kisumisu
A AndersS skrev:
Men nu är det något annat, inte mobilt bredband kontra fiber och även dess kostnad du diskuterar. Den bör hanteras i egen tråd då det är en helt annan komplexitet.
Det är sant!

Blandade nu bara lite in hur olika det kan vara med nät. Detsamma gäller ju det här med obegränsat, den där myten att allt kollapsar.

Men det är tur vi inte bor i Australian där har jag hört att det finns fiber som kör datatak likt våra mobiloperatörer i Sverige.

Jag vet inte vad som är bästa lösningen. Men faktist lite avundsjuk på dem som har betydligt högre hastigheter än jag och betalar mindre.
Bla på våran granngata har vi HSB lägenheter 200kr/mån kostar internet, må hända att brf betalar nån nätavgift?

Finns även villaområden som gjort kabeltv förening också nån spottstyver i nätavgift och sen har du betal tv och internet (har för mig det var nåt på 1200kr/år). I det här fallet skulle man ju acceptera nätavgift. Men att betala för nån nät och ändå inte få nåt är ju sjukt. Våran kommun tänkte bygga sådant nät men ingen nappade på det fast det var nästan gratis att installera. Alltså sådant fibernät som har en separat månadsavgift som man betalar oavsett om man tar internet eller inte på fibern. Helt galet system, vet att de finns kommuner som kör samma sak men om du inte väljer nåt bolag så får du åtminstone nånslags basic hastighet på säg 1 Mbit, stora majoriteten vill ju inte ha söligt och mer. Men nån klarar ju sig med det dvs alla nöjda.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Finns även villaområden som gjort kabeltv förening också nån spottstyver i nätavgift och sen har du betal tv och internet (har för mig det var nåt på 1200kr/år).
Vi hade den lösningen i det förr huset jag bodde i.
En kabel-TV förening och vi hade även internet via den lösningen.
Billigt och bra så länge det fanns "eldsjälar" som tyckte att det var roligt, och kunde jobba gratis.
Men supporten blir ju därefter, och försvann en TV-kanal, eller internet, då kunde man få vara utan i några dagar.
Sedan blev det tyvärr ohållbart när det inte fanns tillräckligt många aktiva eldsjälar längre, då fick vi lägga ner.
Men en bra övergångslösning, långt innan fiber ens var ett alternativ, och väldigt prisvärt tycker jag.
 
Det finns mycket missförstånd och inte lätt alltid att förstå teknik, etc.
Har klippt in denna länk tidigare från PTS.
https://www.pts.se/sv/privat/internet/
Och underavsnitt är Bredband.
https://www.pts.se/sv/privat/internet/bredband/

Vill man läsa lite om PTS hantering av radionät och mobilt
https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/mobil-telefoni/tackning/

Men behöver inte "gilla" vad som skrivs men ger lite fakta kring PTS roll och hur marknaden hanteras/regleras och påverkar våra tjänster.
 
Efter att ha läst en hel del i denna tråden så är jag glad att jag avslutade mitt bredbandsabonnemang med Ownit/IP-Only i våras efter flera prishöjningar det senaste året och gick tillbaka till mobilt bredband från Hallon för halva pengen och utan driftstörningar......
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Hannuse Hannuse skrev:
Vi hade den lösningen i det förr huset jag bodde i.
En kabel-TV förening och vi hade även internet via den lösningen.
Billigt och bra så länge det fanns "eldsjälar" som tyckte att det var roligt, och kunde jobba gratis.
Men supporten blir ju därefter, och försvann en TV-kanal, eller internet, då kunde man få vara utan i några dagar.
Sedan blev det tyvärr ohållbart när det inte fanns tillräckligt många aktiva eldsjälar längre, då fick vi lägga ner.
Men en bra övergångslösning, långt innan fiber ens var ett alternativ, och väldigt prisvärt tycker jag.
Sen handlar det säkert även om hur många som intresserade.

Själv skulle jag inte ha något emot jobba nångång gratis om jag sen slipper ha månadsavgifter på runt 1000kr....

Men kraven verkar också blivit så höga när man läser här. Jobbar verkligen så många på distans och behöver verkligen ha 1 Gbit osv...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
El och datanät är i praktiken monopol. Där skulle en offentlig ägare vara lämplig. På mobilnät är det realistiskt med mer än ett nät. Då behöver det inte vara offentligt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
El och datanät är i praktiken monopol. Där skulle en offentlig ägare vara lämplig.
Ja, de som sitter i kommunala nät eller fiberförening är nog att betrakta som vinnare redan idag, och det ser ju onekligen ut som att gapet just nu växer ganska snabbt.
Utförsäljningen av elnäten är nog bland de största politiska sveken i modern tid om man frågar mig.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hur skulle det bli katastrof om t ex staten ägde kablarna, mobilmasteena?

Vad jag förstått så fungerade det bra på Televerkets tid och även tågen gick bättre än idag.

Eller menar du att det blir katastrof om jag äger själv kabeln och får fritt anlita vem jag vill att göra underhållet med fri konkurrens?

Idag har de mesta blivit monopol. Låter fint med öppna nät och konkurrens, men det är ju ändå inte så öppet som man skulle önska sig. Ibland lönar (mer snarare alltid) det sig och köra stängt nät med "gruppavtal".
Det funkade tyvärr inte speciellt väl varken på Feleverkets(nuvarande Felia) eller SJ´s tid, SJ´s monopol gjorde att man lade ner sträckor i parti och minut för att inkompetenta politiker fick fatta besluten och Feleverkets monopol gjorde tex att när jag flyttade hemifrån så hade jag inte ens råd att ha en telefon till skillnad mot idag där det inte längre kostar något att ha en telefon, 109:-/månad för fritt ringande och fria SMS och 10GB surf är vad jag betalar idag vilket i kronor och ören är något mindre än var ett abonnemang hos Feleverket kostade på 80 talet.

Tyvärr så hittade jag ingen video att lägga in från när Stefan Demert och sambon Jejja Sundström framförde: SJ SJ gamle vän...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, de som sitter i kommunala nät eller fiberförening är nog att betrakta som vinnare redan idag, och det ser ju onekligen ut som att gapet just nu växer ganska snabbt.
Utförsäljningen av elnäten är nog bland de största politiska sveken i modern tid om man frågar mig.
Om jag inte minns helt fel så har de flesta lokala elnäten varit ägda av det lokala elbolaget sedan start men idag så har de flesta små elnäten/elbolagen köpts upp av andra och blivit större enheter.
 
M maxmsm skrev:
Det funkade tyvärr inte speciellt väl varken på Feleverkets(nuvarande Felia) eller SJ´s tid, SJ´s monopol gjorde att man lade ner sträckor i parti och minut för att inkompetenta politiker fick fatta besluten och Feleverkets monopol gjorde tex att när jag flyttade hemifrån så hade jag inte ens råd att ha en telefon till skillnad mot idag där det inte längre kostar något att ha en telefon, 109:-/månad för fritt ringande och fria SMS och 10GB surf är vad jag betalar idag vilket i kronor och ören är något mindre än var ett abonnemang hos Feleverket kostade på 80 talet.

Tyvärr så hittade jag ingen video att lägga in från när Stefan Demert och sambon Jejja Sundström framförde: SJ SJ gamle vän...
Men nu jämför du faktiskt två olika tekniska lösningar.
Koppartråd med radiolösning.
Så det haltar lite tycker jag.
Men konkurrensen på mobila nätets sida har troligtvis påverkat prisbilden.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Men nu jämför du faktiskt två olika tekniska lösningar.
Koppartråd med radiolösning.
Så det haltar lite tycker jag.
Men konkurrensen på mobila nätets sida har troligtvis påverkat prisbilden.
Läste du inlägget jag citerade?
Det var en kommentar till detta inlägg specifikt och inget allmänt hållet svar till trådens huvudämne.
 
C
M maxmsm skrev:
Om jag inte minns helt fel så har de flesta lokala elnäten varit ägda av det lokala elbolaget sedan start
De flesta vet jag inte... Men visst varierar det regionalt. Många har ju fortfarande kommunala elnät.
Men i tidernas begynnelse ägdes väl det lokala elbolaget antingen av kommunen eller något lokalt privat samfund.
 
C cpalm skrev:
De flesta vet jag inte... Men visst varierar det regionalt. Många har ju fortfarande kommunala elnät.
Men i tidernas begynnelse ägdes väl det lokala elbolaget antingen av kommunen eller något lokalt privat samfund.
Det finns fortfarande både kommunalt och privat(AB) ägda elnät, det är väl nästan bara stamnätet som ägs av staten och det skulle inte förvåna mej om det snart kommer andra aktörer i områden(stamnät) där det kan vara lukrativt mer elöverföring.
 
C
M maxmsm skrev:
det är väl nästan bara stamnätet som ägs av staten
Nej, Vattenfall är väl tvärtom den överlägset största aktören i sammanhanget?
Dock menar jag personligen att den typen av kommersiellt drivna statliga bolag (SJ, Vattenfall) är dåliga exempel på fördelarna med offentligt ägande.
 
kisumisu
M maxmsm skrev:
Det funkade tyvärr inte speciellt väl varken på Feleverkets(nuvarande Felia) eller SJ´s tid, SJ´s monopol gjorde att man lade ner sträckor i parti och minut för att inkompetenta politiker fick fatta besluten och Feleverkets monopol gjorde tex att när jag flyttade hemifrån så hade jag inte ens råd att ha en telefon till skillnad mot idag där det inte längre kostar något att ha en telefon, 109:-/månad för fritt ringande och fria SMS och 10GB surf är vad jag betalar idag vilket i kronor och ören är något mindre än var ett abonnemang hos Feleverket kostade på 80 talet.

Tyvärr så hittade jag ingen video att lägga in från när Stefan Demert och sambon Jejja Sundström framförde: SJ SJ gamle vän...
Tack att någon upplyser!

Jag själv är för ung för att ha egen erfarenhet.

Har bara hört av de flesta hur bra telefonerna och tågtrafiken fungerade förut. Sedan har jag även dragit lite slutsatser själv från vårat grannland Finland. T ex att tågen fungerar!
Där är det sällan problem med kylan osv som det skylls på här i Sverige gällande järnvägen fast vi har likvärdig klimat (det är dock en helt annan spårvidd och ett ryskt system från början, om det nu där nån teknisk skillnad). Men järnvägen i Finland ägs av staten!

Har även hört av arbetskollegor som har jobbat åt Televerket hur bra arbetsgivare de var och att nu idag får man skitlöner hos det privata bolagen.

Men det är bra höra även andra sanningar, så tack för det!!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.