Jag hade nog tagit 2-2500:- svart för det jobbet eller det dubbla med faktura, när jag hade firma.
Det blir svårt att planera ett sånt litet jobb, det kan gå på 1h eller 3h, beroende på hur plattor stämmer, är bänkskivan rak eller lutar det, håltagning? osv

Men klart att det är mycket pengar för nåt så litet, men som sagt det blir svårt att planera för nästa jobb.

Jag hade använt snabbfix och satt plattor, ätit sen fogat och avsatt 4h eller tagit det på em och åkt hem när det var klart.
 
  • Gilla
Lgströ och 6 till
  • Laddar…
Vid första anblick så är det galet dyrt.
Men när man sen räknar på de så är det faktiskt helt rimligt. Kan garantera dig att du betalat mer eller mindre samma för att kakla hela väggen...
 
Redigerat:
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag som van amatör sätter upp de där plattorna på en halvtimme inklusive blandning av bruk. Fogningen tar ytterligare en halvtimme nästa dag.
Tar man betalt för en timmes resa till respektive från kunden plus ett par timmar för städning, administration och inköp så är man uppe i den summan.

Om det är rimligt med 7 timmars fakturerad tid för en timmes effektivt arbete kan man såklart diskutera, men tyvärr blir det så med väldigt små jobb.
Ärligt talat så ljuger du nu. Säkert inte medvetet, men det tar längre tid än så. Dessutom så är det ju inte heller bara att börja blanda. Inte heller bara att sätta upp. Verktyg, hinkar, fix, vatten etc ska plockas fram och ställas i ordning. Det ska primas, och förberedas på andra sätt. Det ska räknas/provas hur plattorna ska sitta.
Sen är det ju inte klart när plattorna sitter uppe. Det ska städas. Verktyg ska tvättas, och allt ska plockas in i bilen igen.
Totalt sett tar det några timmar. Kanske inte 3, men det är inte alls orimligt. Det tråkiga är dock, att 5-10m2 inte tar så mycket längre tid.
 
  • Gilla
ItWasntMe och 11 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ärligt talat så ljuger du nu. Säkert inte medvetet, men det tar längre tid än så. Dessutom så är det ju inte heller bara att börja blanda. Inte heller bara att sätta upp. Verktyg, hinkar, fix, vatten etc ska plockas fram och ställas i ordning. Det ska primas, och förberedas på andra sätt. Det ska räknas/provas hur plattorna ska sitta.
Sen är det ju inte klart när plattorna sitter uppe. Det ska städas. Verktyg ska tvättas, och allt ska plockas in i bilen igen.
Totalt sett tar det några timmar. Kanske inte 3, men det är inte alls orimligt. Det tråkiga är dock, att 5-10m2 inte tar så mycket längre tid.
Jag kan tänka mig att man kan göra detta snabbt. Men hantverkare är väl som alla andra? det finns ingen som ger 100% järnet gasen i botten jämt. Ska man orka jobba hela livet måste man få ta det lite chill...
Vit mugg med text "Jag ger alltid 100% på jobbet," fördelning av procent över veckodagar, humoristiskt inslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, olika administrativa jobb som fakturering och hantering av ROT ingår normalt i timpriset.
Nu skriver du "normalt", och så kan det vara, men måste inte vara så.
Dock är den kostnaden inte avdragsgill för ROT ifall man specificerar den separat.
Denna hantverkare balanserar på eggen här, skulle skattmasen ta in en faktura för kontroll skulle de kunna anmärka på att det ges ROT-bidrag för en kostnad som inte omfattas av ROT.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
T
B Biliwi skrev:
Har låtit en hantverkare sätta upp 12 kakelplattor ovanför en bänkskiva. Dumt nog frågade jag bara i en offertförfrågan om han åtog sig så små jobb och det gjorde han. Blev så glad att få det gjort att jag inte kollade vad det skulle kosta. Snyggt jobb, men min fråga är fakturan. Innan var det tapet ända ner till bänkskivan och ekskivan är 1,20 m lång. Kakelplattorna hade jag redan hemma och de är 20 x 10 cm. Listen ville hantverkaren att jag skulle skaffa hem så det gjorde jag. Han skrev i ett svar att han köpt in en tub silikon, 5 kg fog samt primer och fästmassa. Det som blev över hade han slängt på en miljöstation. Är kostnaden i den bifogade fakturan skälig?
Kan tycka att debiterar han dig för materialet, vilket han självklart ska göra, så äger du överblivet material.
Aldrig i livet att han slängt det. Han kommer använda det i sitt nästa jobb och debitera den kunden kostnaden igen…
 
  • Gilla
Carl Müller och 3 till
  • Laddar…
B Biliwi skrev:
Som konsument och kund skulle jag uppskatta en hantverkare som berättar att de tar ut en administrativ avgift om man vill ha rotavdrag i samband med att jag som kund tar upp rotavdrag. Det har jag träffat hantverkare som gör och som leder till att jag kan göra ett aktivt val innan arbetet utförs. Överhuvudtaget tycker jag att det vore i hantverkarens eget intresse att ha en rak kommunikation och vid en offertförfrågan själva ange kostnaden även om jag som kund bara frågade om de

Jag får dåligt samvete att så mycket fix, silikonfog och kakelfog slängs. Det har ju bara gått åt pyttelite och sedan till sopstationen med resten.
Oroa dig inte för materialet. Det kommer till användning hos nästa kund. Som också får betala! 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Elsamimmi och 7 till
  • Laddar…
Försök att göra lite, lite jobb själv i fortsättningen. Och känna glädjen av att ha sparat pengar.

Jag är absolut inget proffs, men gör i stort sett allt själv.

Och det känns riktigt bra nu när jag är pensionär sedan 5 år tillbaks.

Kan inte strö pengar ikring mig om jag ska kunna köpa mig en husbil om något år i stället för segelbåten.


- Visst detta var lite OT.
Men det går att spara in lite här o där.

Och nuförtiden finns all handledning på nätet, inte minst här.
 
  • Gilla
jimtho och 1 till
  • Laddar…
Den här tråden får mig ju att må dåligt.

Faktura på 5000kr för det lilla.
Kakel och list fanns redan.

Plattsättare har alltid ett par sorters fix och fog (i några färger) med sig. De har aldrig köpt ut enbart till detta och isåfall så sitter det hos någon annan redan som också fått betalat det.

Fixkam
1kg färdigt Fix
Fog
1 tub Silicon.

Material för typ 350, max 400kr om man köper själv.
Behövs primer så tillkommer det, eller alternativ till primer.

20 min att sätta upp, låt torka.
Blanda fog/foga 20 min.
Torka av och dra silicon. 20 min.

En timmes jobb.

Hade vi bott grannar hade jag gjort det gratis.

Tyvärr blir det såhär med småjobb
 
  • Gilla
  • Haha
UffeH och 3 till
  • Laddar…
Excel
Det lönar sig att göra saker själv, själv tog jag in en röris. Han var vindögd, arbetet såg ut som skit, lärde mig att koppla själv.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Det lönar sig att göra saker själv, själv tog jag in en röris. Han var vindögd, arbetet såg ut som skit, lärde mig att koppla själv.
Eller så brydde han sig inte. Finns tyvärr många som bara vill hem när dom är på jobbet. Det ska istället vara högsta möjliga prestation, ständigt jagande nya mål, snabbare, bättre, snyggare. Hela tiden.
De flesta har som mål att göra så lite som möjligt och ändå få lön. Då blir det så här.
 
  • Haha
surfarn
  • Laddar…
Nissens
B Biliwi skrev:
Har låtit en hantverkare sätta upp 12 kakelplattor ovanför en bänkskiva. Dumt nog frågade jag bara i en offertförfrågan om han åtog sig så små jobb och det gjorde han. Blev så glad att få det gjort att jag inte kollade vad det skulle kosta. Snyggt jobb, men min fråga är fakturan. Innan var det tapet ända ner till bänkskivan och ekskivan är 1,20 m lång. Kakelplattorna hade jag redan hemma och de är 20 x 10 cm. Listen ville hantverkaren att jag skulle skaffa hem så det gjorde jag. Han skrev i ett svar att han köpt in en tub silikon, 5 kg fog samt primer och fästmassa. Det som blev över hade han slängt på en miljöstation. Är kostnaden i den bifogade fakturan skälig?
Tycker priset är rimligt, men det överblivna materialet skulle han lämna, du har ju köpt det. Han kan ju köpa det av dig…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Inte troligt att Du frågar samma gubbe igen.

Sånt skulle aldrig funka i min lilla by
 
  • Haha
  • Gilla
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde ju så klart en del små jobb och jag tog betalt för nåt kilo fix och nåt kilo fog, man visste ju ytan och åtgången/kvm och tog betalt efter det iaf när det var vit/ljusgrå/svart fog var det nåt special så har jag en affär där jag får köpa det som går åt.
Fogade ett kökskakel i helgen, hämtade en påse som vägdes, använde det jag behövde och betalade för 1.5kg.
Silikon kanske man tog betalt för en halv tub även om det gick åt mindre, men man har ju slängt många kilo silikon tuber i sina dagar...
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
När jag ibland bara använder en liten kort bit av en kabelkanal, eller något annat liknande, så brukar jag låta kunden få pröjsa för hälften, även om det bara var 10% som gick åt.
Sådana prylar är liksom lite svåra att hålla på och dela i allt för många små bitar och de blir dessutom så småningom förstörda när man åker omkring med det.

Men samtidigt känns det lite fel att ta betalt för en hel, om man bara använt en mycket liten del, så att betala för hälften tycker jag är en bra kompromiss.
 
  • Gilla
Jo1234 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.