar dras för hårt och börjar läcka enligt min erfarenhet.
 
R Rejäl skrev:
Oftast är dom som säger att ingett är svårt dom sämsta, som gängar klart på sekunder för att sedan konstant läcka😂
Ja och har det väl börjat läcka kan det vara svårt att få stopp på det direkt…. :)
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
som rörläggaren sa man blir inte duktig på gänga utan o öva😂

Vissa på tråden tror att man kan läsa sig till att gänga väl🤔😉
Hur mycket rör behöver man gänga i en normal nybyggd villa?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur mycket rör behöver man gänga i en normal nybyggd villa?
En hel del om inte bygget i sig har dödat gängsnittet… :)
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Du skall utföra arbetet enligt säker vatten, säker vatten är försäkringsbaranchens "regelbok" för att minimera skador som brisfälliga arbete orsakat i byggnader. Om du inte utför enligt säker vatten är de mycket stor sannolikhet att skadereglerare vid skada gör avdrag på ersättning.
Det enda kravet som finns är att följa "Tillverkarens instruktioner" Säker vatten ,är branschregler och inte krav men mycket bra att förhålla sig till. Det är i grunden Plan & Bygglagen som regler byggnation vare sig det gäller Ny eller ändring av byggnad
 
useless useless skrev:
Hur mycket rör behöver man gänga i en normal nybyggd villa?
Nuförtiden så används oftast kläm kopplingar som har ersatt både lödning och gängning. Viktigt även här att följa "tillverkarens anvisningar" så att rätt backar används till rätt kläm kopplingar
 
A asf skrev:
Det enda kravet som finns är att följa "Tillverkarens instruktioner" Säker vatten ,är branschregler och inte krav men mycket bra att förhålla sig till. Det är i grunden Plan & Bygglagen som regler byggnation vare sig det gäller Ny eller ändring av byggnad
Säker vatten är grundat på skador som uppkommit på kritiska moment t.ex att man ändrat från 40 cc till 60 cc vid väggenomföring, placering av golvbrunn få vägg, att rör i rör skall användas vid installation i vägg, dolda skarvar får ej förekomma, ingen matning in genom golv,
De som kommenterat i tråden verkar tro att de är hur man spänner en kämmring som är Säker vatten.
 
P PHPersson skrev:
Jag såg häromdagen faktiskt på den kopplingen att man skall dra med handkraft tills det tar stopp och sedan ytterligare 1,5 varv. I praktiken blir det ju då en viss sträcka, men återigen så är det en förenkling av att man vill trycka med en viss kraft. Dock är det ju inte det mest avancerade… mer vanligt att klämringskopplingar dras för hårt och börjar läcka enligt min erfarenhet.
Nja, handlar väl snarare om att man vill uppnå en viss kompression av klämringen och den handlar inte om moment utan om hur avståndet mellan mutter och koppling ändrar sig.
 
R
A asf skrev:
Nuförtiden så används oftast kläm kopplingar som har ersatt både lödning och gängning. Viktigt även här att följa "tillverkarens anvisningar" så att rätt backar används till rätt kläm kopplingar
Denna GV-fördelare har en del kopplingar att dra och det är bara ett skåp i en nybyggd villa, så någ finns det en del kopplingar att dra i ett hus även i dagens hus😉
 
  • En värmefördelare för golvvärme under installation i ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag trodde vi snackade äkta rörkrökargrejjer som att gänga rör här...

Att dra en koppling är ju ljusår enklare...
 
L lenaa skrev:
Säker vatten är grundat på skador som uppkommit på kritiska moment t.ex att man ändrat från 40 cc till 60 cc vid väggenomföring, placering av golvbrunn få vägg, att rör i rör skall användas vid installation i vägg, dolda skarvar får ej förekomma, ingen matning in genom golv,
De som kommenterat i tråden verkar tro att de är hur man spänner en kämmring som är Säker vatten.
Viktigt att lägga till är att inte alla VVS företag är anslutna till Säker vatten och rent lagmässigt så går det inte att kräva detta då det endast är branschregler. Sedan är "Säker vatten" i sak mycket bra men fortfarande så är det "Fackmässigt utförande" och framförallt "Tillverkarens Anvisningar" som är "tvingande"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.