R Rejäl skrev:
Men bara där han byggde inte hela huset,
Eh. Nej. Gjuta platta, mura, lyfta på takstolar. Det är rätt mycket som kan vara enklare att leja bort då de är svårt att göra ensam. Som ensam skulle det nog ta en förbannad tid. Behöver helt enkelt vara flera och ha viss utrustning (ställning, kran etc) för att det inte ska regna sönder eller ta flera år...

Typiska "ensamjobb", sätta gips, lägga klinker, golv, dra el, måla, tapetsera... Sånt kan man göra själv.

R Rejäl skrev:
måste du vända o vrida allt jag förstår mycket väl att en elektriker gör all sin el i sitt hus men förmodligen inte VVS och allt annat..
Jag tror återigen att det är för att många hantverkare känner andra hantverkare och "byter" tjänster utan att passera skatteverket. Givetvis är det bättre att låta polaren som är VVSare dra rören, och dra elen i hans kåk. Men nog tror jag att det finns elektriker som drar egna rör eller sätter gips i sitt eget hus om de inte har nån kompis att ta in svart...
 
J JohanLun skrev:
Jag tror återigen att det är för att många hantverkare känner andra hantverkare och "byter" tjänster utan att passera skatteverket. Givetvis är det bättre att låta polaren som är VVSare dra rören, och dra elen i hans kåk. Men nog tror jag att det finns elektriker som drar egna rör eller sätter gips i sitt eget hus om de inte har nån kompis att ta in svart...
Givetvis är det så. Åtminstone hos de hantverkare jag känner privat. Begreppet "byta timmar" är helt klart fastslaget. Grannen byggde till förra sommaren, inte en timme betalt utan allt byttes timmar. Jobbades bara kvällar och helger förutom när det var semesterdagar inblandat.

Vet inte riktigt hur det bör ses skattemässigt, inga pengar betalas svart utan det är timme för timme. Man skulle ju kunna se på det som att hantverkare A får betalt av hantverkare B i form av gentjänst som är värd 600:- i timmen. Detta ska A skatta för. Likaså på andra hållet. Bara för att man inte hanterar pengar så borde det inte vara skattefritt. Frågan är om det tagits upp av domstolen nån gång?

Det roliga i kråksången är ju att elektrikern förstås inte har egen auktorisation så han får ju egentligen inte lov att utföra el-jobbet på fritiden (än mindre ta betalt för jobbet i pengar eller gentjänster). Ändå är dennes tjänster mest eftertraktade då övriga ju inte lagligen får göra det själv.
 
  • Gilla
gunnar_holm och 1 till
  • Laddar…
Alltså, byta timmar kan man bara göra med nära släkt. Om man byter timmar med hantvkerare som har det som normalt jobb, så är inte SKV särskilt imponerad.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Alltså, byta timmar kan man bara göra med nära släkt. Om man byter timmar med hantvkerare som har det som normalt jobb, så är inte SKV särskilt imponerad.
Om man är kompisar hantverkare emellan?
 
M -MH- skrev:
Alltså, byta timmar kan man bara göra med nära släkt. Om man byter timmar med hantvkerare som har det som normalt jobb, så är inte SKV särskilt imponerad.
Va!? Menar du att det förekommer skattefusk i byggbranschen?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Man kan undra sig hur mycket hjälp den som inte hjälper andra får efter ett tag 🙄
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan undra sig hur mycket hjälp den som inte hjälper andra får efter ett tag 🙄
Inte länge… men så länge utbytet är frivilligt och ingett krav om genstjänst så kan man hjälpa varandra för evigt utan o bli skattad eller ses som mygel😉
 
R Rejäl skrev:
Inte länge… men så länge utbytet är frivilligt och ingett krav om genstjänst så kan man hjälpa varandra för evigt utan o bli skattad eller ses som mygel😉
Men men, vad säger facket om detta, byggnads medlemmar tappar ju arbete på detta sätt, ajabaja!
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inte länge… men så länge utbytet är frivilligt och ingett krav om genstjänst så kan man hjälpa varandra för evigt😉
Det är ett underförstått krav att man förväntar sig att få nått tillbaka, men kravet måste vara uttalat.

Anar att detta är en gråzon skatteverket inte kan bena ut, annars hade de nog gärna skattat det om de kunnat.

För inte bok på det bara ;)
https://www.skatteverket.se/privat/...atjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men men, vad säger facket om detta, byggnads medlemmar tappar ju arbete på detta sätt, ajabaja!
Dom får jaga mig med kollektivavtal😂lovar att jag är trevligare än Muskovits kan till o med bjuda på en eller två långburk till förhandlaren så kanske han glömmer sakfrågan😉
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ett underförstått krav att man förväntar sig att få nått tillbaka, men kravet måste vara uttalat.

Anar att detta är en gråzon skatteverket inte kan bena ut, annars hade de nog gärna skattat det om de vill.

För inte bok på det bara ;)
[länk]
Mera sport o föra digital bok😉 egenföretagare blir ju svartfötter hur vi än gör🥴
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ett underförstått krav att man förväntar sig att få nått tillbaka, men kravet måste vara uttalat.

Anar att detta är en gråzon skatteverket inte kan bena ut, annars hade de nog gärna skattat det om de kunnat.

För inte bok på det bara ;)
[länk]
Du är rolig du som bifogar det materialet som jag lade upp på sidan till mig🤔😂😂
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Sorry, fel länk, denna skulle det vara:
[länk]

Förvisso en underlänk till din länk, men tyckte det kunde vara bra att förtydliga.
Förtydliga vad.. du verkar vilja mästra på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.