13th Marine 13th Marine skrev:
Jo den haltar för att jag förväntar mig inte att någon jag anlitat för att utföra ett jobb helt plötsligt handlar material av sig själv till ett betydligt högre pris än vad jag kan köpa det själv för.
Hantverkaren gör inget obetalt förädlingsarbete av varorna. Utan de köper in, hämtar och monterar varorna på betald tid.
Vi har ett ganska omfattande lager av produkter och intallationsmaterial. inget av det är inköpt på kunds bekostand. Det som är kundspecifikt, köper vi också normalt in till lager , inan det körs ut. Stopp på vägen är något som främst görs om man missta något, elelr det ahr tillkommit.
Även om det förekommer att inköp sker på debiterad tid, så är det absolut ingen regel.


Om man ser på mitt exempel där jag letat samam produketr billigt, så är det rimligt att den som gör inköpet också har ett påslag. Skall man ha inköpspris, så får man glatt köpa in själv, och sen anlita en instalaltör som är ok med det. Dom finns, men vanligast, men inte exklusivt bland icke momsbetalande hantverkare.

Personligen hade jag glatt betalt ca 2000:- plus moms för det material jag listat för ett jobb i den storleken. Det är ett påslag på ca 30%. Lätt värt tiden mot att jag själv skulle behöva ombesörja det. Hade det handlat om en stor renovering, där det kanske var maetrial för 100-200K så hade jag nog förhandlat så det maximalt hade hamnat runt 15%, alterantivt uppgörelse om eget levererat material. Inte helt ovanligt med tex kakel.
 
henke-henke henke-henke skrev:
Varför hittar jag aldrig diskussioner om Ica eller Konsums påslag? Det är nästan alltid elektriker och VVS som landar i blåsvädret. Vad lägger t.ex. Ica och Konsum på? X2 eller X3? Å sen ibland extrapriser å rabatter. Kanske har man tur å får 5% på Ica-kortet någon gång. Läste nyligen om en Ica butik som gjort 89 miljoner i vinst. Den butiken kanske har X4?! Bara en tanke. Folk som jag känner jobbar mest för att tjäna pengar och undviker att arbeta idéellt. Om det nu kostar så mycket, köp skiten på Biltema å gört själv. 👍🏼
Det var det ju för ett tag sedan. Blev inte matvarujättarna uppkallade till regeringskansliet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag vet inte vart sakerna i TS faktura kommer ifrån, då vi inte ser vart han har köpt varorna utan han anger bara RSK nummer och pris det är förmodligen ett faktura system kopplat till någon leverantör som hjälper Röris att samman ställa en faktura med dom olika varorna…många har påståt att det Ahlsells och du påstår att de kommer ifrån byggbutiker vem har rätt i det veta jag inte och vill inte spekulera heller för det kan vara så att kulventilen kommer ifrån ett annat ställe då han kan haft en kulventil i bilen som han köpt tidigare från en helt annan leverantör.
Nu börjar du nog tappa fästet.

RSK numren anger exakt vilken produkt det är. Olika produkter har inte samma RSK nummer.

Det innebär att alla produkter i TS Faktura är identifierade.
Mitt exempel pekar på vart vilken konsument som helst kan köpa dom. Vart VVS Firman köpt dom är ju helt irelevant när frågan handlar om vad det skulle kosta om jag som privatperson valde att köpa in materialet och installera själv.
Det är 3 artikalr jag inte angett enligt TS faktura. Det är kulventilerna, som jag hittils bara hitta på Woody bygghandel, och XL bygg, utan prisuppgift. Jag satte därför pris på andra baserat på väletablerade produkter tex Vatette. Det samma sista posten som jag också lade in en Vatette, då den är vanliagre.
 
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
Tack för alla svar! Får lära mig att fråga om bättre pris på material. Kalla det större rabatt eller mindre påslag. Sen var jag inte beredd på att allt runt kulventilen behövde bytas. Lite svårt att förstå hur ett väggfäste kan bli utslitet? Har ju som sagt ingen mätare så behöver inte vara enligt kommunens standard för den sakens skull.
Det har varit intressant och lärorikt att följa tråden! Synd att inte VVS-aren informerade dig innan om kostnader och omfattning och förklarat varför så mycket behövde åtgärdas och bytas ut. Fick du ingen offert där materialkostnaderna ingick? Tråkigt när det uppstår frågetecken. Lycka till med den fortsatta renoveringen!
 
R
M mojjen skrev:
Nu börjar du nog tappa fästet.

RSK numren anger exakt vilken produkt det är. Olika produkter har inte samma RSK nummer.

Det innebär att alla produkter i TS Faktura är identifierade.
Mitt exempel pekar på vart vilken konsument som helst kan köpa dom. Vart VVS Firman köpt dom är ju helt irelevant när frågan handlar om vad det skulle kosta om jag som privatperson valde att köpa in materialet och installera själv.
Det är 3 artikalr jag inte angett enligt TS faktura. Det är kulventilerna, som jag hittils bara hitta på Woody bygghandel, och XL bygg, utan prisuppgift. Jag satte därför pris på andra baserat på väletablerade produkter tex Vatette. Det samma sista posten som jag också lade in en Vatette, då den är vanliagre.
Bara för att han använder ett fakturasystem för redovisning behöver inte vara exakt den varan som monterats hos en kund..
utan han redovisar detta genom sitt sätt o fakturera… så du tror att det TS har visat i sitt inlägg är fakturan ifrån leverantören till Röris?
och man kan tycka att det är fel.. men jag vet av egen erfarenhet att det inte alltid stämmer..
 
Redigerat:
H
L letmefly skrev:
Fast när när hemhjälpen handlar på Ica så redovisas hennes inköpspris alltid. Så vad är orimligt i att röris gör det? I din jämförelse skulle kunden vara ute efter Ahlsells inköpspris och det lär han som du säger inte få se.
Hemhjälpen har timlön för att hämta varorna, redovisning av kvittot innebär bara att hemhjälpen visar att alla pengar gått till varorna. Röris bedriver affärsverksamhet, det är ändå en rätt stor skillnad.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Hur menar du att samma produkt är givetvis samma kvalitet?
Jag menar att om tillverkare A tillverkar en produkt B och säljer den till Jula och till en "proffsbutik" så är det ingen skillnad på produkt B som ligger på hyllan hos Jula och produkt B som ligger på hyllan hos proffsbutiken.

Obs! Vi talar nu om exakt samma vara, inte att tillverkare A också tillverkar en annan produkt C. Då man man inte jämföra B och C och tro att man får samma sak.
R Rejäl skrev:
Elektrikerns produkter är inte RSK klassade..
Nej, de är har E-nummer, men det påverkar inte sakfrågan.
R Rejäl skrev:
Sedan är det skillnad på mycket av produkterna i konsumentvänliga affärer och proffsbutikernas sortiment.
Nej, Produkt B är produkt B oavsett om den ligger hos Jula eller hos proffsbutiken. Sen kan proffsbutiken ha ett större sortiment men det är en annan fråga.

Du kan få ett konkret exempel:
ELKO RS vägguttag, jordat 2-vägs utanpåliggande finns att köpa på olika ställen:
Det finns de som tror att kvaliteten är bättre om man köper den hos Ahlsell eller Elektroskandia för att det är proffsbutiker. Jag hoppas att du inte också tror på de dumheterna.
R Rejäl skrev:
Dock anser jag inte att just Ahlsells a-
collektion är bättre. men mycket annat är det.

Ta gips som du köper på byggmax tex. Är inte samma kvalitet som du får hos Beijer eller XL-Bygg som bara ett enkelt exempel..
Dvs du jämför olika produkter?
Tanken var ju att jämföra exakt samma produkt?
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, för att det är nått helt annat!

Jag betalar inte handlaren någon arbetskostnad alls, allt är inbakat i priset.
Hantverkaren väljer ut materialet på tid jag betalar, kör till grossisten och köper en vara åt mig på tid jag betalar och monterar sedan varan på tid jag betalar.

Så du håller med om att garantin är en undanflykt? 🤔

Ja precis, men om jag kan köpa en vara för 100kr själv, medans rörisen tar 300kr för samma vara med garanti som orsak, samtidigt ingår ju samma garanti i de 100kr jag betalar om jag köper själv, varför ska jag då betala 200kr extra för samma garanti?
Det är väl upp till rörisen att bestämma vad han/hon vill ha för påslag på det den säljer. Du får helt enkelt förhandla eller hitta en röris som vill montera något du köpt själv... 🙂

Sedan kan jag också önska att det varit mer konkurrens mellan olika rörisar när det gäller priser på material.
Det gäller för övrigt andra hantverkare också.
Normalt förbrukningsmaterial betalar man väl inte för att någon åker och hämtar? Det har väl dom flesta firmor på lager?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Jag menar att om tillverkare A tillverkar en produkt B och säljer den till Jula och till en "proffsbutik" så är det ingen skillnad på produkt B som ligger på hyllan hos Jula och produkt B som ligger på hyllan hos proffsbutiken.

Obs! Vi talar nu om exakt samma vara, inte att tillverkare A också tillverkar en annan produkt C. Då man man inte jämföra B och C och tro att man får samma sak.

Nej, de är har E-nummer, men det påverkar inte sakfrågan.

Nej, Produkt B är produkt B oavsett om den ligger hos Jula eller hos proffsbutiken. Sen kan proffsbutiken ha ett större sortiment men det är en annan fråga.

Du kan få ett konkret exempel:
ELKO RS vägguttag, jordat 2-vägs utanpåliggande finns att köpa på olika ställen:
  • Jula för 149:-
  • Hornbach för 145:- (Artikelnummer: 1841732)
  • Elbutik för 165:- (Artikelnummer: 1841732)
  • Ahlsell för ? :- (Artikelnummer: 1841732)
  • Elektroskandia för ? :- (Artikelnummer 1841732)
Det finns de som tror att kvaliteten är bättre om man köper den hos Ahlsell eller Elektroskandia för att det är proffsbutiker. Jag hoppas att du inte också tror på de dumheterna.

Dvs du jämför olika produkter?
Tanken var ju att jämföra exakt samma produkt?
Ok då är jag med, givetvis så är det så att samma produkt ifrån leverantören i olika butiker är samma produkt..

Ofta så jämförs varor ifrån olika leverantörer med varandra i dessa trådar och då kan det skilja mycket i frågan om kvalitet..
 
EddieHansson
H Håkan V skrev:
Det är väl upp till rörisen att bestämma vad han/hon vill ha för påslag på det den säljer. Du får helt enkelt förhandla eller hitta en röris som vill montera något du köpt själv... 🙂
Men han får inte ljuga eller ge sken av en rabatt när den egentligen inte finns.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Bara för att han använder ett fakturasystem för redovisning behöver inte vara exakt den varan som monterats hos en kund..
utan han redovisar detta genom sitt sätt o fakturera… så du tror att det TS har visat i sitt inlägg är fakturan ifrån leverantören till Röris?
och man kan tycka att det är fel.. men jag vet av egen erfarenhet att det inte alltid stämmer..
Det är isåfall väldigt illa. Man monterar en artikel och på fakturan står den en annan artikel?
Har jag tur som kund får jag en likvärdig eller bättre artikel, har jag otur så får jag en sämre.
Oavsett får jag som kund problem om artikeln går sönder. Då kan ju firman säga "Det där är inte den vi monterade, det stämmer inte med fakturan".
 
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
H
EddieHansson EddieHansson skrev:
Men han får inte ljuga eller ge sken av en rabatt när den egentligen inte finns.
Det är liksom en annan fråga. För att redovisa att man ger en rabatt behöver man så klart ha ett giltigt "ordinarie" pris att referera till.
 
H Håkan V skrev:
Hemhjälpen har timlön för att hämta varorna, redovisning av kvittot innebär bara att hemhjälpen visar att alla pengar gått till varorna. Röris bedriver affärsverksamhet, det är ändå en rätt stor skillnad.
Nu finns det väl ändå hemhjälp i privat form? Då är det ju ingen skillnad, båda behöver gå med vinst. Men med ”affärsverksamhet” kanske du menar ”affär” som i att man säljer produkter snarare än tjänster? Det är inte vad jag förväntar mig att en ”röris” gör, jag som konsument ser rörmokaren som en tjänst, lik hemtjänsten, barnpassning, osv.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Bara för att han använder ett fakturasystem för redovisning behöver inte vara exakt den varan som monterats hos en kund..
utan han redovisar detta genom sitt sätt o fakturera… så du tror att det TS har visat i sitt inlägg är fakturan ifrån leverantören till Röris?
och man kan tycka att det är fel.. men jag vet av egen erfarenhet att det inte alltid stämmer..
Nej Jag är helt övertygad om attd et är VVS Faktura till TS och inget annat.

Sen om fakturan följer skatteverkets regler så skall innehållt stämma överens med vad som har levererats . Om han bytt ut till andra produker än det han har valt att fakturera så får det vara upp till honom. Men det fäljer inte regler för en utställd faktura. Så min utgångspunkt är att kudnen fått det som leverantören valt att debitera.

Återigen så har det ju inget med sakfrågan att göra. Jag har bara gjort en transparant redovisning vad som åtminstonde VvS entreprenören har påstått att han har levererat. Och avd det skulle innebära om jag privat skulle köpa in samma, låt då säga samma eller likvärdigt enligt vad kunden fått faktura på....
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag menar att om tillverkare A tillverkar en produkt B och säljer den till Jula och till en "proffsbutik" så är det ingen skillnad på produkt B som ligger på hyllan hos Jula och produkt B som ligger på hyllan hos proffsbutiken.

Obs! Vi talar nu om exakt samma vara, inte att tillverkare A också tillverkar en annan produkt C. Då man man inte jämföra B och C och tro att man får samma sak.

Nej, de är har E-nummer, men det påverkar inte sakfrågan.

Nej, Produkt B är produkt B oavsett om den ligger hos Jula eller hos proffsbutiken. Sen kan proffsbutiken ha ett större sortiment men det är en annan fråga.

Du kan få ett konkret exempel:
ELKO RS vägguttag, jordat 2-vägs utanpåliggande finns att köpa på olika ställen:
  • Jula för 149:-
  • Hornbach för 145:- (Artikelnummer: 1841732)
  • Elbutik för 165:- (Artikelnummer: 1841732)
  • Ahlsell för ? :- (Artikelnummer: 1841732)
  • Elektroskandia för ? :- (Artikelnummer 1841732)
Det finns de som tror att kvaliteten är bättre om man köper den hos Ahlsell eller Elektroskandia för att det är proffsbutiker. Jag hoppas att du inte också tror på de dumheterna.

Dvs du jämför olika produkter?
Tanken var ju att jämföra exakt samma produkt?
FYI
Ahlsell 155:- inkl moms, på mitt avtal.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.