tommib
R Rejäl skrev:
Hur lätt är det för en som bygger ett hus för första gången och inte är hantverkare?
Det är skitlätt om man är bara lite praktiskt lagd och läskunnig. Alla tillverkare av tätskiktssystem har instruktionsvideos som visar hur man gör.

Det som kan vara svårt är när man har en befintlig konstruktion som man ska försöka knyckla in i sin plan eller göra något rimligt snyggt med. Det kräver en del talang samt att ha sett lite olika lösningar förut. Men nybygge, där man sätter sakerna där man vill ha dem direkt? Plättlätt i jämförelse.

Har man tummen mitt i handen och det mest komplicerade man byggt tidigare är ett pepparkakshus så är det nog bra att ta in hjälp.
 
  • Gilla
Mazdarune och 15 till
  • Laddar…
R
tommib tommib skrev:
Det är skitlätt om man är bara lite praktiskt lagd och läskunnig. Alla tillverkare av tätskiktssystem har instruktionsvideos som visar hur man gör.

Det som kan vara svårt är när man har en befintlig konstruktion som man ska försöka knyckla in i sin plan eller göra något rimligt snyggt med. Det kräver en del talang samt att ha sett lite olika lösningar förut. Men nybygge, där man sätter sakerna där man vill ha dem direkt? Plättlätt i jämförelse.

Har man tummen mitt i handen och det mest komplicerade man byggt tidigare är ett pepparkakshus så är det nog bra att ta in hjälp.
Tar du på dig ansvaret att en icke hantverkare ska kunna bygga ett eget hus med VVS och allt man lagligt får så fine..

Jag påstår tvärtom de flesta hantverkare bygger inte sina egna hus än mindre gör allt i sina egna nybyggda hus för att det är kopiöst mycket att hålla reda på..

Men det finns dom som klarar det, det kräver ett läshuvud och bra känsla för hantverk sällan folk som har både och som börjar ifrån noll och ska bygga ett hus…
 
  • Gilla
Topehr och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
🙄
 
  • Graf över Dunning-Kruger-effekten som visar förhållandet mellan självförtroende och kunskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mach77777 och 12 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är skitlätt om man är bara lite praktiskt lagd och läskunnig. Alla tillverkare av tätskiktssystem har instruktionsvideos som visar hur man gör.

Det som kan vara svårt är när man har en befintlig konstruktion som man ska försöka knyckla in i sin plan eller göra något rimligt snyggt med. Det kräver en del talang samt att ha sett lite olika lösningar förut. Men nybygge, där man sätter sakerna där man vill ha dem direkt? Plättlätt i jämförelse.

Har man tummen mitt i handen och det mest komplicerade man byggt tidigare är ett pepparkakshus så är det nog bra att ta in hjälp.
Håller med till fullo! Däremot ska man inte räkna med att alla har förmågan att göra detta. Exempelvis tätskikt finns finfina instruktioner, även det mesta när det gäller VVS. Däremot saknas mycket kring "sunt förnuft" i beskrivningar. Vilka avstånd, mått osv som är lämpliga exempelvis hur mycket plats man behöver runt om en toa-stol. Mängder med såna detaljer saknas i det som går att läsa sig till.

Det kräver att man inte är alldeles lengräddad, kan tänka logiskt, har tid, ork och förmåga att fundera igenom alla detaljerna innan man börjar spika. Man brukar väl säga att det tar 2-3 hus innan man gjort alla misstagen.

Med det sagt, grabbarna i klassen som gick vidare till bygg var inte de största begåvningarna. Klarar du att utföra resten av bygget så klarar du garanterat av våtrum också! Det gäller att läsa på noga, välja ett system med bra kundservice (så kan du få svar på frågor), jobba lugnt och vara noggrann. Systemen är gjorda för att monteras av alltifrån den slarvigaste ackord-jobbaren till den noggrannaste hemmapularen så det ska mycket till för att det blir så fel att det går åt skogen.

Och dokumentera allt du gör med foto!

Kontaktade också Länsförsäkringar innan vi gjorde vårt första badrum, de sa bara att "gör enligt instruktioner och dokumentera. Hade vi inte kunnat försäkra badrum där inte allt är gjort 100% av hantverkare hade vi inte kunnat försäkra något hus i landet".
 
  • Gilla
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
🙄
Den där bilden har dock ingen verklighetsförankring.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den där bilden har dock ingen verklighetsförankring.
Vart på skalan befinner du dig?
 
  • Haha
  • Gilla
944_Driver och 4 till
  • Laddar…
Om du tittar på den verkliga grafen så kommer du att se att den inte alls ser ut så där.
 
tommib
R Rejäl skrev:
Tar du på dig ansvaret att en icke hantverkare ska kunna bygga ett eget hus med VVS och allt man lagligt får så fine..
Varför skulle jag ta på mig något ansvar? Den som bygger tar på sig ansvaret. Det är något jag tycker i väldigt många avseenden, att man ska ta personligt ansvar för det man gör.

R Rejäl skrev:
Jag påstår tvärtom de flesta hantverkare bygger inte sina egna hus än mindre gör allt i sina egna nybyggda hus för att det är kopiöst mycket att hålla reda på..
Du har helt rätt i första delen, troligen bygger de flesta hantverkare inte sina egna hus. Anledningen till att de gör det kan jag inte uttala mig om. Det är också sant att de allra flesta ickehantverkare inte bygger sina egna hus.
Jag håller med om att det är mycket att hålla reda på men det är inte oöverstigligt. Frågan i tråden gällde dessutom ett badrum (iofs inom ramen för ett större husbygge).

R Rejäl skrev:
Men det finns dom som klarar det, det kräver ett läshuvud och bra känsla för hantverk sällan folk som har både och som börjar ifrån noll och ska bygga ett hus…
Ja, jag håller med. Men de finns. Huruvida TS är en av dem kan jag inte veta.

Min poäng är att ett badrum är ett avgränsat problem som är lätt att bryta ner i lagom stora tuggor. Det är tydligt beskrivet hur en våtrumsvägg ska vara byggd och det är tydligt hur golvet ska utföras. Mått (minimimått) finns i BBR och man kan rätt enkelt bilda sig en uppfattning om hur ett badrum brukar vara byggt genom att vistas i badrum. Vill man vara extra noga kan man köra klippdockevarianten där man ritar upp ett skalenligt badrum och sedan flyttar runt skalenliga papputklipp av handfat, badkar, WC-stol osv. När man har ritningen klar så är det mest en fråga om att montera dit allt. Visst, det finns några knix med t.ex. handdukstorkar där man måste vara helt på det klara med hur man drar el eller vattenmatningen till den och man måste följa branschstandarden för rörgenomföringar. Som tur är finns bra hjälp för detta, i och med montageprodukterna.
 
  • Gilla
Trafikverket1 och 4 till
  • Laddar…
R
tommib tommib skrev:
Varför skulle jag ta på mig något ansvar? Den som bygger tar på sig ansvaret. Det är något jag tycker i väldigt många avseenden, att man ska ta personligt ansvar för det man gör.


Du har helt rätt i första delen, troligen bygger de flesta hantverkare inte sina egna hus. Anledningen till att de gör det kan jag inte uttala mig om. Det är också sant att de allra flesta ickehantverkare inte bygger sina egna hus.
Jag håller med om att det är mycket att hålla reda på men det är inte oöverstigligt. Frågan i tråden gällde dessutom ett badrum (iofs inom ramen för ett större husbygge).


Ja, jag håller med. Men de finns. Huruvida TS är en av dem kan jag inte veta.

Min poäng är att ett badrum är ett avgränsat problem som är lätt att bryta ner i lagom stora tuggor. Det är tydligt beskrivet hur en våtrumsvägg ska vara byggd och det är tydligt hur golvet ska utföras. Mått (minimimått) finns i BBR och man kan rätt enkelt bilda sig en uppfattning om hur ett badrum brukar vara byggt genom att vistas i badrum. Vill man vara extra noga kan man köra klippdockevarianten där man ritar upp ett skalenligt badrum och sedan flyttar runt skalenliga papputklipp av handfat, badkar, WC-stol osv. När man har ritningen klar så är det mest en fråga om att montera dit allt. Visst, det finns några knix med t.ex. handdukstorkar där man måste vara helt på det klara med hur man drar el eller vattenmatningen till den och man måste följa branschstandarden för rörgenomföringar. Som tur är finns bra hjälp för detta, i och med montageprodukterna.
Vart har du fått uppfattningen om bara ett badrum?
Läs inlägg # 1 och # 4..
Jag har i alla fall fått uppfattningen om att det är ett nytt hus han ska bygga så det handlar inte bara om ett badrum… men du får gärna rekomendera en novis om att göra allt arbete själv…

Men jag gör det inte, man ser ju bara i trådarna på BH hur svårt folk har o kolla upp enklaste saker själv…

Men vi är alla olika men jag anser inte att gemene man kan bygga ett hus samt göra komplett VVS själv…
 
tommib tommib skrev:
Min poäng är att ett badrum är ett avgränsat problem som är lätt att bryta ner i lagom stora tuggor. Det är tydligt beskrivet hur en våtrumsvägg ska vara byggd och det är tydligt hur golvet ska utföras. Mått (minimimått) finns i BBR och man kan rätt enkelt bilda sig en uppfattning om hur ett badrum brukar vara byggt genom att vistas i badrum. Vill man vara extra noga kan man köra klippdockevarianten där man ritar upp ett skalenligt badrum och sedan flyttar runt skalenliga papputklipp av handfat, badkar, WC-stol osv. När man har ritningen klar så är det mest en fråga om att montera dit allt. Visst, det finns några knix med t.ex. handdukstorkar där man måste vara helt på det klara med hur man drar el eller vattenmatningen till den och man måste följa branschstandarden för rörgenomföringar. Som tur är finns bra hjälp för detta, i och med montageprodukterna.
Precis detta anser jag också vara en stor fördel när man ska göra badrum. Allt finns beskrivet till punkt och pricka i montagebeskrivningar för produkterna. Åtminstone om man köper kvalitetsgrejor, vilket ju finns tillgängligt för alla numera.

Man kan ju spekulera i varför det finns så fina beskrivningar men jag skulle gissa på att eftersom branschen består till stora delar av kreti och pleti som inte har någon som helst utbildning i botten så är beskrivningarna av i princip Lego eller Ikea svårighet. Det FINNS riktigt duktiga VVS och badrumshantverkare men (som vi kan se i forumet) måååånga pajaser som ändå lyckas få till ganska välfungerande badrum.

Det finns andra område där det inte alls är lika lätt att hitta tillräcklig information för att utföra jobbet fullständigt. El är ett sånt område, konstruktion av bärande byggnadsdelar en annan.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vart har du fått uppfattningen om bara ett badrum?
Läs inlägg # 1 och # 4..
Jag har i alla fall fått uppfattningen om att det är ett nytt hus han ska bygga så det handlar inte bara om ett badrum… men du får gärna rekomendera en novis om att göra allt arbete själv…

Men jag gör det inte, man ser ju bara i trådarna på BH hur svårt folk har o kolla upp enklaste saker själv…

Men vi är alla olika men jag anser inte att gemene man kan bygga ett hus samt göra komplett VVS själv…
Håller med
Det fodras nog något mer än sitta och läsa en instruktion ord för ord för varje skruv/mutter/spik som sättas dit. Och det klarar inte alla.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
tommib
R Rejäl skrev:
Vart har du fått uppfattningen om bara ett badrum?
Läs inlägg # 1 och # 4..
Jag har i alla fall fått uppfattningen om att det är ett nytt hus han ska bygga så det handlar inte bara om ett badrum… men du får gärna rekomendera en novis om att göra allt arbete själv…

Men jag gör det inte, man ser ju bara i trådarna på BH hur svårt folk har o kolla upp enklaste saker själv…

Men vi är alla olika men jag anser inte att gemene man kan bygga ett hus samt göra komplett VVS själv…
Jo, jag vet vad som står i trådstarten och i det uppföljande inlägget. Uppenbarligen är TS inte rädd för att bygga sitt nya hus själv. Det som frågas efter är just badrummet. Min tanke är att om man inte är rädd att bygga resten av huset så behöver man inte vara det för badrummet heller. Huruvida TS är novis eller inte framgår inte.

Från just trådstarten skulle jag säga att det är svårare att montera våtrumsmatta än ett keramiskt ytskikt på tätskikt. Detta för att de tätskikt som är avsedda att sitta under keramik är väldigt mycket som lego. Det är bara sätta dit rätt grejer. Det finns färdiga hörntätningar, manschetter osv. Att få till en våtrumsmatta så att den blir tät tror jag är betydligt svårare, speciellt om man inte har rätt verktyg.

Jag har inte sagt att gemene man kan bygga ett hus själv. Jag har svarat på TS fråga, givet de premisser som framgår i tråden.

Jag håller med om att det finns många klåpare där ute och vissa av trådarna här på BH får mig att ta mig för pannan. Samtidigt får man komma ihåg att det troligen finns rätt många där ute som inte ställer sådana vansinniga frågor (på gott och ont, det finns en grupp som absolut skulle behöva fråga).
 
  • Gilla
saiter och 11 till
  • Laddar…
R
tommib tommib skrev:
Jo, jag vet vad som står i trådstarten och i det uppföljande inlägget. Uppenbarligen är TS inte rädd för att bygga sitt nya hus själv. Det som frågas efter är just badrummet. Min tanke är att om man inte är rädd att bygga resten av huset så behöver man inte vara det för badrummet heller. Huruvida TS är novis eller inte framgår inte.

Från just trådstarten skulle jag säga att det är svårare att montera våtrumsmatta än ett keramiskt ytskikt på tätskikt. Detta för att de tätskikt som är avsedda att sitta under keramik är väldigt mycket som lego. Det är bara sätta dit rätt grejer. Det finns färdiga hörntätningar, manschetter osv. Att få till en våtrumsmatta så att den blir tät tror jag är betydligt svårare, speciellt om man inte har rätt verktyg.

Jag har inte sagt att gemene man kan bygga ett hus själv. Jag har svarat på TS fråga, givet de premisser som framgår i tråden.

Jag håller med om att det finns många klåpare där ute och vissa av trådarna här på BH får mig att ta mig för pannan. Samtidigt får man komma ihåg att det troligen finns rätt många där ute som inte ställer sådana vansinniga frågor (på gott och ont, det finns en grupp som absolut skulle behöva fråga).
I o med att du tolkar bara ett badrum så är diskussionen ganska meningslös enligt mig..

Vi tycker olika…
 
R Rejäl skrev:
I o med att du tolkar bara ett badrum så är diskussionen ganska meningslös enligt mig..

Vi tycker olika…
Var är skillnaden på ett eller två badrum? Nr två borde bli enklare!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var är skillnaden på ett eller två badrum? Nr två borde bli enklare!
Vet inte vad detta har för relevans överhuvudtaget…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.