TRJBerg
P PHPersson skrev:
Håller med helt! Har varit så roligt om vi människor kunde hjälpa varandra mer... Hade mer än gärna hjälpt till och gjort saker tillsammans, så mycket roligare än att stå själv. Helröret kanske man inte skall börja för tidigt med dock om man vill ha någorlunda rakt bygge...
Därför jag skrev "avslutande"... 😉
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Jag har byggt flera hus i egen regi och visst, det är en del att hålla reda på. Men så svårt är det inte att jag skulle avråda någon.

Sen behöver man inte vara certifierad för varken vvs eller våtrumsarbeten, men mitt tips är, om du drar rören själv: Se till att du har riktiga vvs-ritningar och överlåt tätskikten till en certifierad firma så blir det inga problem vid ett eventuellt försäkringsärende. Har goda erfarenheter av Zetterberg Ingenjör o Arkitektbyrå som gjort alla mina vvs-ritningar utan att det kostat skjortan. https://www.ziab.se/vvs-ritningar.html
 
H Hegge_ skrev:
Ja. Längre tid än om proffsen gör det tar det. Man får va beredd att lägga många timmar på att läsa för att få allt rätt. Timlönen blir dock bra i slutändan jämfört med att betala för arbetskraft.
Än mer om man räknar in framtida behov av fix och ändringar. Väldigt tryggt och billigt att ha koll på sina grejer.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag håller med dej i princip, men man ska ju komma ihåg att sättet att bygga våtutrymmen och reglerna har ändrats säkert typ 100ggr sen mitt hus byggdes,..

Mitt badrum är byggt 1976 och besiktningsmannen (vid köpet) bara suckade och räknade upp en massa felaktiheter, och sa sen "men så byggde man ju då", och la till att "Och uppenbarligen var det bra gjort för det håller fortfarande tätt, men du ska vara medveten om att den tekniska livslängden uppnåddes redan på 80-talet."
En (betydande?) del av regeländringarna syftar till att kompensera bristande kompetens hos utförarna med nya regler. Ett tveksamt angreppssätt som lätt blir resultatet av för många byråkrater/administratörer utan egen utförandekompetens/hantverksskicklighet.

Jag har ingen välgrundad uppfattning om hur stor del av regeländringarna som är av den här karaktären. Det första exemplet jag hittade råkade vara av sådan karaktär:

"
Som framgått av Vattenskadeundersökningen förekommer många vattenskador på träbjälklag med keramiska beläggningar. Detta har föranlett en diskussion inom branschen och med försäkringsbolagen. Vi är övertygade om att provade och godkända konstruktioner enligt branschreglerna inte leder till skador om de är korrekt utförda enligt gällande monteringsanvisningar. Uppkomna skador beror troligen på utförandefel och/eller att inte underlaget uppfyller reglernas krav. För att försöka skapa säkerhetsmarginaler mot detta har TK tidigare gått ut med anvisningar om ett alternativ för förstärkning av underlaget med avjämningsmassa, som rekommenderas i förstahand. Eftersom även förstärkning med skivor förekommer följer här även riktlinjer förökad säkerhet med sådan lösning. I båda fallen är det liksom tidigare alltid leverantören av det godkända systemet som svarar för anvisningar och tar ansvaret för sin konstruktion.
"
Min fetstil i citatet ovan. Läs hela dokumentet här https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2022/03/14145515/tillagg10.pdf

Istället för att förbättra den konstaterade dåliga kompetensen hos utförarna, d v s proffsen hos de certifierade företagen så skriver man nya regler. Detta trots att man bedömt att de gamla reglerna var tillräckliga. Tyvärr är det här arbetssättet inte ovanligt i stora organisationer med bristfällig kompetens och styrning. Jag har sett det inom helt andra branscher.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
H Hegge_ skrev:
Oklart inlägg som jag inte förstår. Har aldrig fått någon vattenskada och har man inga märkbara problem får man väl hoppas att man har gjort rätt? Alla hus som inte har vattenskador kan givetvis ha problem, det vet man ju inte innan man fått någon vattenskada?
Du säger att det inte var några problem med försäkringsbolaget. Det jag menar, är att det vet du ju inte förrän du behöver dem. Försäkringen gäller enbart om det är fackmannamässigt och korrekt utfört. Vissa försäkringsbolag hävdar även att det krävs certifiering för att det ska vara okej.
Jag är inte alls förvånad över att FB låter dig skaffa en försäkring hos dem. Det är ju det som de tjänar pengar på. Frågan är snarast vad de säger då du vill ha ut något på försäkringen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Eftersom fler Lesservissar påstår att försäkringsbolagen kräver att få se vem eller vilka som har utfört arbetet och dokumentation på hur det är gjort, när det har inträffat en vattenskada. skulle det vara intressant att få reda på om någon i forumet verkligen har blivit utan, eller fått reducerad ersättning p.g.a. det. Jag tror det blir svårt att hitta någon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, det blir nog svårt, desto enklare att hitta de som nekats pga ej fackmannamässigt utfört dock, även när det är gjort av fackmän.

Men bygger man själv så är det väl extra viktigt att man gör allt rätt, målet är ju trots allt att inte behöva testa om försäkringsbolagets skydd fungerar.
 
GlennB GlennB skrev:
Nej, det blir nog svårt, desto enklare att hitta de som nekats pga ej fackmannamässigt utfört dock, även när det är gjort av fackmän.

Men bygger man själv så är det väl extra viktigt att man gör allt rätt, målet är ju trots allt att inte behöva testa om försäkringsbolagets skydd fungerar.
Problemet är väl att det krävs en "arkeologisk undersökning" för att ta reda på hur det är installerat och vilka regler som gällde, om nu dokumentation saknas helt... Läsa datumkoder på rör och gipsskivor?

Även fackmän kan väl göra fel, är det enligt regler men "fel" utfört (slarvfel) ska väl ändå försäkringen gälla?
 
J JohanLun skrev:
Problemet är väl att det krävs en "arkeologisk undersökning" för att ta reda på hur det är installerat och vilka regler som gällde, om nu dokumentation saknas helt... Läsa datumkoder på rör och gipsskivor?

Även fackmän kan väl göra fel, är det enligt regler men "fel" utfört (slarvfel) ska väl ändå försäkringen gälla?
Vad jag menar är alltså att den alltid gäller. Jag har aldrig varit med om något annat under de 50 år jag jobbat i byggbranschen
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du säger att det inte var några problem med försäkringsbolaget. Det jag menar, är att det vet du ju inte förrän du behöver dem. Försäkringen gäller enbart om det är fackmannamässigt och korrekt utfört. Vissa försäkringsbolag hävdar även att det krävs certifiering för att det ska vara okej.
Jag är inte alls förvånad över att FB låter dig skaffa en försäkring hos dem. Det är ju det som de tjänar pengar på. Frågan är snarast vad de säger då du vill ha ut något på försäkringen.
Jag har provat… och det fungerar utmärkt att då ut ersättning från försäkringsbolaget trots avsaknad av intyg och trots att det var felaktigt gjort… men man får såklart åldersavdrag som alltid.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Senaste uppdateringen från mitt försäkringsbolag LF så har de skrivit i det finstilta att ett badrum måste ha ett certifikat för att de ska ersätta vattenskador.
Jag sa att jag kunde skriva 😄 ett men det skulle de inte acceptera sa hon i luren när jag ringde och frågade om det. Jag kunde inte heller ta bort att badrummet skulle ingå i försäkringen.....

I byggahus lista om vilka FB som kräver certifikat för våtutrymmen stämmer inte. LF kräver idag tex....
Märkligt försäkringsbolag.
Jag valde bara att inte ha med badrummet.
Blev tom lite billigare försäkring.


Om det nu mot förmodan skulle bli läckage på mitt badrum som jag gjort själv så skulle jag skämmas för mycket för att låta bolaget stå för skadan.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Det där är ju väldigt intressant och måste kollas upp. Min försäkring förnyas till årskiftet och är det så att dom plötsligt inte vill försäkra mitt badrum så får jag ju byta bolag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hegge_ skrev:
Ja. Längre tid än om proffsen gör det tar det. Man får va beredd att lägga många timmar på att läsa för att få allt rätt. Timlönen blir dock bra i slutändan jämfört med att betala för arbetskraft.
Ja, det kan vara bra att göra en genomgång av vad de olika delmomenten tar i tid. Jag har byggt 5 hus i egen regi och de har tarvat 1500 tim- 3200 tim. Blandat egen tid och hantverkare. Jag är van att driva stora projekt allmänt och det är en trygghet när jag startar. Jag vet vad slutnotan blir redan på planeringsstadiet.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu blir jag nyfiken, vilken kunskap kan man inte läsa sig till?
Jag tror exempelvis att det kan vara aningen lurigt att läsa sig till kunskapen att utföra en perfekt trippel Axel i konståkning. Men det klart, har man ett jäkla läshuvud så går det kanske... 😉😂
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror exempelvis att det kan vara aningen lurigt att läsa sig till kunskapen att utföra en perfekt trippel Axel i konståkning. Men det klart, har man ett jäkla läshuvud så går det kanske... 😉😂
Det går säkert att läsa sig tur hur man gör, men kanske kan behöva lite övning 🙄
Som tur var det VVS och inte konståkning vi ska göra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.