C cpalm skrev:
Ja, detta med intygen är väl för att få tanken struken från kommunens register.
Nej, det är inte huvudsyftet utan syftet är att cisterner och oljerester/slam ska omhändertas på ett sådant vis att risker för miljöskador minimeras.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
hsd
Tobban55 Tobban55 skrev:
Jag sågade ner en 3 m³ tank med en billig tigersåg. Det gick fint.
Tanken hade mannlucka samt en kran för urtappning i botten.
Kröp ner i taken, skyddsdräkt och andningsmas, och spolade med vatten. Pumpade ur och sedan full fart med sågen. Det gick åt några sågblad och sågen hade gjort sitt.
Vart pumpade Du vattnet med oljester ,till avloppet?
 
P
ja det går självklart att argumentera i oändlighet för hur många meningslösa kontroller man ska tvinga på folk till kostnader för att motverka nåt som visserligen händer men hur ofta då egentligen...

Kan nog med gått samvete säga att oljetankar i hem som läcker är en låg andel av antalet olyckor med utspillda drivmedel , för det är ju en olycka om det går hål i en oljetank i en villa..

Mängden utspillda drivmedel som hamnar på fel ställe är betydigt större från fordon flyg och båtar men som vanligt så överförmyndar tänket där direkt och alla villaägare skulle minsann betala en meningslös koll av oljetanken även om det fanns hög tröskel eller annan form av ytterligare avgränsning om en tank mot alla odds faktiskt börjar läcka.. men för miljöns skull så ska det alltid överdrivas och särskillt när det drabbar privatpersoner..

Ge er på flyget och förbjud bränsledumpningar i luften till att börja med och kräv avgasrening på flygplan, det finns teknik men vägras då flyget är fridlyst från allt miljötänk och båtar ska vi ju inte tala om ens.. men bilar och boenden är populära för meningslöst överförmynderi..

men det är lungt finns gått om alloljebrännare som jämnar ut det hela lite.. 😂🤣😂
 
Jag lejde bort detta för ca 5 år sedan. Det gick på totalt 3000kr. Dom kapade upp den och tog ut bitarna genom ett källarfönster. Det enda som fanns kvar när jag kom hem var en 10liter hink med bottenslam som jag körde till tippen.
Tror dom forfarande annonserar på blocket. Är ett gäng som åker runt i Sverige och enbart håller på med sånt här.

Skulle inte tveka en sekund på att leja dom igen i framtiden.. vissa jobb finns ingen anledning över huvudtaget att göra själv. Det är knappast gratis för att man gör det själv. Tänker då främst på tigersågsblad..
 
Nej, du gör sannolikt en vinst om du gör det själv. Både oljan och plåten har ett värde.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Tänker då främst på tigersågsblad..
Det kostade mig ett blad (som inte var slut efter tanken), så runt en hundring.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du gör sannolikt en vinst om du gör det själv. Både oljan och plåten har ett värde.
Det där är ju helt beroende på hur man värderar sin egen tid..
 
D Daniel 109 skrev:
Har någon fått krav att leverera ett skrotnings intyg? Vad är det som i så fall ska intygas? Att tanken inte finns kvar?
Kommunen ringde mig och sa att de skulle besiktiga min eller hur det var och nåt om vattenskyddsområde. Eller det var väl inte kommunen som skulle besiktiga men den skulle besiktigas. Jag fick då tömma den och skriva på något papper att den var tömd men inget skrotningsintyg.
 
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Jag lejde bort detta för ca 5 år sedan. Det gick på totalt 3000kr. Dom kapade upp den och tog ut bitarna genom ett källarfönster. Det enda som fanns kvar när jag kom hem var en 10liter hink med bottenslam som jag körde till tippen.
Tror dom forfarande annonserar på blocket. Är ett gäng som åker runt i Sverige och enbart håller på med sånt här.

Skulle inte tveka en sekund på att leja dom igen i framtiden.. vissa jobb finns ingen anledning över huvudtaget att göra själv. Det är knappast gratis för att man gör det själv. Tänker då främst på tigersågsblad..
Jag vet itne varför det skulle va så dumt att göra själv..? Jag håller på med min, det har iofs tagit två månader men beror mest på att jag itne vet var jag ska ställa plåtarna riktigt. Man får ju varken plåtarna eller oljan då om man lejer bort det? verkar dumt
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Jag vet itne varför det skulle va så dumt att göra själv..? Jag håller på med min, det har iofs tagit två månader men beror mest på att jag itne vet var jag ska ställa plåtarna riktigt. Man får ju varken plåtarna eller oljan då om man lejer bort det? verkar dumt
Ja det beror väll helt på. Om man vill lösa problemet fort lejer man bort det. Har man ingen panik med det så kan man väll lägga sin egen tid i det.

Vissa så kallade ”skitjobb” betalar jag gladeligen för att bara få gjort.
I mitt fall så blev jag nöjd. Även om jag förlorade skrotvärde i plåten. Sen har jag 3mil till närmsta skrothandlare. Så kan inte på något sätt se det som en värst bra affär.

Oljan pumpade jag ut så gott det gick och sålde för en hyfsad summa. Så särskilt dumt vet jag inte.
 
F fiskarn87 skrev:
Jag vet itne varför det skulle va så dumt att göra själv..? Jag håller på med min, det har iofs tagit två månader men beror mest på att jag itne vet var jag ska ställa plåtarna riktigt. Man får ju varken plåtarna eller oljan då om man lejer bort det? verkar dumt
Det är inget dumt att göra det själv, har man en bra pirra och/eller en medhjälpare fixar man en tankrivning på en halvdag.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Ja det beror väll helt på. Om man vill lösa problemet fort lejer man bort det. Har man ingen panik med det så kan man väll lägga sin egen tid i det.

Vissa så kallade ”skitjobb” betalar jag gladeligen för att bara få gjort.
I mitt fall så blev jag nöjd. Även om jag förlorade skrotvärde i plåten. Sen har jag 3mil till närmsta skrothandlare. Så kan inte på något sätt se det som en värst bra affär.

Oljan pumpade jag ut så gott det gick och sålde för en hyfsad summa. Så särskilt dumt vet jag inte.
Jo det är väl som det mesta annat. Sen är det ju ganska enkelt och vissa andra jobb krävs väl del för att lära sig så det blir bra. Det här går ju inte direkt att misslyckas med.

Skit och skit beror väl på hur man ser det.
 
Då jag rev min tank så lejde jag en som rengjorde tanken sen kapade jag ner det själv! Men så här efteråt så skulle jag aldrig göra om det! Det år värt pengarna det kostar att leja någon
 
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Ja det beror väll helt på. Om man vill lösa problemet fort lejer man bort det. Har man ingen panik med det så kan man väll lägga sin egen tid i det.

Vissa så kallade ”skitjobb” betalar jag gladeligen för att bara få gjort.
I mitt fall så blev jag nöjd. Även om jag förlorade skrotvärde i plåten. Sen har jag 3mil till närmsta skrothandlare. Så kan inte på något sätt se det som en värst bra affär.

Oljan pumpade jag ut så gott det gick och sålde för en hyfsad summa. Så särskilt dumt vet jag inte.
Jag pratade med skroten och dom tog inte ens emot plåten då den var indränkt i olja som dom sa
 
U urbenruben skrev:
Jag pratade med skroten och dom tog inte ens emot plåten då den var indränkt i olja som dom sa
Då är det ännu större anledning att leja bort det. Plåten åker med ut med rivningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.