Hej, Hur går det med badrummet? Hade varit kul att få en uppdatering:)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Rör på plats! Nu lägger jag isodrän. Jag har sågat plaströren, som blev kvar, i bitar för att säkerställa att rören har lutning efter de får tryck på sig.

Ett hörnrum med grov vitmålade väggar, stenplattor på golvet och en synlig vit rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt, utgrävning för avloppsrör, ofärdiga väggar, byggarbetsplats, grus och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledning med bruten anslutning, grå och brun, grusunderlag, mot betong och stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation i öppen golvgrävning, byggplastskydd, grovbetong och befintligt golv synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i golv med synliga isoleringsplattor och ett genomförande av grått rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Blir ju kanon !
Jag tror rörmoker vill ha 60 mm från vägg (inkl beklädnad) för alla rören som kommer upp genom golvet men det har du säkert koll på !
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 3 till
  • Laddar…
Imponeranade, och en lärdpm med gamla hus har du redan, man börja med en liten sak och så hittar man mer och mer som behöves fixa. Helt rätt inställning att fixa det direkt istället för att bara köra på!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hur blir uppbyggnaden uppepå isodränen ?
 
boihus123 boihus123 skrev:
Imponeranade, och en lärdpm med gamla hus har du redan, man börja med en liten sak och så hittar man mer och mer som behöves fixa. Helt rätt inställning att fixa det direkt istället för att bara köra på!
Jag vidhåller att TS har blivit lurad till att riva långt mycket mer än vad som är nödvändigt genom svar likt ditt boihus123. Det är givetvis helt ok att komma med rekommendationer utan att veta riktigt vad man pratar om och bara vidarebefodra åsikter som man fått från sin lokala hantverkare, men var då tydlig med det.
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
men var då tydlig med det
Borde du då inte vara tydlig med att DU egentligen inte vet vad du pratar om?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Jag vidhåller att TS har blivit lurad till att riva långt mycket mer än vad som är nödvändigt genom svar likt ditt boihus123. Det är givetvis helt ok att komma med rekommendationer utan att veta riktigt vad man pratar om och bara vidarebefodra åsikter som man fått från sin lokala hantverkare, men var då tydlig med det.
Det var helt klart bökigt att bila upp allt och få iväg allt bös. Däremot hade allt gått mycket smidigare ifall jag inte borrade hål i betongrören, som jag inte visste fanns. Jag önskar såklart att jag inte hade gjort det så svårt för mig själv men nu har jag som sagt lärt mig om gamla hus. :) Att gräva upp så pass mycket var egentligen inte nödvändigt men nu är det igång och imorgon ska jag gjuta! Jag har köpt 22 säckar finbetong.

Något jag också har lärt mig är att kakel är dyrt och det verkar som att majoriteten av allt kakel är beställningsvara.

Efter gjutningen har jag planerat att flytspackla och slipa väggarna. Vad ska jag använda för flytspackel? Är det något vid det här stadiet som jag bör lägga extra mycket vikt på?
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Det var helt klart bökigt att bila upp allt och få iväg allt bös. Däremot hade allt gått mycket smidigare ifall jag inte borrade hål i betongrören, som jag inte visste fanns. Jag önskar såklart att jag inte hade gjort det så svårt för mig själv men nu har jag som sagt lärt mig om gamla hus. :) Att gräva upp så pass mycket var egentligen inte nödvändigt men nu är det igång och imorgon ska jag gjuta! Jag har köpt 22 säckar finbetong.

Något jag också har lärt mig är att kakel är dyrt och det verkar som att majoriteten av allt kakel är beställningsvara.

Efter gjutningen har jag planerat att flytspackla och slipa väggarna. Vad ska jag använda för flytspackel? Är det något vid det här stadiet som jag bör lägga extra mycket vikt på?
Jag är ingen expert men jag tror du ska låta betongen brinna rätt länge innan du spacklar. Någon får rätta mig men är det inte upp mot en månad?
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Det var helt klart bökigt att bila upp allt och få iväg allt bös. Däremot hade allt gått mycket smidigare ifall jag inte borrade hål i betongrören, som jag inte visste fanns. Jag önskar såklart att jag inte hade gjort det så svårt för mig själv men nu har jag som sagt lärt mig om gamla hus. :) Att gräva upp så pass mycket var egentligen inte nödvändigt men nu är det igång och imorgon ska jag gjuta! Jag har köpt 22 säckar finbetong.

Något jag också har lärt mig är att kakel är dyrt och det verkar som att majoriteten av allt kakel är beställningsvara.

Efter gjutningen har jag planerat att flytspackla och slipa väggarna. Vad ska jag använda för flytspackel? Är det något vid det här stadiet som jag bör lägga extra mycket vikt på?
Du borde tänka på att hyra eller köpa något att blanda betongen med. Det kommer vara värt det. Blanda 22 säckar betong för hand är trist.

Du borde nog också armera. Jag kan inte det så bra men det är lätt att göra.
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Borde du då inte vara tydlig med att DU egentligen inte vet vad du pratar om?
Jag upplever att jag är väldigt tydlig men kan säkert förbättra mig. Vad var det du och dina tre likes inte förstod?
 
  • Gilla
gustav_g
  • Laddar…
C
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Jag vidhåller att TS har blivit lurad till att riva långt mycket mer än vad som är nödvändigt genom svar likt ditt boihus123.
Om man skall flika in ytterligare en åsikt tycker jag TS gjort helt rätt.
Var det absolut nödvändigt att ge sig på ett stambyte? Nej, uppenbarligen inte.
Var det ett lämpligt tillfälle att ge sig på ett stambyte? Ja!
Är ju en klassisk generalmiss att börja med ytskikten och sedan fundera på stommen.

Relining i all ära, men det är dyrt, det är inte ett gör-det-själv-jobb och det blir sällan 100.
 
  • Gilla
Kvackatore och 2 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Jag upplever att jag är väldigt tydlig men kan säkert förbättra mig. Vad var det du och dina tre likes inte förstod?
Det vi har svårt att förstå är att trots att du tydligt deklarerat att:
Det är givetvis helt ok att komma med rekommendationer utan att veta riktigt vad man pratar om och bara vidarebefodra åsikter som man fått från sin lokala hantverkare, men var då tydlig med det.
....så verkar det inte gälla dig själv? Du vet uppenbart inte vad du pratar om men gör ändå tvärsäkra inlägg utan friskrivningsklausul enligt din egen uppmaning.

De råd som förmedlats i tråden, förutom dina, är baserat på vedertagen fakta om vad som händer med betong och järnrör några år efter installation. Det är helt rimliga råd som inte har ett skit att göra med vad en någon hört en inhyrd hantverkare säga.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det vi har svårt att förstå är att trots att du tydligt deklarerat att:

....så verkar det inte gälla dig själv? Du vet uppenbart inte vad du pratar om men gör ändå tvärsäkra inlägg utan friskrivningsklausul enligt din egen uppmaning.

De råd som förmedlats i tråden, förutom dina, är baserat på vedertagen fakta om vad som händer med betong och järnrör några år efter installation. Det är helt rimliga råd som inte har ett skit att göra med vad en någon hört en inhyrd hantverkare säga.
Har du möjligtvis en länk till rapport eller liknande som styrker dina såkallade vedertagna fakta? I annat fall så är det ju ännu en gång bara din egen jävla åsikt som du sitter och lyfter upp som fakta. Titta på järnröret på bilderna, hur sannolikt är det att det där röret skulle spricka inom 30 år om det hade fått ligga kvar ingjutet i golvet? Och svara nu på frågan istället för att komma med barnsliga mothugg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.