F fribygg skrev:
Då så, bara att stänga tråden och återkomma om ett år eller två och redovisa hur det har gott.
Ja jag lovar att inte elda ett enda löv..
 
F fiskarn87 skrev:
Ja jag lovar att inte elda ett enda löv..
Det har nog ingen som hellst betydelse om du eldar torra löv. Löveldning lär inte tillföra mer energi till kåken än vad den här tråden gör.
 
  • Haha
fiskarn87
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det har nog ingen som hellst betydelse om du eldar torra löv. Löveldning lär inte tillföra mer energi till kåken än vad den här tråden gör.
Hittills har jag kabnske eldat 1/2 kg så det blir ju inga mängder :)
 
Sen fattar jag inte varför folk inte hållar med om att t.ex 200 kg löv visst ger en del värme om man lyckas elda upp dem.
 
F fiskarn87 skrev:
Hittills har jag kabnske eldat 1/2 kg så det blir ju inga mängder :)
Jag eldar ju ved, en sån här dag går det åt minst 10kg.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag eldar ju ved, en sån här dag går det åt minst 10kg.
Ja det gör det säkert. Skulle jag bara elda ved och ingen värmepump räcker nog inte det. Men skulle tro jag eldar 5-10 kg också.

10 kg löv går ju rätt snabbt att kratta ihop egentligen.
 
F fiskarn87 skrev:
Ja det gör det säkert. Skulle jag bara elda ved och ingen värmepump räcker nog inte det. Men skulle tro jag eldar 5-10 kg också.

10 kg löv går ju rätt snabbt att kratta ihop egentligen.
Men det verkar ha fastnat där, du har inte utvecklat någon metod för torkning lagring och eldning som fungerar tillfredsställande vad jag förstår.
 
F fiskarn87 skrev:
Sen fattar jag inte varför folk inte hållar med om att t.ex 200 kg löv visst ger en del värme om man lyckas elda upp dem.
Hur ska de eldas för att det ska fungera i praktiken, det är ju inte löst enligt tråden😉
 
F fiskarn87 skrev:
Sen fattar jag inte varför folk inte hållar med om att t.ex 200 kg löv visst ger en del värme om man lyckas elda upp dem.
Just det har väl ingen sagt emot? Jag antar att det är ungefär samma värmevärde i torra löv som i torr ved per kg. Det är väl snarare de praktiska detaljerna som gör folk skeptiska.
 
B
I en blå behållare finns torra löv, grenar, halm och jordrester. Ser ut som kompostmaterial eller trädgårdsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sånt där eldar jag, kanske 5 till 15 liter per dag. 100 dagar eldande är ju runt 1m3 sådant material. Jag har inte mer sådant material än så, så jag låginblandar lite med ved under nästan hela vintern. Det brukar bli problem med förbränningen om man eldar för stor mängd material.

Men jag samlar ju ihop det under Q2, där det torkar bra utomhus, eftertorkar det i backar likt bilden ca 10 cm tjocka lager, med luft mellan varje back, så det kan torka i backen under q3 och q4.

Det är ju inte speciellt rationellt, sparar verkligen inte mycket pengar. Timpengen lär ju vara nära 0, och jag får avsätta drygt 1 m2 golvyta i vedboden. Men jag slipper ha en växande hög på vedbacken, jag slipper försöka aktivt kompostera bort, eller på annat sätt lägga tid på att bortskaffa materialet.

Men jag har som sagt svårt att se nån rimlig metod för torkning av löv i q3 när löven faller. Spara dem 1 år känns inte praktiskt alls, om man inte har en hel ladugård som bara står tom? (Och har man det kan man nog hyra ut den istället för att torka löv i den....) och så askproblematiken med löv uppåpå det, som gör det problematiskt att elda t.ex. 5kg torra löv i många eldstäder.
 
A Avemo skrev:
Just det har väl ingen sagt emot? Jag antar att det är ungefär samma värmevärde i torra löv som i torr ved per kg. Det är väl snarare de praktiska detaljerna som gör folk skeptiska.
Nja.. "det ryker till och brinner i fem sekunder " eller "löveldning lär ge lika mycket värme som den här tråden" tyder väl inte på så hög tilltro till energinnehålet i löv. Eller ja det kan väl tolkas som problem med det praktiska också iofs.
 
F fribygg skrev:
Men det verkar ha fastnat där, du har inte utvecklat någon metod för torkning lagring och eldning som fungerar tillfredsställande vad jag förstår.
A AndersS skrev:
Hur ska de eldas för att det ska fungera i praktiken, det är ju inte löst enligt tråden😉
Ja precis. Det var frågan i trådstarten och är frågan fortfarande :)
 
F fiskarn87 skrev:
Nja.. "det ryker till och brinner i fem sekunder " eller "löveldning lär ge lika mycket värme som den här tråden" tyder väl inte på så hög tilltro till energinnehålet i löv. Eller ja det kan väl tolkas som problem med det praktiska också iofs.
Du tog som exempel energiinnehållet i 200 kg löv. Hur mycket väger löven som du packat i ett mjölkpaket när de är torra? Hur många mjölkpaket behövs för att packa 200 kg torra löv i? Hur mycket man får i kaminen har mer med volym än vikt att göra, Jag tror att det är extremt besvärligt att elda 200 kg löv i kaminen. Stora problem med det praktiska precis som du säger. Kan du pressa löven till pellets blir det nog ett bra bränsle. Men en pelletspress är inte en enkel och billig maskin.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du tog som exempel energiinnehållet i 200 kg löv. Hur mycket väger löven som du packat i ett mjölkpaket när de är torra? Hur många mjölkpaket behövs för att packa 200 kg torra löv i? Hur mycket man får i kaminen har mer med volym än vikt att göra, Jag tror att det är extremt besvärligt att elda 200 kg löv i kaminen. Stora problem med det praktiska precis som du säger. Kan du pressa löven till pellets blir det nog ett bra bränsle. Men en pelletspress är inte en enkel och billig maskin.
Det var ett enliterpaket, tror det vägde 900 gram fullt med våta löv. Säg hälften av det torrt och det skulle med liknande energiinnehåll som ved vara ca 2 kWh. Så i så fall en drygt 400 mjölkpaket eller bara drygt 300 1,5 liters. Sen får man ju inte elda mjölkpaket.. Skulle då ge 700-800 kWh. Jag höftar nu naturligtvis.

Funderar på att testa såna vedsäckar, kanske kan bli någon slags kakor i de som kan vara hanterbara.
 
F fiskarn87 skrev:
Nja.. "det ryker till och brinner i fem sekunder " eller "löveldning lär ge lika mycket värme som den här tråden" tyder väl inte på så hög tilltro till energinnehålet i löv. Eller ja det kan väl tolkas som problem med det praktiska också iofs.
Jag vet att löv har ett energiinnehåll (vi kan väl leka med tanken att energiinnehållet i lövet är det är detsamma som i stamveden?) Problemet är väl att det går åt så stor volym löv för att få ihop vinterns energibehov så att löveldning är i praktiken är oekonomiskt och bostadsuppvärmning med löv är praktiskt ogenomförbart om du inte avser att pressa dem till pellets eller briketter.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.