13th Marine 13th Marine skrev:
Har en enmans bilmek i grannskapet som bytt skivor och klossar på min bil, inga knussel om att jag köpt material själv, lättare för honom samma timpeng.
Frågade dessutom om jag ville ha vinterdäcken på när han ändå hade hjulen av.
Önskar jag kunde ge honom mer jobb 🙃
Det största frågan angående bromsskivor är om de ska vara belagda eller ej om det är prisskillnad (inte alltid så) vilket beror på hur synliga de är (typ av fälg).
Vid öppna fälgar rekommenderas belagda då de inte ser lika rostiga ut genom fälgarna men ofta är prisskillnaden så liten att det inte finns någon orsak att inte köpa belagda (coated).
 
F fixarpelle skrev:
Det största frågan angående bromsskivor är om de ska vara belagda eller ej om det är prisskillnad (inte alltid så) vilket beror på hur synliga de är (typ av fälg).
Vid öppna fälgar rekommenderas belagda då de inte ser lika rostiga ut genom fälgarna men ofta är prisskillnaden så liten att det inte finns någon orsak att inte köpa belagda (coated).
I detta fall var original inte belagda så det blev inte autodocs heller (Bosch på båda ställen).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken lag bryter man mot om man gör det?
Kan inte säga exakt vilken lagstiftning som reglerar det men det är inte tillåtet att sälja bromsbelägg och bromsskivor inom EU som inte uppfyller ECE-R90, det är väl alltid knepigt med EU reglering och förbud (jag är inte jurist).
ECE gäller inte bara i EU utan för alla de parter som har uppgett för FN:s generalsekretariat att de godkänner reglementet.
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Forum_for_Harmonization_of_Vehicle_Regulations
Olagligt kanske är fel ordval men det är inte tillåtet att sälja produkter som inte uppfyller standarden inom EU.
Regelverket togs fram då marknaden tidigare översvämmades av undermåliga produkter som ansågs vara fara för liv och miljö, de som är äldre minns kanske bromsbelägg som rök mycket och tog slut väldigt fort samt gav långa bromssträckor bland annat pga gasutveckling.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken lag bryter man mot om man gör det?
Jag gissar att dom måste vara typgodkända för att kunna CE-märkas? Utan CE-märkning får du inte sälja prylar.
 
R
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Men det får skilja upp till 15%mellan original och kopia enligt ECE R90..

[länk]
Nja det som länkas är en teknisk vägledning och det är inte vad det betyder men det vore ganska enormt att gå igenom en hel reglering här.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
R
F fixarpelle skrev:
Nja det som länkas är en teknisk vägledning och det är inte vad det betyder men det vore ganska enormt att gå igenom en hel reglering här.
Läste bara vad som stod😉
 
Skulle tippa på att 15% är för att det är lika nog, känns inte orimligt att det är ungefär samma som toleranserna på originaldelarna i denna produktkategori.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Oj du har verkligen liten insikt om personer som handlar på Biltema och Jula mm.
Så du menar att dom har sina sortiment för syns skull om ingen köper dessa?
Inga lågprisbutiker har onödigt sortiment som ingen köper det säger ju sig självt🤔
Det är nog snarare du. Det gällde en viktig huvudventil mot gatan som iaf de som måste anlita röris för att byta säkerligen tänker till mer än en gång för att spara någon hundralapp jfrt med en kvalitetsventil från Hornbach eller Rinkeby.
Inte någon trädgärdskran till sommarstugan som är enkel att byta ut för en gorilla tom.
 
R
K karlmb skrev:
Det är nog snarare du. Det gällde en viktig huvudventil mot gatan som iaf de som måste anlita röris för att byta säkerligen tänker till mer än en gång för att spara någon hundralapp jfrt med en kvalitetsventil från Hornbach eller Rinkeby.
Inte någon trädgärdskran till sommarstugan som är enkel att byta ut för en gorilla tom.
Inte enligt denna tråden så finns det personer som köper avstängningsventiler ifrån Biltema.
Och dessutom säger att dessa är minst lika bra som proffsgrejerna..
Du får läsa bara det som skrivits idag så ser du…
Tro mig det är väldigt vanligt med noname produkter som konsumenter köper och vill att hantverkare ska montera…
Jula har vissa kvalitets produkter inom vs Biltema har jag aldrig sett kvalitativa produkter ifrån…
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Det pratas mycket om 1500-2000kr/Tim vem har skrivit detta? att hantverkare behöver det för att gå runt.. eller är det bara prat som vanligt?
Du kan väl själv kolla bakåt i tråden. Du har ju själv varit med och argumenterat hela tiden.

Jag kan göra det åt dig men det är ingen hobby för mig att hjälpa dig så jag tar 1kr/minut* för tjänsten.


*Övriga rörliga kostnader tillkommer. Men det tar vi sen.
 
  • Haha
  • Gilla
yoaqim och 2 till
  • Laddar…
R
H Hank_Ö skrev:
Du kan väl själv kolla bakåt i tråden. Du har ju själv varit med och argumenterat hela tiden.

Jag kan göra det åt dig men det är ingen hobby för mig att hjälpa dig så jag tar 1kr/minut* för tjänsten.


*Övriga rörliga kostnader tillkommer. Men det tar vi sen.
Men jag har inte sagt att man behöver dessa priser vart får du det ifrån?
 
R Rejäl skrev:
Men jag har inte sagt att man behöver dessa priser vart får du det ifrån?
Jag har inte påstått det. Hallucinerar du?
 
R
H Hank_Ö skrev:
Jag har inte påstått det. Hallucinerar du?
Nej bara trött på att folk inte läser jag har inte försvarat dom höga Tim priserna..
 
R Rejäl skrev:
Nej bara trött på att folk inte läser jag har inte försvarat dom höga Tim priserna..
Nej, men du har bett andra leta efter citat åt dig. Något som du själv inte verkar vilja göra. Därav mitt erbjudande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.