É ÉlPon skrev:
Jag undrar om jag kopplat mina brandvarnare rätt. När man skruvar ur dem manuellt så larmar dem (lite onödigt men gör inte så mycket). Sätter man i dem igen kan man återställa.

När man får ett riktigt larm (sprayar rök) så larmar dem, och enda sättet att återställa är genom att skruva ur dem och sätta tillbaka dem igen.

I inget av fallen lyckas jag göra något via appen när larmet väl är igång. "Isolera" eller "bortkoppla" gör ingen skillnad. Väljer man isolera (eller om det var bortkoppla) ser det ok ut i appens startsita (SPC connect) men det tjuter ju fortfarande.

Jag har kopplat brandvarnarna så att 0V går via en utgång "System - Rök".

Är detta normalt beteende? Är det meningen att larm ska man inte kunna få tyst på utan att någon fysiskt är på plats och skruvar ur och i brandvarnaren igen?Andra familjemedlemmar lär inte förstå att de måste sätta tillbaka den igen för att få tyst på sirenen.

Ena brandvarnaren har varit i gång några år men jag noterade detta nu när jag testar ut min nya brandvarnare. Kopplad på samma utgång för 0V, men med egen ingång.

Edit: Airtech DP721R med sockel DB702.
Har du kopplat rätt med matning via en utgång så ska du kunna återställa rökdetektorn genom att knappa in din kod på manöverpanelen.
 
É
gol gol skrev:
Har du kopplat rätt med matning via en utgång så ska du kunna återställa rökdetektorn genom att knappa in din kod på manöverpanelen.
Ok det går kanske inte via telefonappen?

På manöverpanelen lyckades jag nu tillfälligt att tysta larmet och senare radera det med. Sen kom det tillbaka. Kan förstås varit rök inuti detektorn men blev så en gång till sen så tyckte nog det dröjt tillräckligt länge. Vid tredje gången så vred jag ur detektorn och satte tillbaka igen.

Eftersom jag lyckades tysta larmet och radera det från panelen en gång, är det ett tecken på att jag kopplat rätt? Eller kan man det utan att bryta matningen?
Det var så länge sen jag lade in första detektorn men ska man göra några fler inställningar på utgången? Jag har nog bara valt ”System - Rök” på utgången och sen inget mer. Den kanske aldrig drar/bryter? (Kopplad på NC).
 
É ÉlPon skrev:
Ok det går kanske inte via telefonappen?

På manöverpanelen lyckades jag nu tillfälligt att tysta larmet och senare radera det med. Sen kom det tillbaka. Kan förstås varit rök inuti detektorn men blev så en gång till sen så tyckte nog det dröjt tillräckligt länge. Vid tredje gången så vred jag ur detektorn och satte tillbaka igen.

Eftersom jag lyckades tysta larmet och radera det från panelen en gång, är det ett tecken på att jag kopplat rätt? Eller kan man det utan att bryta matningen?
Det var så länge sen jag lade in första detektorn men ska man göra några fler inställningar på utgången? Jag har nog bara valt ”System - Rök” på utgången och sen inget mer. Den kanske aldrig drar/bryter? (Kopplad på NC).
Kolla i SPCns systemlogg så får du bättre koll på vad som händer. Återställningen via MAP:en ska bryta strömmen till detektorn under några sekunder.
 
É
gol gol skrev:
Kolla i SPCns systemlogg så får du bättre koll på vad som händer. Återställningen via MAP:en ska bryta strömmen till detektorn under några sekunder.
Så här ser loggen ut i appen. Återställ står det, men är väl bara att jag gör det på panelen? Borde det varit med en utgång här med?
Skärmbild av en systemlogg som visar händelser relaterade till larm och återställningar för brand i en sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Kan dessa vara fel? Läste om momentan och en viss tid i ett gammalt i lägg. Enventuellt ä dra till Brand istället för Rök med. Momentan På 30 skrev RilleRock förut.. kan det vara detta tro.
Familjen hemma så får testa imorgon. Tjuter så högt.
Skärmdump av gränssnitt för systeminställningar med text på svenska, belyser konfigurationsalternativ för utgångssignaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
É ÉlPon skrev:
Kan dessa vara fel? Läste om momentan och en viss tid i ett gammalt i lägg. Enventuellt ä dra till Brand istället för Rök med. Momentan På 30 skrev RilleRock förut.. kan det vara detta tro.
Familjen hemma så får testa imorgon. Tjuter så högt.
[bild]
Aktivera logg till en början med.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Så som jag förstått det som så aktiveras enbart External Bell (OP3) + FIRE vid brandlarm. Du får väl testa, utlös en rökdetektor och se vilka sirener som ljuder.
Nu har jag testat rökdetektorn och allt funkar som det ska, den interna och externa sirenen sätts igång vid rök och jag kan återställa via appen. Så nu undrar jag varför ska man använda utgång SMOKE istället än FIRE? Förstår inte riktig skillnaden.

Jag har också köpt en ny rökdetektor (https://www.teletec.se/fc650-o-optisk-rokdetektor) och sockel FC600/BREL vilken ska kopplas enligt figur 2 antar jag:
Schematisk illustration av anslutningsvarianter för rökdetektorer med engelsk och tysk text.
Men då undrar jag hur ska alla 4 ledare kopplas till centralen, dvs till vilka plintar om man ska göra rätt? Antar att jag ska koppla den till en OP utgång och sen konfigurera det till SMOKE/FIRE. I schema står det att man ska ha en 2k7 resistor i NC, är det ett måste? Vad händer om man skippar det?
 
I Italiese skrev:
Nu har jag testat rökdetektorn och allt funkar som det ska, den interna och externa sirenen sätts igång vid rök och jag kan återställa via appen. Så nu undrar jag varför ska man använda utgång SMOKE istället än FIRE? Förstår inte riktig skillnaden.

Jag har också köpt en ny rökdetektor ([länk]) och sockel FC600/BREL vilken ska kopplas enligt figur 2 antar jag:
[bild]
Men då undrar jag hur ska alla 4 ledare kopplas till centralen, dvs till vilka plintar om man ska göra rätt? Antar att jag ska koppla den till en OP utgång och sen konfigurera det till SMOKE/FIRE. I schema står det att man ska ha en 2k7 resistor i NC, är det ett måste? Vad händer om man skippar det?
R ska kopplas till +12v
- (till höger om R) ska kopplas till OP5, som du konfigurerar som SMOKE.

Sillnaden mellan FIRE och SMOKE är att när du har SMOKE så kommer detektorns diod att lysa ända tills du återställer, så att du kan se vilken rökdetektor som löst ut.

C och NC kopplar du till zonen. Resistorn är där för att larma om kabeln till detektorn blir skadad. Man kan då ha enkelbalanserad eller dubbelbalanserad. Vill du ha dubbelbalanserad så sätter du en 4k7 resistor mellan C och NC också.

i SPC konfigurerar du om brandzonen ska vara ingen balans, enkelbalanserad eller dubbelbalanserad.

Du behöver inte använda 4k7, det finns en lista av resistansvärden att använda i SPC.

Här är alla resistansvärden:

Ingen

Enkel bal 1K0
Enkel bal 1K5
Enkel bal 2K2
Enkel bal 3K3
Enkel bal 4K7
Enkel bal 10K
Enkel bal 12K

Dubbel 1K / 470R
Dubbel 1K / 1K
Dubbel 1K0 / 2k2
Dubbel 1K5 / 2K2
Dubbel 10K / 1K8
Dubbel 2K2 / 2K2
Dubbel 2K2 / 4K7
Dubbel 2K7 / 8K2
Dubbel 2K2 / 10k
Dubbel 3K0 / 3K0
Dubbel 3K3 / 3K3
Dubbel 3K9 / 8K2
Dubbel 4K7 / 2K2
Dubbel 4K7 / 4K7
Dubbel 5K6 / 5K6
Dubbel 6K8 / 4K7
Dubbel 10k / 10k

Mask 1K 1K 6K8
Mask 1K 1K 2K2
Mask 4K7 4K7 2K2
Mask 1K 1K 3K
Mask 1K 1K 12K
Mask 4K7 4K7 10K

De värden som är angivna som "Mask" kan beskrivas som trippelbalanserad, där man har en utgång som t.ex. kan indikera fel på en IR-detektor eller rökdetektor, som kan generera ett separat larm.
 
Ok så dioden är skillnaden...fast jag har för mig att det lyste även när jag testade tills jag stängde av. Måste testa om den byten.

Tittade ordentlig hur jag har kopplat den andra rökdetektor som jag pratade om tidigare och allt jag skrev stämde förutom NC. Såhär ser kopplingen ut:
centralen OP5 -> rökdetektor Supply In - (minus)
Zone Input C -> common
12V -> Rökdet. Supply +
Zone I4 -> NC

Vilket är egentligen samma som du har precis skrivit, så jag hade inget fel där :) Den enda skillnaden är att jag konfigurerade OP5 med FIRE och inte SMOKE.

Jag är lite osäkert på vad de menar med denna NC:
Elektriskt kopplingsschema för en enhet, visande terminaler, spänning och inställningskontakter med beskrivande texter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12v i centralen ger ingen NC eller?

Låter som att jag behöver då inte resistorn om jag väljer ingen balansering. Om det skulle börja brinna jag tror att detektor larmar pga röken innan kabeln hinner bli skadad, om inte elden startar på vinden då hinner inte röken till detektor....
 
I Italiese skrev:
Jag är lite osäkert på vad de menar med denna NC:
[bild]
12v i centralen ger ingen NC eller?
Glöm ovanstående fråga, har fattat vad det menas med det.
 
I Italiese skrev:
Låter som att jag behöver då inte resistorn om jag väljer ingen balansering.
Problemet är att kabeln kan bli skadad av andra anledningar än branden i sig. Om signalledningen (reläet) blir skadad och kortsluten (skruv genom ledningen när du ska sätta upp den nya lampan), så har du en branddetektor som ser ut att fungera men som ej löser ut larmet.

Själv rekommenderar jag dubbelbalanserat, då får man kontroll åt båda hållen att ledningen är hel och fungerande, och man får även en annan indikation om ledningen går av, dvs "tamper" istället för "brand".

Motstånd är inte särskilt dyrt eller jobbigt så förstår inte varför man ska snåla på det.
 
É
É ÉlPon skrev:
Kan dessa vara fel? Läste om momentan och en viss tid i ett gammalt i lägg. Enventuellt ä dra till Brand istället för Rök med. Momentan På 30 skrev RilleRock förut.. kan det vara detta tro.
Familjen hemma så får testa imorgon. Tjuter så högt.
Nu har jag ändrat till Momentan och 5s på utgång (bryt 0V 5s). Larmet fortsatte att komma ändå, trots att man såg i loggen att utgången drog i 5s. Men jag lät bli att återställa larmet, bara knappade in koden så sirener blev tysta. Då såg jag i lugn och ro på status ingångar i webgränssnittet att ingången brandlarm triggas igen. Det verkar som att röken ligger kvar väldigt länge i detektorn! Jag tog svag tryckluft och blåste runt den och efter detta så slutade den återtriggas. Jag har inte testat hur länge röken ligger kvar men åtminstone 5 min. Eller det kanske inte är rök men på något sätt fortsätter den vara "kontaminerad". Brandvarnaren återställs men återtriggas på grund av detta.
 
Hur och med vad aktiverade du rökdetektorn?

De där detektorerna har en testpunkt så att man kan testa utgången med en magnet.

Rökdetektor reagerar på alla möjliga typer av partiklar, även på vattenånga/dimma.


Jag har en rökpenna som jag testar detektorerna med,
https://bjornax.se/sv/rokpatroner/rokpenna/

Om man använder testgas så bör man ha ett "verktyg" som stänger in "röken", samt att man bara spayar väldigt lite.
Tex,
https://smartlarm.se/automatisering...etc/testgas-for-rokdetektor-smokesabre-150ml/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur och med vad aktiverade du rökdetektorn?

De där detektorerna har en testpunkt så att man kan testa utgången med en magnet.

Rökdetektor reagerar på alla möjliga typer av partiklar, även på vattenånga/dimma.


Jag har en rökpenna som jag testar detektorerna med,
[länk]

Om man använder testgas så bör man ha ett "verktyg" som stänger in "röken", samt att man bara spayar väldigt lite.
Tex,
[länk]
Eller använder man ett par tändstickor och låta de röka ordentlig. Min rökdetektor fortsatt också larma efter jag återställde larmet tre ggr, men jag blåste på det och sen slutade det... lite billigare tips...
 
S sebastiannielsen skrev:
Problemet är att kabeln kan bli skadad av andra anledningar än branden i sig. Om signalledningen (reläet) blir skadad och kortsluten (skruv genom ledningen när du ska sätta upp den nya lampan), så har du en branddetektor som ser ut att fungera men som ej löser ut larmet.

Själv rekommenderar jag dubbelbalanserat, då får man kontroll åt båda hållen att ledningen är hel och fungerande, och man får även en annan indikation om ledningen går av, dvs "tamper" istället för "brand".

Motstånd är inte särskilt dyrt eller jobbigt så förstår inte varför man ska snåla på det.
Fattar. Alternativ på resistor som man kan välja i SPC för enkelbalanserad inkluderar inte 2K7 som det står i ritningen. Om jag kör enkelbalanserad, kan jag använda t.ex. 1K, 2K2 eller 4K7 ändå? Och spelar det någon roll i vilken ände av kabel sätter jag det? Antar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.