C cpalm skrev:
Undrar hur lång tid det tar för honom att kakla ett badrum?
30 minuter per platta.
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 10 till
  • Laddar…
M
B Biliwi skrev:
Tror du att han är så oärlig? Han skrev specificerat att inget av materialet kunde användas av vare sig han själv eller mig för det blir snabbt förstört och därför åkte han med allt till miljöstationen och jag fick betala för allt material, men slapp miljöavgiften.
Det som är blandat går inte att använda men varför blanda 5kg till något så litet? Visserligen vill man inte sakna fix/fog till sista plattan så man gör lite mer än vad man tror går åt men inte 10ggr mer!
Oblandat klarar sig ett år om man förvarar det torrt och färgen på fogen var ju inte precis ovanlig...
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
R
Fog brukar inte plattsättaren spara på då det är så många olika kulörer, säger han att han har slängt det så har han säkerligen gjort det..
 
  • Gilla
Fraustadt1706 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ser ut som att jobbet har kostat det minsta fakturerabara beloppet för en hantverkare. För småjobb, räkna med nära 12 000-15 000 kr fakturerat per heldag totalt med arbete och material (räkna ej med ROT-avdrag). En halvdag blir då hälften, vilket du har fått betala. Där ligger marknadspriset idag.
 
  • Gilla
Nyatag och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ut som att jobbet har kostat det minsta fakturerabara beloppet för en hantverkare. För småjobb, räkna med nära 12 000-15 000 kr fakturerat per heldag totalt med arbete och material (räkna ej med ROT-avdrag). En halvdag blir då hälften, vilket du har fått betala. Där ligger marknadspriset idag.
Oj det visste jag inte. Snickare, vvs och elkillar jag har haft kontakt med de senaste åren har fakturerat betydligt lägre summor, som minst 1500.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Klart dom kan fakturera mindre. Men med ställtider mellan jobben, administration och ett besök hos grossisten tar även det minsta jobbet 2-3 timmar plus den effektiva arbetstiden i många fall.

Visst, riktigt enkla jobb som att skruva lös/fast en spis eller tvättmaskin kan man göra på väg mellan två andra kunder. Men så fort man behöver göra ett besök på plats och skaffa material så drar timmarna iväg.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Klart dom kan fakturera mindre. Men med ställtider mellan jobben, administration och ett besök hos grossisten tar även det minsta jobbet 2-3 timmar plus den effektiva arbetstiden i många fall.

Visst, riktigt enkla jobb som att skruva lös/fast en spis eller tvättmaskin kan man göra på väg mellan två andra kunder. Men så fort man behöver göra ett besök på plats och skaffa material så drar timmarna iväg.
Ibland känns det lite tråkigt att alltid bli jagad med minuter som Hantverkare istället för uppskattning att jobbet gick snabbt och ser bra ut😢😢(skulle kunden inhandlat allt själv på Bauhaus och gått runt och frågat skulle det säkert tagit ett par timmar
 
  • Gilla
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Biliwi skrev:
Oj det visste jag inte. Snickare, vvs och elkillar jag har haft kontakt med de senaste åren har fakturerat betydligt lägre summor, som minst 1500.
1500 kr motsvarar 1200 kr efter moms. Sen ska det fungera som täckningsbidrag för bilresa, arbetstid och material. Du hinner med ett sånt jobb på en dag, kanske två om du planerar väl. Det blir oftast som att jobba ideellt för en hantverkare. Men man kan ju göra det som goodwill/försäljning.

En annan sak om man köper en standardiserad tjänst av t ex ett större konsumentsäljföretag, t ex installation av diskmaskin. Men det är ju inget hantverk utan lågkvalificerat och standardiserat servicearbete.
 
  • Gilla
Nickesågen och 1 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Jag som van amatör sätter upp de där plattorna på en halvtimme inklusive blandning av bruk. Fogningen tar ytterligare en halvtimme nästa dag.
Tar man betalt för en timmes resa till respektive från kunden plus ett par timmar för städning, administration och inköp så är man uppe i den summan.

Om det är rimligt med 7 timmars fakturerad tid för en timmes effektivt arbete kan man såklart diskutera, men tyvärr blir det så med väldigt små jobb.
Du köper material, täcker bänkskivan och golvet, lassar fram verktyg, blandar fix, väntar några minuter blandar igen och sätter detta på 30 min?
 
  • Gilla
olyckligaolle och 5 till
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Du köper material, täcker bänkskivan och golvet, lassar fram verktyg, blandar fix, väntar några minuter blandar igen och sätter detta på 30 min?
Vart skrev jag det? Om du läser hela mitt inlägg så står det att resa, inköp och städning tillkommer.

Poängen med mitt inlägg är att det snabbt blir många fakturerade timmar även om man upplever att det faktiska arbetet på platsen bara är en halvtimme.
 
  • Gilla
Älvsbyhus_Lars och 3 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
även om man upplever att det faktiska arbetet på platsen bara är en halvtimme.
Nu verkar det ju vara 7 timmar på plats eftersom TS fått ROT-avdrag för samtliga 7 timmar.
 
  • Gilla
BosseHansson och 2 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Nu verkar det ju vara 7 timmar på plats eftersom TS fått ROT-avdrag för samtliga 7 timmar.
Verkar som hantverkaren inte kan Skatteverkets regler om restid snarare.
Att han skulle varit på plats 6tim + 1 Tim admin, verkar inte troligt utan i dom 6 timmarna ligger det säkerligen restid för båda dagarna..
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Att göra en Rotansökan så billigt hade jag varit glad för gå till närmaste bogföringsbyrå och få en räkning på 6000 + moms för bara rotansökan sedan fick du kakel också.
 
  • Gilla
stefan57
  • Laddar…
R
E Erik_X skrev:
Att göra en Rotansökan så billigt hade jag varit glad för gå till närmaste bogföringsbyrå och få en räkning på 6000 + moms för bara rotansökan sedan fick du kakel också.
Menar du att det kostar 6000 kr+ moms att hantera en ROT ansökan om 7 timmar?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
E Erik_X skrev:
Att göra en Rotansökan så billigt hade jag varit glad för gå till närmaste bogföringsbyrå och få en räkning på 6000 + moms för bara rotansökan sedan fick du kakel också.
Jag ägde kaklet och listen, skyddsplast och maskeringstejp själv.Övriga material 5kg fog, fix, mjukfog och primer kostade drygt 1200kr och allt som blev över slängdes, enligt hantverkaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.