J jonaserik skrev:
Det säger mig inte mycket, men kanske under inställningar finns något
Ja ni, som brukar sägas, mycket kranar och knappar på en stor båt och nästan inga på en liten båt. Jag har en liten båt. Har inte satt mig in dom nya VP med mycket knapptryckande för inställningar. Vet bara hur det ser ut och kan ställas i på lite äldre grejer och på en del av dom finns en knäckkurva. där det justeras vilken temp som ska ut max vid olika temp ute, även en vanlig kurvförskjutning finns. >Vet inte om det här kan ge något. Tror inte det, men så här kan 3 punkter ändras, men om det finns i alla VP eller bara få fabrikat kan jag inte svara på.
Hej den är Bosch CS7000i AW13. Tack
 
Hej jag är på jobbet och tror den pumpen. Tack
 
N Nannito skrev:
Hej den är Bosch CS7000i AW13. Tack
Här offerten
 
  • Skärmdump av ett foruminlägg på Byggahus.se om värmepumpar och energieffektivitet, med användargränssnitt och statusfält synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tittat i manualen, men finns inte någon graf för knäckpunkt så där går jag på pumpen.
 
J jonaserik skrev:
Har tittat i manualen, men finns inte någon graf för knäckpunkt så där går jag på pumpen.
Hej det är underlig att pumpen står inte med i offeret men bosch har bara en 13 kw. Bosch commpress 3000 13 aws1. Jag hittar något om kodfelet 5154.nedan Tack
 
  • Skärmbild av mobil webbläsare som visar text om värmepumpsproblem. Inkluderar en knapp för instruktionsfilmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nannito skrev:
Hej det är underlig att pumpen står inte med i offeret men bosch har bara en 13 kw. Bosch commpress 3000 13 aws1. Jag hittar något om kodfelet 5154.nedan Tack
Hej
Värmepumpens uppgifter
Tillverkare: Bosch
Modellnamn: Bosch Compress 7000i AW 13 utedel
Serienummer innedel: 26003770000188750743347
Serienummer utedel (om relevant): 26003770004068733714978
Installationsdatum: 2023-10-31
--------------
Värmepumpens uppgifter
Tillverkare: Bosch
Modellnamn: Bosch AWM 13–17 innerdel m. vit plåtfront för 7000i/7400i 13-17 kW.
 
Du har slangar mellan VP och ut. Du har rensat filter. En klassiker är att slangarna sätt igen av magnetit, i en del fall finns det knappt som en pennas storlek som hål kvar och då blir det väldigt svårt för flödet att forsa. Har du en magnet, så sätt den mot en slang, fäster den så är det magnetiska slangar och kan var ett faktum till att vara lite trångt i dom. Ta tag i dom och rör dom lite i sidled, är dom stela som tusan, så rekommenderas att dom lossas och kanske kan rensas med en ståltråd, blir som en form av flaskborste, men nya är bäst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du har slangar mellan VP och ut. Du har rensat filter. En klassiker är att slangarna sätt igen av magnetit, i en del fall finns det knappt som en pennas storlek som hål kvar och då blir det väldigt svårt för flödet att forsa. Har du en magnet, så sätt den mot en slang, fäster den så är det magnetiska slangar och kan var ett faktum till att vara lite trångt i dom. Ta tag i dom och rör dom lite i sidled, är dom stela som tusan, så rekommenderas att dom lossas och kanske kan rensas med en ståltråd, blir som en form av flaskborste, men nya är bäst.
Hej om jag fästa en magnet på rören då samlas magnetiter på den och samlas mer ocg mer tillslut täppas hela röret. Tycker inte bättre att spola hela vp, innedel/ utedel plus golvvärmen!.Tack
 
Det var inte så att du skulle sätta en magnet på slang eller rör för att samla magnetit, det var för att se om slangarna var magnetiska. Då kan det samlas skit i dom och täppa till dom.
 
J jonaserik skrev:
Det var inte så att du skulle sätta en magnet på slang eller rör för att samla magnetit, det var för att se om slangarna var magnetiska. Då kan det samlas skit i dom och täppa till dom.
Hej, ok ,jag förstår, tack
 
N Nannito skrev:
Hej, ok ,jag förstår, tack
Hej, firman komma och byta ut till en kraftigare cirkulationspump och byta ut till större rör mellan vp och utedelen och de tror problemet kan lösas då.Tack
 
D Dilato skrev:
Igensatta slangar:
[länk]
Hej,originalröret saknadas och den här röret hittats i deras bil och monterats. kan den vara igensatt . Om firman byta röret mellan Vp ochvutedelen finns der rlsk att den igensattas engång till.
 
  • Ventiler, rör, mätare, flexibel anslutning, handskrivna anteckningar om installation, VVS-utrustning, rörmokeriarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tar tid för flexrören att bli igensatta. Prova med en magnet om stålet i flexröret är magnetiskt. Om det är magnetiskt stål är det ett problem.

Har firman bytt rören mellan ute- och innerdelen till grövre och bytt cirkulationspumpen? Spolning längre fram?
 
J Josth skrev:
Det tar tid för flexrören att bli igensatta. Prova med en magnet om stålet i flexröret är magnetiskt. Om det är magnetiskt stål är det ett problem.

Har firman bytt rören mellan ute- och innerdelen till grövre och bytt cirkulationspumpen? Spolning längre fram?
Hej och tack. Firman skrivit följande.
Vi kommer att byta ut till en kraftigare cirkulationspump och större rördimension mellan innerdel och utedel. Detta bör lösa problemen med dålig cikulation och besökstiden är bokade till på tisdag nästa vecka. VP började förbrukar ca 100-110 kw på elpatronen dagligen och ingen från kompressorn . Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.