J javlaandersson skrev:
Tigersåg går absolut …. men det är ett neXXr göra
Hyr en stor nibbler istl och en våtsug för kem
Jag sågade ner min tank med en bra tigersåg med bra blad. Det gick fort och lätt och jag tror inte en nibbler hade gått särskilt mycket fortare eller inneburit mindre jobb.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Att hetta upp oljefat eller oljetankar innebär alltid en risk. Det farliga är inte om olja skulle ta eld. Det är ofarligt. Det farliga är om gaserna skulle explodera. Nedanstående fat hade innehållit lösningsmedel vilket innebär större risk. Men med rät gas syreblandning kan samma sak hända med diesel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7l6354/15-aring-dog-pa-arbetsplats
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Filikun Filikun skrev:
Vi har precis köpt hus och i garaget står en ordentlig oljetank från tidigare uppvärmningen (numera elpanna). Enligt mäklaren skulle tanken vara tömd men jag är skeptisk efter att ha lyft mätaren och släppt ner den igen, tycker mig höra ett plupp (bedöm själva i klippet nedan).

Eftersom pannan typ tar upp vad som skulle kunna bli en riktigt fin arbetsyta så hade jag planet på att tigersåga ner den. Men i och med att det låter som om det är något kvar i tanken blir jag osäker. Är det fackman som gäller på ett sådant här jobb eller tror ni det går för en vanlig dödlig också utan att förstöra garaget?

Ursäkta röran på första bilden, håller på att röja som en galning 😅

[bild]
[bild]

[bild]

[video]
Spara energin till något annat. Vi tog ut en tank med hjälp av fackmän för många år sedan. Genom två rum i källaren och uppför trappan och vidare till utsidan. Inte en droppe olja någonstans och klart på en förmiddag! En enkel räkning att betala och den sparade tiden använde jag till att spackla och måla där tanken stått.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Steg 1 - pumpa ut all olja du kan via bef. hål. Jag gissar på att det är totalt 100L.
Steg 2 - kör tigersågen så du får upp ett rejält hål, typ från överkant ner till halva tanken, alltså ca. 0,5x0,5m.
Steg 3 - lyft tanken med spett så all olja som är kvar rinner bort till det hörn där du kan suga ut den. När du fått bort allt förutom nån liter så häll i Absol (finns på biltillbehörsaffärer).
Steg 4 - gör rent tanken ordentligt så den är helt torr i botten. Går smidigt med Absol.
Steg 5 - skär ner tanken i lagom stora bitar som går att bära. Kolla så du inte tar i de invändiga vinkeljärnen!
Klart!

Tips - ansiktsskydd och dubbla hörselskydd samt tjocka skinnhandskar är ett måste. Samt rejäla tigersågsblad. De ska vara tjocka och dyra. Börjar de glöda och gnistra vid användning så är det dags att byta - går kanske åt 10 st första gången du gör en sån här tank.
Anlita ett företag för detta och nyttja rotavdraget.
Det är ett hästjobb och fan vad det luktar av härsken olja. Min hantverkare köpte även plåten, och forslade bort skiten.så priset blev runt 5000:- helt klart värt det.
 
Filikun Filikun skrev:
Vi har precis köpt hus och i garaget står en ordentlig oljetank från tidigare uppvärmningen (numera elpanna). Enligt mäklaren skulle tanken vara tömd men jag är skeptisk efter att ha lyft mätaren och släppt ner den igen, tycker mig höra ett plupp (bedöm själva i klippet nedan).

Eftersom pannan typ tar upp vad som skulle kunna bli en riktigt fin arbetsyta så hade jag planet på att tigersåga ner den. Men i och med att det låter som om det är något kvar i tanken blir jag osäker. Är det fackman som gäller på ett sådant här jobb eller tror ni det går för en vanlig dödlig också utan att förstöra garaget?

Ursäkta röran på första bilden, håller på att röja som en galning 😅

[bild]
[bild]

[bild]

[video]
Jag tog en firma som gjorde det för 3000 kr. Tycjer det var vart varenda krona.
Plåten är ganska tjock.
Firman tog hand om avfallet utom oljan.
Blev en hink som jag tog till tippen, miljöstation. Kostade inget för privatperson.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Steg 1 - pumpa ut all olja du kan via bef. hål. Jag gissar på att det är totalt 100L.
Steg 2 - kör tigersågen så du får upp ett rejält hål, typ från överkant ner till halva tanken, alltså ca. 0,5x0,5m.
Steg 3 - lyft tanken med spett så all olja som är kvar rinner bort till det hörn där du kan suga ut den. När du fått bort allt förutom nån liter så häll i Absol (finns på biltillbehörsaffärer).
Steg 4 - gör rent tanken ordentligt så den är helt torr i botten. Går smidigt med Absol.
Steg 5 - skär ner tanken i lagom stora bitar som går att bära. Kolla så du inte tar i de invändiga vinkeljärnen!
Klart!

Tips - ansiktsskydd och dubbla hörselskydd samt tjocka skinnhandskar är ett måste. Samt rejäla tigersågsblad. De ska vara tjocka och dyra. Börjar de glöda och gnistra vid användning så är det dags att byta - går kanske åt 10 st första gången du gör en sån här tank.
Jag har rivit två tankar så jag har viss erfarenhet. Kommentarer till punktlistan ovan:
1/ Tigersåg är det perfekta verktyget, absolut inte skärbrännare eller vinkelslip. Både eldfarligt och miljövidrigt, ffa för dig själv utan friskluftsmask mm
2/ Tigersågen SKA ha varierbar skärhastighet. Ett måste är att det finns en SEPARAT maxfartsbegränsare. Det räcker inte med att försöka hålla startknappen lagom intryckt. Rätt är alltså ett köra med startknappen helt intryckt och farten maxbegränsad av det separata reglaget.
3/ Sågbladet får absolut inte värmas upp så det avhärdas. Jag ha sågat båda mina tankar med ett blad per tank. Det håller om du gör rätt och det får jobba i den tid det tar. Ca ett par timmar/tank. Använde inga svindyra blad, standard för metall.
4/ Dela till hanterbara bitar för två pers.
5/ Om du behöver tömma den sista oljan kan man använda sågspån. Jag har gott om varan och den sög upp snällt upp allt. Antingen häller du in genom manhålet eller då du kommit en bit på väg med rivningen. Absol är naturligtvis även bra. Det oljiga spånet är klart brandfarligt så du måste hantera det rätt.
6/ Luras inte av att man kan få firmaanbud med rivningsintyg. Dubbelkolla gärna med kommunen. Min kommun (Skellefteå (1999 + 2011) krävde inga intyg efter utfört arbete och skroten hade inga krav mer än rimligt rena bitar.
Ta bärhjälp att lasta bitarna på ett släp. På skroten har de oftast en kranmagnet som kan lasta av på 2 minuter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Diesel är inte ens brandfarligt enligt säkerhetsdatabladet.
Dieseln i sig kräver bra med värme för att brinna, gaserna som blir vid uppvärmning inte lika mycket värme 🙂
Men väl ventilerar så går det oftast bra 😉
 
Det är klart de tar hand om plåten. Den får de ju betalt för. Gör man det själv leder det till en inkomst. Men det är olika vilka ekonomiska resurser man har och hur man prioriterar dem.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Slitsamt ja, men ganska snabbt ändå. Har du flyt så räkna med några timmar (med rätt verktyg då).
Annars kostar det runt 3000kr, gjorde förr iaf.
Ungefär samma kostnad som 10 bra tigesågsblad😀
 
Måttband står upprätt på batteridriven verktyg bredvid silver hammare, arbetsbänk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nog är det något kvar i tanken, minst 20-24cm. Luktar mindre gott i hela garaget nu 😅
 
Det där är mycket olja.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Sen mäter du yttre dimensionerna, då vet du ganska exakt hur mycket det är kvar.
100-200l skulle jag tro, men mäta är att veta 🙂
 
Dubbla siffran så hamnar du närmare.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dubbla siffran så hamnar du närmare.
Ja du har nog rätt, det var en 3kbm tank såg jag
 
Jag stod inför samma problem förra året, det stod mellan att köpa verktyg , pump osv eller leja bort jobbet, kollade runt lite, allt från lokala firmor till blocket, det landade på en firma på blocket, som pumpade ur oljan och sågade upp och forslade bort det hela, inte ett spår kvar av tanken när jag kom hem på kvällen, perfekt, tror det kostade runt 3700:- ,tanken var på 2500 Liter, ,kolla som sagt på blocket, sök efter tank demontering.

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.