Limpan Lars Limpan Lars skrev:
OK ska Asus stå vid dubbelkontakten alltså. Och ha en extra kabel från ex LAN1 till en av dubbelkontakterna? Tyvärr inget telefonjack, däremot så sitter inteno-box och dubbelkontakt på var sin sida på samma vägg, så man kan ev borra ett hål så behövs inte lika lång sladd.
Vart du placerar Asusen beror lite på vart den passar bäst utifrån WiFi-täckningen. Sen kan du sätta två sladdar från den till uttaget på en gång (LAN1 och LAN2) så du kan använda båda uttagen uppe när behovet uppstår.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart du placerar Asusen beror lite på vart den passar bäst utifrån WiFi-täckningen. Sen kan du sätta två sladdar från den till uttaget på en gång (LAN1 och LAN2) så du kan använda båda uttagen uppe när behovet uppstår.
Jo min erfarenhet är att det inte räcker till med bara ASUS routern för två plan.
Men här blir det ju enkelt att köpa sig en AP och plugga in.
Sen kan det behövas en billig switch som den här om flera "pryttlar" behöver anslutas till ett uttag.
https://www.dustinhome.se/product/5010824777/tl-sg105-5-port-gigabit-switch
 
P PappasHammare skrev:
Du kan göra vilket som. Det som är viktigt för Asus funktion är att Inteno-boxen är ansluten till WAN kontakten på Asus och sen två kablar från LAN uttag på Asus till dubbeluttaget. För jag antar att Asus har 4st LAN kontakter eller??

Sen om nu dubbeluttaget sitter i sovrummet så kan det vara trevligare att ha Asus på andra sidan för att slippa lysdioderna i sovrummet.
Du kan ju borra ett hål så att man kan få in en eller två kablar mellan Asus och Inteno.
Men tills du gjort det kan du ju ha asus i sovrummet
Bara för att förtydliga - två kablar för att bägge enkeluttag ska vara anslutna? En kabel om jag bara behöver enkeluttaget på övervåningen?

Sen kan jag bara inte förstå varför dubbeluttaget inte sitter vid inteno-boxen, där fibern kommer in. Men det lär jag aldrig få veta.
 
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Bara för att förtydliga - två kablar för att bägge enkeluttag ska vara anslutna? En kabel om jag bara behöver enkeluttaget på övervåningen?
Ja.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
två kablar för att bägge enkeluttag ska vara anslutna? En kabel om jag bara behöver enkeluttaget på övervåningen?
Ja och ja

Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Sen kan jag bara inte förstå varför dubbeluttaget inte sitter vid inteno-boxen, där fibern kommer in. Men det lär jag aldrig få veta.
Frågan är nog mer varför Inteno boxen inte placerades vid dubbeluttaget som var där först.
Men gissar på att man inte ville ha Inteno i sovrummet eller att inkommande fiber inte kunde komma in till sovrummet pga hur golvet är... Svårt att säga när man inte har all fakta i själva husets konstruktion och layout.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag vill säga ett stort tack till alla kunniga, tålmodiga svar jag fått i tråden, väldigt uppskattat. Just nu sover barn i sovrummet men imorgon hoppas jag kunna koppla upp en dator på övervåningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Frågan är nog mer varför Inteno boxen inte placerades vid dubbeluttaget som var där först.
Men gissar på att man inte ville ha Inteno i sovrummet eller att inkommande fiber inte kunde komma in till sovrummet pga hur golvet är... Svårt att säga när man inte har all fakta i själva husets konstruktion och layout.
Jo angående Intenoboxen är det mycket vanligt att den placeras där det är enklast att få in fibern eller att ägaren inte har en aning om hur man kan bygga ett nätverk. Nätägaren jag har påpekade det här tydligt och rekommenderade källaren, ett skäl som man sett är husägare som ska tapetsera om och demonterar boxen och fibern går av, kostar cirkus 6000:- att blåsa en ny fiber. Men bara att göra det bästa av situationen och uttagen TS nu har är guld värt för en bra lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Jag vill säga ett stort tack till alla kunniga, tålmodiga svar jag fått i tråden, väldigt uppskattat. Just nu sover barn i sovrummet men imorgon hoppas jag kunna koppla upp en dator på övervåningen.
Att uttagen sitter märkligt beror väl på att det var så telefonjacken satt.
Hur långt är det från intenon till något av jacken och vilket är det? Det med två jack?

Om fibern kommer in där första jacket är, eller ihop med telekabel, så borde det gå att lösa. Som jag uppfattat dina bilder har du inget telefonjack nära intenon?

Kan du inte göra en skiss över våningsplanen och markera var intenon(mediaomvandlaren) och var uttagen finns, så kan du nog få fler tips och ideer. Det finns många lösningar.
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Att uttagen sitter märkligt beror väl på att det var så telefonjacken satt.
Hur långt är det från intenon till något av jacken och vilket är det? Det med två jack?

Om fibern kommer in där första jacket är, eller ihop med telekabel, så borde det gå att lösa. Som jag uppfattat dina bilder har du inget telefonjack nära intenon?

Kan du inte göra en skiss över våningsplanen och markera var intenon(mediaomvandlaren) och var uttagen finns, så kan du nog få fler tips och ideer. Det finns många lösningar.
Läs inlägg #148..
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
J
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Stämmer bra, det sitter precis bredvid ett gammalt hederligt telefonjack.
Haha det var ju det jag frågade för 2 dar sen. De har kört adsl därifrån förr 🤩
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bara av nyfikenhet, bakom telefonjacket fanns sladdar som liknade nätverks sladdarna, är detta något som ni hade sparat/använt, eller kan jag slita ut dessa och försöka dra nätverkskabel genom väggen?
 
  • Vägg med eluttag, öppen anslutningsdosa, kablar och strömbrytare under installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Z
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Hej!

Vi är relativt nyinflyttade i villa med fiber. När vi flyttade in så löste vi internet genom att plugga in vår gamla router i vänstraste uttaget på inteno-lådan på bilden. WiFi har sedan dess fungerat OK, men idag skulle vi koppla upp sonens dator med nätverkskabel från ett av nätverks uttagen i väggen - inget nätverk hittades. Jag provade de andra uttagen i huset - inget nätverk. Kan det verkligen vara fel på samtliga uttag?

Nätverkskabeln vi använde är nästan helt ny. Jag förstår inte hur jag ska felsöka detta, kan man göra något med inteno-lådan?
gör det strömlöst ett par minuter, sedan brukar det komma igång
 
Z zwennebanan skrev:
gör det strömlöst ett par minuter, sedan brukar det komma igång
Vad är det som ska göras strömlöst?
 
Mats-S
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Bara av nyfikenhet, bakom telefonjacket fanns sladdar som liknade nätverks sladdarna, är detta något som ni hade sparat/använt, eller kan jag slita ut dessa och försöka dra nätverkskabel genom väggen?
Bara att skrota, tex i Sollentuna skrotar man kopparnätet till årsskiftet, är nog likadant i resten av landet. Lyckas du klämma in ethernet i rören istället så är det till betydligt större nytta :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
eller kan jag slita ut dessa och försöka dra nätverkskabel genom väggen?
Jag hade använt telekablarna som "dragkabel" för att dra in nätverkskablar i rören.
Utmaningen är att analoga telefonnätet var uppsatt som en ring (istället för stjärna som man bygger ethernet-nätverk) och det kan vara svårt att få plats med mer än 1-2 kablar i ett rör.
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.