G
Glöm inte klimat och miljöskulden på batterierna med kringutrustning (ofta från Kina), sjukt att de subventioneras.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Givetvis pratar jag om de magiska batterierna som vi bygger i Sverige och som är billiga och positiva för klimatet. Poängen är att solceller för närvarande är en lokal skatteoptimeringsåtgärd. Om man vill att det ska bli en seriös del av elsystemet måste det kunna mer än att producera mitt på dagen.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Givetvis pratar jag om de magiska batterierna som vi bygger i Sverige och som är billiga och positiva för klimatet. Poängen är att solceller för närvarande är en lokal skatteoptimeringsåtgärd. Om man vill att det ska bli en seriös del av elsystemet måste det kunna mer än att producera mitt på dagen.
Du kan säkert köpa lite Nilar billigt nu.
 
R Robert-san01 skrev:
Du kan säkert köpa lite Nilar billigt nu.
Hade aldrig hört talas om dem, men har surfat runt lite på deras hemsida och läst om konkursen.

Men vad är deras USP? NiMH med "påfyllning"? Kemin som sådan är ju ganska gammal vid det här laget, så hur ser ekonomin ut? Jag antar att det är de det skulle sälja på. Är det någon som har siffror eller dylikt?
 
Dyra, tunga och skrymmande. Typ inga rätt alls och enda USP de hade var att de inte kan få intern termisk rusning likt NMC.

Tragikomiska är att den enda större branden Sverige haft i ett batterilager var just ett Nilar som läckte elektrolyt och kortslöts mot chassiets jord.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vad är definitionen på en större brand. Det har sedan länge förekommit och förkommer fortfarande incidenter med blybatterier både i Sverige och runt om i världen. Det vanliga är att vätgasen inte ventileras bort. Det smäller ganska bra när en gnista antänder vätgasen. Rapporteringen i media uteblir oftast om dessa incidenter.

Li-Ion är annorlunda men rapportering är ofta bristfällig där också, jag vet inte varför, kanske för att det inte stämmer med rådande klimatreligion?
 
T TommyC skrev:
Vad är definitionen på en större brand. Det har sedan länge förekommit och förkommer fortfarande incidenter med blybatterier både i Sverige och runt om i världen. Det vanliga är att vätgasen inte ventileras bort. Det smäller ganska bra när en gnista antänder vätgasen. Rapporteringen i media uteblir oftast om dessa incidenter.

Li-Ion är annorlunda men rapportering är ofta bristfällig där också, jag vet inte varför, kanske för att det inte stämmer med rådande klimatreligion?
https://www.elinstallatoren.se/2019/06/varldens-sakraste-solcellsbatteri-som-brann-i-orebroskola/

Det brann igen, 2år senare...
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
"... inga giftiga gaser ..." bara i NiMh, underbart, det enda som brinner utan att utveckla giftiga gaser.
 
  • Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
A
S stefan olsson2715 skrev:
Oj. Det finns en massa frågor kring dina 200k, till att börja med. Låter onödigt mycket för en anläggning, men som sagt, behöver mer info kring det. Du kan få en mycket högre avkastning på en anläggning, beroende på om du väljer med batteriladdning, exempelvis ”check-watt” där du får återbäring direkt. Hör av dig till mig på
Olsson@wwbp.se Jag kan ge dig all info och en rättvis prisbild, samt förklara vad som gäller vid de olika alternativen, om du fortsatt vill eller går i tankarna om att skaffa solceller.
Stefan
Skulle vara väldigt intressant att få en kalkyl som räknar på utfallet vid 5% ränta och med alternativintäkten om 7% avkastning på börsen årligen.

200k på börsen idag är 1,5 msek om 30 år givet snittavkastning på 7%.

Om en solcellsanläggning som kostar lika mycket ska trumfa det ska den dra in cirka 44k per år. Låter väldigt mycket? Då har jag inte ens tagit in underhåll i beräkningen eller att hela anläggningen kommer kosta flera 100k att byta ut efter 30 år.

Någon annan i tråden som har solcellsanläggning som tjänar/sparar 44k per år?

Förstår verkligen inte detta?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Skulle vara väldigt intressant att få en kalkyl som räknar på utfallet vid 5% ränta och med alternativintäkten om 7% avkastning på börsen årligen.

200k på börsen idag är 1,5 msek om 30 år givet snittavkastning på 7%.

Om en solcellsanläggning som kostar lika mycket ska trumfa det ska den dra in cirka 44k per år. Låter väldigt mycket? Då har jag inte ens tagit in underhåll i beräkningen eller att hela anläggningen kommer kosta flera 100k att byta ut efter 30 år.

Någon annan i tråden som har solcellsanläggning som tjänar/sparar 44k per år?

Förstår verkligen inte detta?
Nej, ingen har det och det kommer aldrig bli så lönsamt med solceller. Du måste räkna på riskjusterad avkastning. Dessa frågor har varit uppe i tråden flera ggr.
 
Clarken37 skrev:
200k på börsen idag är 1,5 msek om 30 år givet snittavkastning på 7%.
Men står det verkligen mellan en börsinvestering och solceller. Rent rationellt håller jag med dig men i praktiken så handlar det väl allt som oftast om ett banklån?

Fölk kan tänka sig att låna på huset för att investera i solceller, men ingen lånar på huset för att investera på börsen.

Och fram till inte så länge sen var den gängse uppfattningen att låneräntan var 1,5% för all överskådlig framtid.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Skulle vara väldigt intressant att få en kalkyl som räknar på utfallet vid 5% ränta och med alternativintäkten om 7% avkastning på börsen årligen.

200k på börsen idag är 1,5 msek om 30 år givet snittavkastning på 7%.

Om en solcellsanläggning som kostar lika mycket ska trumfa det ska den dra in cirka 44k per år. Låter väldigt mycket? Då har jag inte ens tagit in underhåll i beräkningen eller att hela anläggningen kommer kosta flera 100k att byta ut efter 30 år.

Någon annan i tråden som har solcellsanläggning som tjänar/sparar 44k per år?

Förstår verkligen inte detta?
Oj, börsen sjönk 50% sista året och du tappade halva värdet , typiskt….
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oj, börsen sjönk 50% sista året och du tappade halva värdet , typiskt….
Bara ett bekymmer om man måste sälja.
 
  • Gilla
Sägdude
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bara ett bekymmer om man måste sälja.
Ja, det är ju bara pengar ;) Men kalkylen sket sig…
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det är ju bara pengar ;) Men kalkylen sket sig…
Nej, börsen stiger alltid över tid, men den kan ibland temporärt falla mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.