Till er som skriver att det absolut inte kan vara att rör i marken som läcker eftersom vattenmätaren sitter i huset så är det faktiskt inte så ovanligt att det finns nedgrävda vattenledningar efter vattenmätaren som går till gäststuga, garage, verkstad, växthus etc. En läckande färskvattenledning brukar dock inte helt plötsligt sluta läcka, om inte ledningen blivit avstängt, utan då finns det några andra möjliga förklaringar till hög vattenförbrukning som inte syns.
Sällan använd toalettstol som hängt sig och står och spolar.
Säkerhetsventil som läcker igenom och leds ner i golvbrunn.
Defekt eller halvöppen vattenpost efter vattenmätaren.

Att vattenmätaren gått för snabbt och sen gått till sig är också möjligt men det brukar vara tvärt om att skräp som fastnat får vattenmätaren att sakta in och när skräpet lossnar mäter den som vanligt igen.

Hönshus skämtet är så torrt nu så det borde förbjudas.
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Skräp och smuts får mätaren att snurra fortare och visa för mycket, det har jag fått bekräftat både av tekniker och sedan VA-avdelningen på kommunen. Har också skrivit om det i tråden flera gånger. Låter kanske bakvänt, men det är så mekaniska mätare beter sig när de blir fulla av smuts.
 
  • Gilla
Synonymt och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
När jag läser sådant här är jag tacksam att jag har egen brunn och avlopp. Och har 400 meter till närmsta granne.
 
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
j.f.s
Usch. Har inga tips tyvärr men hoppas verkligen det löser sig för er!

Ibland ska man vara glad för att man inte har mätare och en kommun som inte har några planer på att installera en heller. Betalar endast schablon idag 🤗
 
G GöranSbo skrev:
Finns det mätare 'högre upp' som kan visa något. det brukar ju finnas fler mätare på vägen till vattenverket?
Det gör det men områdena varierar i storlek och i alla VA-nät läcker det rätt friskt, runt 20% försvinner i ledningsnätet i genomsnitt genom läckor. Dessutom behöver det vara väldigt hög svarsfrekvens på uppmaningen att läsa av mätaren i det området för att kunna göra en sådan jämförelse. Det är tyvärr rätt sällsynt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det gör det men områdena varierar i storlek och i alla VA-nät läcker det rätt friskt, runt 20% försvinner i ledningsnätet i genomsnitt genom läckor. Dessutom behöver det vara väldigt hög svarsfrekvens på uppmaningen att läsa av mätaren i det området för att kunna göra en sådan jämförelse. Det är tyvärr rätt sällsynt.
TS skulle ändå kunna begära ut mätvärdena för närmaste mätpunkt, de borde inte vara hemliga tänker jag. Sen lär han inte kunna få ut grannarnas märvärden annat än genom att knacka dörr och fråga snällt, men om det inte är allt för många som ligger under samma mätpunkt kanske det är görbart med en egen liten utredning, det är trots allt 90tkr det handlar om.
 
M MWHN skrev:
Det är inte så att den grävda brunnen och kommunala vattnet är hopkopplat någonstans? Dvs så att brunnen fyllts på med kommunalt vatten ifall någon ventil stått fel eller så?
Hur skulle det ha gått till😂
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det har inte varit något arbete i områden och sedan har man dragit massa luft genom mätaren när något i fastigheten varit först med att öppna kranen av grannarna?
 
Det är ju 2 problem här.

1. Är mätaren korrekt. Dvs mäter den korrekt mängd vatten. Om det är smuts ivägen så borde det kunna bli mindre flöde men det medför att mätaren snurrar snabbare.

2. OM mätaren är korrekt. Vart har allt vatten tagit vägen? Hos mig är det tämligen enkelt. Efter mätare finns alla rör i pannrummet eller ligger i bjälklaget i en krypgrund. Hyfsat enkelt att spåra ev läckage.


Min teori är isf att något fastnat och satt fart på mätaren.

Är förbrukningen en 10potens högre. Eller är det ungefärligt mer fel?
 
D Dublin skrev:
TS skulle ändå kunna begära ut mätvärdena för närmaste mätpunkt, de borde inte vara hemliga tänker jag. Sen lär han inte kunna få ut grannarnas märvärden annat än genom att knacka dörr och fråga snällt, men om det inte är allt för många som ligger under samma mätpunkt kanske det är görbart med en egen liten utredning, det är trots allt 90tkr det handlar om.
Jodå, du kan begära ut en fastighets förbrukning och den bör normalt lämnas ut - det är en offentlig uppgift. Däremot klassar man med största sannolikhet ledningsnätets uppbyggnad och den mesta informationen kopplad till det som sekretessbelagd uppgift eftersom det är samhällsviktig infrastruktur. Du kommer med andra ord inte få reda på vilka fastigheter som ingår i en viss zon eller zonens förbrukning.

De sk. mätzonerna varierar i storlek, i de projekt jag varit inblandad i ar det åtminstone varit en bra bit över 100 fastigheter i varje mätzon men det varierar säkerligen stort. Det är heller inte ovanligt att ett område matas från flera håll för att få redundans i ledningsnätet, vilket innebär att man behöver tillgång till fler mätardata.

Det är med andra ord bara VA-verksamheten som kan göra en sådan utredning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det är ju 2 problem här.

1. Är mätaren korrekt. Dvs mäter den korrekt mängd vatten. Om det är smuts ivägen så borde det kunna bli mindre flöde men det medför att mätaren snurrar snabbare.

2. OM mätaren är korrekt. Vart har allt vatten tagit vägen? Hos mig är det tämligen enkelt. Efter mätare finns alla rör i pannrummet eller ligger i bjälklaget i en krypgrund. Hyfsat enkelt att spåra ev läckage.


Min teori är isf att något fastnat och satt fart på mätaren.

Är förbrukningen en 10potens högre. Eller är det ungefärligt mer fel?
Ca 10 ggr
 
@Jonatan79: Lider verkligen med dig. Det värsta är ju egentligen att problemet försvunnit. Därför känns det ganska troligt att mätaren kommer visa rätt vid en kontroll också. Jag hade nog försökt gå vägen till någon form av uppgörelse och då baserat på att det är orimligt hög förbrukning. Och så bett dem göra ett byte i förtid till en ultraljudsmätare.

Villaägarna har ju lite gratis juridsk rådgivning om man är medlem, du kanske kan ringa dem på vinst och förlust? Har för mig att en årsavgift är billigare än advokattaxan så det lönar sig direkt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ca 10 ggr
Fruktansvärt obehagligt problem. Som verkar mkt svårt att få upprättelse för.

Bolaget BORDE ju kika på historisk förbrukning och se vad som är rimligt. 1 gång ingen gång…
 
mexitegel mexitegel skrev:
@Jonatan79: Lider verkligen med dig. Det värsta är ju egentligen att problemet försvunnit. Därför känns det ganska troligt att mätaren kommer visa rätt vid en kontroll också. Jag hade nog försökt gå vägen till någon form av uppgörelse och då baserat på att det är orimligt hög förbrukning. Och så bett dem göra ett byte i förtid till en ultraljudsmätare.

Villaägarna har ju lite gratis juridsk rådgivning om man är medlem, du kanske kan ringa dem på vinst och förlust? Har för mig att en årsavgift är billigare än advokattaxan så det lönar sig direkt.
Tack. Vi är medlemmar där redan
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
@Jonatan79: Lider verkligen med dig. Det värsta är ju egentligen att problemet försvunnit. Därför känns det ganska troligt att mätaren kommer visa rätt vid en kontroll också. Jag hade nog försökt gå vägen till någon form av uppgörelse och då baserat på att det är orimligt hög förbrukning. Och så bett dem göra ett byte i förtid till en ultraljudsmätare.

Villaägarna har ju lite gratis juridsk rådgivning om man är medlem, du kanske kan ringa dem på vinst och förlust? Har för mig att en årsavgift är billigare än advokattaxan så det lönar sig direkt.
Ja, och en tanke till som jag har är: - Kan det då hända igen?
Det vill säga att mätaren "hickar till", med en tiopotens för mycket?
Så jag skulle ju inte kunna sova riktigt gott med den mätaren om jag inte hittar någon logiskt förklaring som kan lugna mig.
Finns det möjlighet att nå någon framgång i en dialog med kommunen, det kan ju finnas människor på driftavdelningen som har erfarenhet och är intresserade av att lösa mysteriet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.