H
13th Marine 13th Marine skrev:
Förlåt, så dumt av mig, man får ju inte frukost om man beställer på nätet. 🙄

Nu förstår jag att du inte vill förstå.
Men jag kan tycka det är bedrägligt beteende att inte vara öppen med att man skär emellan för att man kan.
Frågar du färghandlaren vad inköpspriset på en hink färg är och ifrågasätter butikspriset också? 😏

Då tycker jag att det är ett större problem att det är svårt att hitta hantverkare som vill montera material som man köpt själv, men det finns ju en "förklaring" till det också när det gäller att lämna garanti på arbetet...
 
  • Gilla
Hasse Nordlander1
  • Laddar…
R
I Ingvar 58 skrev:
Vi beställer på Rinkaby när det är billigare där än hos vår grossist, vilket det ofta är.
Självklart finns det företag som beställer där, dom är små i dessa samman hang så det kan bli svårt för alla företag att göra det med tanke på utkörningar till nästkommande dag…
 
useless useless skrev:
Men det jag undrar över är varför det ens ska sitta en konsol där och varför den byttes?
Jo jag själv har fått brev om mätarbyte och det är ju en rekommendation att man ska använda en konsol.
Nu har jag då bott länge i mitt hus och hunnit med några byten och smörjer regelbundet avstängningsventilerna så jag har inga planer på att bränna pengar med en konsol.
 
  • Text informerar om byte till digital vattenmätare, ger förberedelseinstruktioner till fastighetsägare, planerat för 2024.
H Håkan V skrev:
Frågar du färghandlaren vad inköpspriset på en hink färg är och ifrågasätter butikspriset också? 😏

Då tycker jag att det är ett större problem att det är svårt att hitta hantverkare som vill montera material som man köpt själv, men det finns ju en "förklaring" till det också när det gäller att lämna garanti på arbetet...
Nej, eftersom jag inte har hyrt in färghandlare för att måla. Jag får betala priset som står på hyllkanten.

Förklaringen är inte alls garanti, garanti är en undanflykt för att kunna motivera sina påslag.
Garanti på arbete läggs med fördel i timpriset, garanti på material har du förhoppningsvis förhandlat med din grossist. Köper jag en vara från en vanlig butik som privatperson har jag nämligen långtgående rättigheter enligt konsumentköplagen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
M mojjen skrev:
Om du inte helt missat, "Om du gör jobbet själv" så är det nog du själv som lever i ett parellt universum😅

15 min sök på produkter gav nedan priser. Svårt att hitta riktigt billig va konsoll. Men hade man lagt ner lite tid så hade det säkert gått att hitta en billiagre där. Aamzon har bla en för 519:- men jag kan inte avgöra om det är en likvärdig. Vissa av produketrna är TS Artikelnummer. några utbytta då de inte enkelt gått att hitta på konsumentvänlig butik.

Totalt 1722 inkl moms. gör väl att min kalkyl på 1500-2000:- inte är helt verklighetfrånvänd. Övertygad om att det hade gått att hitta någon 100 eller två samtidigt som det alltid komemr komma till något.

Nedan priser är inkl moms, till skillan mot priserna i TS faktura som är exkl moms...

5208020​
vattenmätarkonsoll
751​
vvs bad
inv R20 Kulventil 20
173​
RR
inv R20 Kulventil 25
275​
rr
2435330​
32XR20 TA -PRK-KOPPLING
206​
rr
1985274​
Sexkantnippel 3229 R25
29​
honbach
1986132​
Bussning 3231 R25xR20
27​
honbach
1988054​
Muff invändig gänga R25 3275
59​
honbach
1982875​
Vinkelkoppling R25 3261
84​
honbach
1982859​
Vinkelkoppling R20 3261
59​
honbach
6079397​
VATETTE Klämringskoppling 22xG20
59​
honbach
Totalt
1722​
inkl moms
Men det är olika fabrikat och kvalitet i din jämförelse..
 
R Rejäl skrev:
Frukost? De flesta små Röris firmor jag känner till åker sällan till grossisten.
Utan dom har ett sortiment i bilen, samt att det dom beställer idag får dom utkört innan kl 07:00 morgonen på så bara där sparar kunden timmar på att han inte åker och hämtar material under dagen..
Givetvis kan det hända att något är dåligt som dom inte hade räknat med och behöver åka ändå och komplettera..

Fråga på Ica nästa gång om du kan få se inköpspriset på varor…
Fast när när hemhjälpen handlar på Ica så redovisas hennes inköpspris alltid. Så vad är orimligt i att röris gör det? I din jämförelse skulle kunden vara ute efter Ahlsells inköpspris och det lär han som du säger inte få se.
 
R Rejäl skrev:
Men det är olika fabrikat och kvalitet i din jämförelse..
Är det? Menar du att det kan vara olika varor med samma RSK-nummer?
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, eftersom jag inte har hyrt in färghandlare för att måla. Jag får betala priset som står på hyllkanten.

Förklaringen är inte alls garanti, garanti är en undanflykt för att kunna motivera sina påslag.
Garanti på arbete läggs med fördel i timpriset, garanti på material har du förhoppningsvis förhandlat med din grossist. Köper jag en vara från en vanlig butik som privatperson har jag nämligen långtgående rättigheter enligt konsumentköplagen.
Garanti är inte något man normalt förhandlar om med sin leverantör utan det finns avtal som man följer..
 
R Rejäl skrev:
Garanti är inte något man normalt förhandlar om med sin leverantör utan det finns avtal som man följer..
Garanti är definitivt nått man kan förhandla.
Men visst, du får gärna dela med dig hur ett sånt avtal ser ut med avseende på garantifrågan.
 
R Rejäl skrev:
Men det är olika fabrikat och kvalitet i din jämförelse..
Kulventilerna är andra, då jag inte kunde identifiera vilak de använt. Men samma spec.
Även conexkopplinegn längst ner är Vatett istället för LK, då jag inte hittsde LK. men om någon vill påstå att Vatette är sämre på en enkel klämringskoppling än LK så varsågod, dom är väl typ synonymt med klämringskoppling:)

Övriga produkter inkl VA akonsollen som står för största ksoatnden är samma. Enligt fakturans artikelnummer rakt av.
Sen har jag inte påstått att det skulel vara exakt. Jag sa att gör man jobebt själv, så bör man kunna fixa det för ca 1500-2000:-
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det? Menar du att det kan vara olika varor med samma RSK-nummer?
Hornbachs sortiment är inte av samma kvalitet som proffsbutikerna.
Sedan han dom ha vissa saker som är samma fabrikat men inte alla småkopplingar dess är av billigare sort..
 
R Rejäl skrev:
Hornbachs sortiment är inte av samma kvalitet som proffsbutikerna.
Sedan han dom ha vissa saker som är samma fabrikat men inte alla småkopplingar dess är av billigare sort..
Svara på frågan, är det olika varor bakom samma RSK-nummer?
 
henke-henke henke-henke skrev:
Varför hittar jag aldrig diskussioner om Ica eller Konsums påslag? Det är nästan alltid elektriker och VVS som landar i blåsvädret. Vad lägger t.ex. Ica och Konsum på? X2 eller X3? Å sen ibland extrapriser å rabatter. Kanske har man tur å får 5% på Ica-kortet någon gång. Läste nyligen om en Ica butik som gjort 89 miljoner i vinst. Den butiken kanske har X4?! Bara en tanke. Folk som jag känner jobbar mest för att tjäna pengar och undviker att arbeta idéellt. Om det nu kostar så mycket, köp skiten på Biltema å gört själv. 👍🏼
Som du skriver så har ju Ica-handlaren naturligtvis ett rejält påslag på sitt sortiment,men man ska ju ta i beaktande att i dessa fall du nämner har ju rörisen/elektrikern redan debiterat för sin arbetskostnad. Det som skaver är ju Ahlsells helt vansinniga prislista som egentligen inte har med verkligheten att göra.
Själv är jag gammal bilmek i grunden som började min yrkesbana på sjuttiotalet.
Sånär som på kostnaden för lokaler och div kostsamma ”miljörelaterade” avgifter,specialverktyg,licenser för dataåtkomst mm så ser väl förutsättningarna någotsånär lika ut för en
röris/bilmek ganska olika timdebiteringar men det ska ju ses i bakgrund till vad jag skrev ovan.
När jag började i branschen så fanns det väldigt få leverantörer av ”piratdelar” kallas i dag för eftermatknadsdelar.
Man var mao hänvisad till resp bilmärkes återförsäljare,rabatterna till verkstaden låg då på ca 20-30% .
I slutet på sjuttiotalet började div aktörer konkurrera om marknaden,bla Bileko i östberga Stockholm som i dag heter Mekonomen,om jag inte missminner mig så låg rabattsatserna på samma 20-30% för att sedan öka något.
På nittiotalet hade så många ”pirathandlare” etablerat sig på marknaden vilket gjorde att rabattsatserna störtdök till ca 5-10% och i dagsläget ser det väl inte direkt bättre ut.
Ville bara åskådliggöra hur det ser ut i jämförelse mellan olika yrkesgrupper.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Svara på frågan, är det olika varor bakom samma RSK-nummer?
Du börjar bli lite obehaglig i dina inlägg, vet inte syftet bakom det men det är uppenbart att du har agg mot hantverkare..

Skriv lite vänligare så ökar din chans till svar…
 
Jag betalade 9000:- efter ROT för att få en sån konsol monterad på mitt inkommande vatten då vattenmätaren skulle bytas till fjärravläst.
Detta arbetet utfördes i somras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.