kisumisu
C cpalm skrev:
Den grundläggande principen är väl egentligen densamma. Nätägaren tjänar inga pengar på anslutningar som inte är aktiva. Skillnaden är att kopparnätet är i en avvecklingsfas där detta blir ett reellt ekonomiskt problem, vilket det knappast borde vara för fibernäten som rimligtvis ligger på toppen av sin beläggningsgrad.

Men intressant fråga vad som formellt gäller om man inte utnyttjar anslutningen på länge. Vad beträffar fast telefoni är det ju uppenbarligen så att man ofta vägrar återanslutning, och jag gissar att i de fall man kan återansluta sig får man betala en saftig inkopplingsavgift(?)
useless useless skrev:
På "den gamla goda tiden" fick man väl betala en (hög) anslutningsavgift om man sagt upp telefonabonnemanget och ville återaktivera det?
Intressant fråga vilket jag tyvärr inte kan svara på heller.

Det enda jag vet att en kompis till mig några år innan 3G kom skulle ha internet dvs uppringd sådan. Var tvungen ta in en tekniker pga att han visste inte vilket nummer som sist varit inkopplad. Den han köpte lägenheten hade aldrig haft fast telefoni. Men vad förstår så kostade det bara nåt på 800kr. Även om det var 23år sedan och med inflationen vi säger 2000kr är det ju inte att hela världen går under.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Det är korrekt, och detsamma gäller elnätet idag.
Frågan är intressant tycker jag, eftersom ett nät ändå ska förvaltas och hållas levande.
Därför tycker jag att avgiften för nätet bör vara helt separerad från tjänsten.
Men det verkar inte vara så på fibersidan.
Inga bekymmer med det från min sida. Men då ska OI inte ta ut pengar via isp också. Och summan ska nettominska eftersom det är färre aktörer. Så 700+18 per månad ska kanske bli 500+120.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Inga bekymmer med det från min sida. Men då ska OI inte ta ut pengar via isp också. Och summan ska nettominska eftersom det är färre aktörer. Så 700+18 per månad ska kanske bli 500+120.
Fat ISP'ns kostnad är knappast 500;- i månaden. Det kommer snarare blir 120:- till ISP'n och 500:- till KO'n om kostnadsfördelningen ska vara rättvis.
 
useless useless skrev:
Fat ISP'ns kostnad är knappast 500;- i månaden. Det kommer snarare blir 120:- till ISP'n och 500:- till KO'n om kostnadsfördelningen ska vara rättvis.
Tror isps datacenterkostnader är högre än så. Mkt högre än så. Driftskostnaden för fiber är 0 (ok närmare noll eftersom det inte kräver compute, storage, och el på samma sätt). Reparationskostnaderna är höga. Men de är pga inkompetens. Inte pga faktiskt månatlig driftsutgifter.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Problemet tycker jag är att ingen VET vad nätkostnanden är.
Än så länge så gissar vi bara, och då drar siffrorna både hit och dit.
Därför anser jag att nätkostnaden ska vara helt separerad från tjänsterna, men det är säkerligen många år bort.
Fibermarknaden har inte reglerats från starten, och nu är det kanske svårt att påbörja en reglering?
Parallella nät har byggts med bidrag och av lycksökare, vilket gör att det är svårt att styra upp allting nu.
Men den modellen kanske är önskvärd av många, och den billigaste i längden?
Jag vet faktiskt inte, men det blir intressant att se var det tar vägen.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Dyraste bredbandstjänsten kostar drygt en hundring.
Då missade du t.ex. Telenor 1000/1000 för 599 kr/mån i 12 mån, därefter 799 kr/mån... 😮
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Då missade du t.ex. Telenor 1000/1000 för 599 kr/mån i 12 mån, därefter 799 kr/mån... 😮
Fast då får du ju en router och appen Wifikontroll på köpet... Det är klart att någon måste vara dyrast, men ingen lär väl välja det alternativet frivilligt?

Det var viktorbyggahus som hävdade att driften av nätet inte kostar något. Jag ville bara visa ungefär hur fördelningen ser ut där man har separerat kostnaden för nät och tjänster.
 
useless useless skrev:
Fast då får du ju en router och appen Wifikontroll på köpet... Det är klart att någon måste vara dyrast, men ingen lär väl välja det alternativet frivilligt?

Det var viktorbyggahus som hävdade att driften av nätet inte kostar något. Jag ville bara visa ungefär hur fördelningen ser ut där man har separerat kostnaden för nät och tjänster.
Jag måste också pudla. Det visar sig att min avgift är 550kr. Jag måste ha nedgraderat. Jag var således för emotionell. Min ursprungliga tes kvarstår - betalar bara för drift en gång.
 
kisumisu
Skärmdump av mobil, erbjudande om internet från "SVEA INTERNET", hastighet, pris, bindningstid och uppsägningstid presenteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av bredbandsabonnemang erbjudande, 100Mbit/s, inga bindningstider, månadspris 499 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av mobil visar bredbandsannons: "Arkaden", 100/100 Mbit/s, inga avgifter, pris 469 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump på mobilsida för COMVIQ bredbandserbjudande, 100/100 Mbit/s, ingen bindningstid, månadspris 469 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärm som visar halebops bredbandsreklam, 100 Mbit/s, ingen bindningstid, månadspris, erbjudandeknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reklamsida för fiberinternet: 100/100 Mbit/s, månadspris 450 kr, 3 månaders bindningstid, erbjudandeknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärm som visar halebops bredbandsreklam, 100 Mbit/s, ingen bindningstid, månadspris, erbjudandeknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av erbjudande för fiberbredband, 100 Mbit/s hastighet, prisinformation, utan bindningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobil erbjudande för bredband, 100 Mbit/s, ingen bindningstid, månadskostnad 449 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobilinternetabonnemang från OBE Network med hastighet, kostnad, bindningstid och erbjudandeknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobilskärm, Bahnhof bredbandserbjudande, 100/100 Mbit/s, ingen bindningstid, månadskostnad 429 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av kampanj för internetabonnemang, 100 Mbit/s hastighet, ingen bindningstid, månadskostnad 428 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av kampanjerbjudande för internetabonnemang med hastighet, prisinformation och bindningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobiltelefon som visar ett internetabonnemangserbjudande med pris och villkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av erbjudande för bredbandsinternet med 100/100 Mbit/s hastighet, ingen bindningstid och månadspris 368 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobil, erbjudande för bredband 100 Mbit/s, pris och villkor presenteras, knapp för "Se erbjudande".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av kampanjerbjudande för Sappa Bredband 100/100 Mbit/s, kostnad och avtalstid specificeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kampanj för internetabonnemang: 100/100 Mbit/s, ingen startkostnad, rabatterat pris första tre månaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobilkampanj för fiberbredband: 100 Mbit/s hastighet, rabatterat pris, bindningstid och uppsägningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av ett mobilinternetabonnemangserbjudande med hastigheter och priser listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns ju mycket att välja men de mesta är samma skit bara i olika paket eller pest och kolera.

Säkert nätet ip-only (eller globalconnect eller vad det nu heter idag) som tar största delen och det intressanta är att Telenor och Telia sticker riktigt ut som dyra.
 
  • Skärmbild av mobil, reklam för bredbandsleverantör med pris och hastighetsinformation, knapp för erbjudande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kisumisu
Finns ju mycket att välja men de mesta är samma skit bara i olika paket eller pest och kolera.

Säkert nätet ip-only (eller globalconnect eller vad det nu heter idag) som tar största delen och det intressanta är att Telenor och Telia sticker riktigt ut som dyra.

Kanske vill man satsa mer till mobila abbonemang?:

Skärmdump av mobil, prisjämförelse, mobilabonnemang, svenska, två kolumner, "Obegränsat" och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Webbsida med mobilabonnemang, Telia, prissättning, obegriplig text, svår att tyda, ofullständig information, skärmdump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
kisumisu
useless useless skrev:
Fat ISP'ns kostnad är knappast 500;- i månaden. Det kommer snarare blir 120:- till ISP'n och 500:- till KO'n om kostnadsfördelningen ska vara rättvis.
Är det inte ISP som har större kostnader?
För vem betalar huvudkabeln till den stora anslutningspukten som "våra villakablar" går till. Är ju bara en liten bråkdel som är "villakabel".
 
Fast den stora "huvudkabeln" är det ju tusentals kunder som delar på. Säkert en massa företagskunder också. Inte bara prispressade privatabonnemang.
 
kisumisu
useless useless skrev:
Fast den stora "huvudkabeln" är det ju tusentals kunder som delar på. Säkert en massa företagskunder också. Inte bara prispressade privatabonnemang.
Det är sant men borde väl därav även vara större krav, dyrare utrustning, större krav på underhåll osv eller är jag nu helt ute och cyklar?

Sen har vi ju inte världens dyraste fiber, men vi tillhör länderna som har dyrast 4g/5g...ändå börjar mobila abben bli billigare än fibern. Nu börjar jag inte rabbla upp priser för det blir sådan diskussion att man kan inte jämföra med andra länder. Men kortfattat lönar det sig för mig ibland roama i Sverige med mitt utländska kontantkort 😂🤔
 
kisumisu
Kan inte låta bli nu måste väl säga fortsättningen så alla förstår vilken lurendrejeri våra svenska mobiloperatörer kör med sin "surf".

Skärmavbild av mobiltelefon som visar mobiloperatörens webbsida med prisplaner och 5G-uppgraderingsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobilwebbsida som erbjuder olika datapaket för internet, inklusive 5G och 4G+, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av Elisa webbsida som visar internetpaket och priser för fjärrövervakning och styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.