2 2Bygg skrev:
Alltså dra vattenrör montering av våtrumsmatta, våtrumstapet ,toastolen handfat badkar osv..
Vilken form av entrepenad har ni?
 
Om frågan gäller ifall det behövs någon form av certifiering, så nej, Det är fritt fram.

Men om du ex. bygger med totalentreprenad, så kan entreprenören säga blankt nej.
Och det kan vara riskabelt även med andra entreprenadsformer, Om något du gör försenar för byggaren, så kan de kräva stilleståndsersättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om frågan gäller ifall det behövs någon form av certifiering, så nej, Det är fritt fram.

Men om du ex. bygger med totalentreprenad, så kan entreprenören säga blankt nej.
Och det kan vara riskabelt även med andra entreprenadsformer, Om något du gör försenar för byggaren, så kan de kräva stilleståndsersättning.
Alltså vi bygger själv. Nytt hus. Krävs det certifiering? Räcker inte med Egenkontroll?
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
R
2 2Bygg skrev:
Alltså vi bygger själv. Nytt hus. Krävs det certifiering? Räcker inte med Egenkontroll?
Den du får fråga är ditt försäkringsbolag för blir det en läcka så kan det bli tufft ekonomiskt..
Det finns ingen lag som säger att man måste vara certifierad eller liknande..
 
  • Gilla
Mazdarune och 8 till
  • Laddar…
Du kan vara din egen KA om dom godkänner dig. Men det finns vissa fallgropar att åka i, om man inte är helt yrkesman/kvinna i yrkena. Jag var det med min tillbyggnad.
 
R
J jonaserik skrev:
Du kan vara din egen KA om dom godkänner dig. Men det finns vissa fallgropar att åka i, om man inte är helt yrkesman/kvinna i yrkena. Jag var det med min tillbyggnad.
En kontrollansvarig får inte vara KA för sitt egna projekt. En KA måste ha en självständig ställning i förhållande till byggherren, med detta menas att du får inte anlita en KA som arbetar i samma företag eller är släkt med dig.

https://www.bygglovskonsulter.com/kontrollansvarig
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Hej.
Jag kan inte se något som helst hinder för att göra vvs-arbetet själv.
Drog själv tappvatten, avloppsrör, installerade komplett ftx-system gjorde två badrum samt en tvättstuga i mitt nybygge.
Se bara till att göra allt fackmannamässigt/enligt monteringsanvisningar så skall inte försäkringsbolaget ha något att invända.
För säkerhets skull kollade jag med mitt försäkringsbolag, LF, innan jag började och dom hade inget att invända!

Tillägg: De intyg som behövs till kontrollplanen för att få slutbesked skriver du själv under (Givetvis endast för de moment du själv utfört och kontrollerat)
 
  • Gilla
Mazdarune och 13 till
  • Laddar…
Nej, det krävs ingen certifiering för vatten. Även om branschen gärna vill ge sken av att det är så.

För mindre projekt kan man vara KA själv. Men inte för att bygga en villa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
R
H Hegge_ skrev:
Hej.
Jag kan inte se något som helst hinder för att göra vvs-arbetet själv.
Drog själv tappvatten, avloppsrör, installerade komplett ftx-system gjorde två badrum samt en tvättstuga i mitt nybygge.
Se bara till att göra allt fackmannamässigt/enligt monteringsanvisningar så skall inte försäkringsbolaget ha något att invända.
För säkerhets skull kollade jag med mitt försäkringsbolag, LF, innan jag började och dom hade inget att invända!
Och då kommer vi fram till det som blir avgörande för att försäkringen ska gälla vid nyproduktion..

Att alla montage och branschstantarder/ regler skall följas..annars kan ersättningen utebli…
Hur lätt är det för en som bygger ett hus för första gången och inte är hantverkare?

Men frågar man FB så kommer dom förmodligen säga ja, men problemet blir när du ska ha ersättning vid vattenskada..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Upplevde själv inte att det var något problem. Finns monteringsbeskrivningar för alla tänkbara vvs-grejer. T.ex. en vattetkoppling finns det instruktioner på exakt hur den skall dras för att göra det korrekt.
Men visst, det beror givetvis på hur man är som person.
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Och då kommer vi fram till det som blir avgörande för att försäkringen ska gälla vid nyproduktion..

Att alla montage och branschstantarder/ regler skall följas..annars kan ersättningen utebli…
Hur lätt är det för en som bygger ett hus för första gången och inte är hantverkare?

Men frågar man FB så kommer dom förmodligen säga ja, men problemet blir när du ska ha ersättning vid vattenskada..
Det är inte så svårt men mycket att lära sig under byggets gång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ja. Längre tid än om proffsen gör det tar det. Man får va beredd att lägga många timmar på att läsa för att få allt rätt. Timlönen blir dock bra i slutändan jämfört med att betala för arbetskraft.
 
  • Gilla
Mazdarune och 17 till
  • Laddar…
R
H Hegge_ skrev:
Upplevde själv inte att det var något problem. Finns monteringsbeskrivningar för alla tänkbara vvs-grejer. T.ex. en vattetkoppling finns det instruktioner på exakt hur den skall dras för att göra det korrekt.
Men visst, det beror givetvis på hur man är som person.
En renovering eller mindre tillbygge är enklare men ett helt nybyggt hus av en som inte är hantverkare blir någ lite klurigt, det är inte bara några vattenledningar som ska dras..

Men visst finns det dom som klarar det men absolut inte många eller vem som helst…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sanning
 
  • Gilla
Kala102 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.