Hmm, det är ju färdiga verk som skall redovisas i tråden. Nu får du skynda dig att posta det färdiga resultatet för annars blir det ju en "byggtråd" av det hela och den har i så fall hamnat på fel plats. 🤨
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Hmm, det är ju färdiga verk som skall redovisas i tråden. Nu får du skynda dig att posta det färdiga resultatet för annars blir det ju en "byggtråd" av det hela och den har i så fall hamnat på fel plats. 🤨
Ajaj, kapten. Limmet torkar inte så fort som önskas.
 
R roli skrev:
Hmm, det är ju färdiga verk som skall redovisas i tråden. Nu får du skynda dig att posta det färdiga resultatet för annars blir det ju en "byggtråd" av det hela och den har i så fall hamnat på fel plats. 🤨
Säkert fel plats ändå 😉 (h)julen närmar sig, kanske får bli en video framöver.
 
  • Stående bokhylla med böcker och CD-skivor i en verkstad, osymmetrisk placerade hyllplan, gult sken från ovan.
  • En hög, smal, ihopfällbar träskärm framför en bokhylla fylld med skivomslag och böcker.
  • Gilla
ergonomen och 3 till
  • Laddar…
Träsnideri i verkstad med hyvelbänkskruv, spån, verktyg och trädelar. Arbetsprocess, hantverk, manuellt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt hemgjord handskruvklämma. Helt i trä (gran, björk & hägg?). Halvcylindrarna i den övre halvan i bild är gängade, de i den andra har genomgående respektive blint hål.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 17 till
  • Laddar…
Modifierade en Malm-hurts från IKEA.

Hemmakontor med öppna lådor i förvaringsmöbel, bokhylla, fönster, växter, bordslampa och utdragen stjärnljusstake.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Möblerad arbetsyta med lådhurts och skrivbord, inomhusbelysning, böcker, fönster och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 6 till
  • Laddar…
Gjorde ett eget bord med lite inspiration ja fick från tiktok!

Skivan är gjord av golvspånskiva som grund sen är de limmatfast ca 800 stavparkettsbitar i fiskbensmönster, sen spacklades springor/sprickor med svart träspackel.

Benen är gjorda av en limträbalk 140x405 som ja hade över, klöv upp de i 140x90s bitar.


Måttet är 220x95
 
  • Ett träbord med verktyg och målartillbehör i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum, trägolv halvlagt, tegelvägg, kök i bakgrunden, stegar och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Jakke och 52 till
  • Laddar…
B Bravel skrev:
Gjorde ett eget bord med lite inspiration ja fick från tiktok!

Skivan är gjord av golvspånskiva som grund sen är de limmatfast ca 800 stavparkettsbitar i fiskbensmönster, sen spacklades springor/sprickor med svart träspackel.

Benen är gjorda av en limträbalk 140x405 som ja hade över, klöv upp de i 140x90s bitar.


Måttet är 220x95
Otroligt fint arbete, du kan ta beställningar på det👍
 
  • Gilla
  • Älska
Lynn Wigardt och 3 till
  • Laddar…
Y Ylvaylva skrev:
Otroligt fint arbete, du kan ta beställningar på det👍
Hur gjorde du kanterna på bordet? Och vad är din bedömning på fuktkänsligheten. Tänker att spån inte är det stabilaste i världen...
 
Z zamen skrev:
Hur gjorde du kanterna på bordet? Och vad är din bedömning på fuktkänsligheten. Tänker att spån inte är det stabilaste i världen...
jag har svårt att se att det kommer fukt underifrån med först parket och lim
 
  • Gilla
Andtor
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har svårt att se att det kommer fukt underifrån med först parket och lim
Jag kan se många sätt. Rörelser i luftfuktigheten och från andra hållet om man spiller för att nämna två. Anledningn att jag frågar är att när jag själv tillverkat massiva bord har jag upplevt dem oerhört känsliga för fuktvariationer i luften om man inte behandlar båda sidor på bordet på samma vis. Därför är det intressant att höra vilka effekter, om några, som uppstår på ett bord med denna uppbyggnadsteknik.
 
Z zamen skrev:
Jag kan se många sätt. Rörelser i luftfuktigheten och från andra hållet om man spiller för att nämna två. Anledningn att jag frågar är att när jag själv tillverkat massiva bord har jag upplevt dem oerhört känsliga för fuktvariationer i luften om man inte behandlar båda sidor på bordet på samma vis. Därför är det intressant att höra vilka effekter, om några, som uppstår på ett bord med denna uppbyggnadsteknik.
Nu är ju bordet inte jättegammalt stått inomhus ca 3 månader varav skivan bara låg på benen (ej fastskruvat) i ca 2 månader än så länge har de inte rört sig nånting, men sen lär de ju säkert hända nånting med rörelser eller dyl, de får tiden utvisa!

På sidorna är de stående parkettbitar limmad runt!
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 1 till
  • Laddar…
B Bravel skrev:
Nu är ju bordet inte jättegammalt stått inomhus ca 3 månader varav skivan bara låg på benen (ej fastskruvat) i ca 2 månader än så länge har de inte rört sig nånting, men sen lär de ju säkert hända nånting med rörelser eller dyl, de får tiden utvisa!

På sidorna är de stående parkettbitar limmad runt!
Tack för svar - riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Bravel
  • Laddar…
Mitt barnbarn frågade om farfar ville göra ett skrivbord till henne,svaret var givetvis JAAA!!!
Träskrivbord i snickarverkstad, verktyg på väggen, arbetsbänkar, oordning, kompressor, spegelbild, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träsnickeri, arbetsbänk, verktyg, snickarbod, färdiga träskivor och hyllor, golvstående högtalare, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Frunihuset20 och 51 till
  • Laddar…
C cope skrev:
Mitt barnbarn frågade om farfar ville göra ett skrivbord till henne,svaret var givetvis JAAA!!!
[bild]
Bra Farfar! 👍
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
C cope skrev:
Mitt barnbarn frågade om farfar ville göra ett skrivbord till henne,svaret var givetvis JAAA!!!
[bild]
Ursnygg design, glöm inte att signera det!
 
  • Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.