Hjälper inte TS, men...
Läst av drygt 30 mätare i många år åt vår dåvarande samfälld.
150-250 kubik är normalt för barnfamiljer, även uppåt 300 utan läckage för de slösaktiga, inga poler, ingen bevattning då vi hade sjövatten.
Pensionärspar som bara hade 50 kubik fuskade med sjövatten till tvätt och dusch.
Ett par som låg runt 100 årligen hade plötsligt 300, det var en läckande toalett.
Jag hade själv familj med 2 döttrar, låg runt 160-180.
 
  • Gilla
ByggareNic och 1 till
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
Nu får du nog ta fram kulramen👀
Vad är svaret då?
 
K Kane skrev:
Vad är svaret då?
Nä…tolka det inte som det var fel. Det är bara många liter vi pratar om…inget annat
 
En anekdot i sammanhanget. Jag är kassör i en samfällighet med ca 180 abonnenter. Vid den årliga avläsningen för några år sedan var det en fastighet som rapporterade ca 5500kbm förbrukning istället för ca 100. Felavläst tänkte jag. Men icke.

En järnrör hade rostat sönder ute i backen, och förmodligen hittat ut via dräneringen eller liknande. Inga synliga sjunkhål eller vattensamlingar syntes.

Gjorde en beräkning att det stått på full fart, tror det var 32mm rör, fullt ös i ca en månad för att spola ut 5.500.000liter...

Blev tyvärr en rätt tråkig räkning för ägaren av fastigheten.


Mvh
 
  • Wow
  • Ledsen
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M Många fel skrev:
Vet inte riktigt var mätaren fanns men tomtgräns som vanligt antar jag. Man ansvarar väl för rören på sin egen fastighet har jag för mig?
Det måste väl ändå vara ganska ovanligt med mätaren i tomtgräns, om det blir riktigt kallt så borde det vara frysningsrisk.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Hej
Tänker att kommunen måste ju ha en brunn med vattenmätare för x antal hus inkl ditt, de skulle ju ta och läsa (läst av) av den sen jämföra vad alla hus efter det haft för förbrukningsvärden. Man borde ju se totalförbrukningen där igenom jämfört med totalen för alla hus och se diffen. Om ni inte förbrukad de 2000m3 vatten utan att det då är mätaren som kärvar så borde de se det via den jämförande diffen.

Finns lite i värmepumpsforumet också om snarlika läckage, såg nått gammalt från 2012 men där var det flera med kärvande mätare.
Det kan ju vara så att en siffra kärvat och dragit med sig den bredvid.
/Thomas
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Finns det mätare 'högre upp' som kan visa något. det brukar ju finnas fler mätare på vägen till vattenverket? Detta visar dock på värdet att själv läsa el o vatten en gång i månaden, trist men inte helt fel.
Om du tvingas betala måste de kunna visa på att avläsningen är rimlig och att de har en högre avläsning än normalt i sin brunn. Ett mätartest är självklart men märkligt att kunna visa fel temporärt.
Lycka till i argumentering.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
M Mr.Holmlund skrev:
Hej
Tänker att kommunen måste ju ha en brunn med vattenmätare för x antal hus inkl ditt, de skulle ju ta och läsa (läst av) av den sen jämföra vad alla hus efter det haft för förbrukningsvärden. Man borde ju se totalförbrukningen där igenom jämfört med totalen för alla hus och se diffen. Om ni inte förbrukad de 2000m3 vatten utan att det då är mätaren som kärvar så borde de se det via den jämförande diffen.

Finns lite i värmepumpsforumet också om snarlika läckage, såg nått gammalt från 2012 men där var det flera med kärvande mätare.
Det kan ju vara så att en siffra kärvat och dragit med sig den bredvid.
/Thomas
Vi är sista huset på denna "slinga". Jag hoppas på tekniskt fel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har någon av er varit med om att en vattenmätare (ej digital) snurrat på som fan och visat ca 2000m3 extra vattenförbrukning och sedan återgå till att visa normal hastighet/förbrukning?

Mellan sommaren 2022 och 2023 visar mätaren ca 2000m3 extra, normal årsförbrukning är 200m3.

Kommunen vill att vi felsöker efter läckor, vilket gjorts. Vi vattnar trädgården ur en egen grävd brunn så det är orimligt att det runnit så pass mycket extra vatten i byggnaderna.

Nästa steg är att skicka in mätaren på kontroll, om den visar sig vara defekt står kommunen för allt. Om den inte ser defekt ut får vi betala kostnaden för kontroll + för den påstådda förbrukningen, ca 90.000 kr extra.

Innan jag låter mätaren skruvas bort undrar jag om någon av er varit med om liknande och har några goda råd?
Visar kommunens övriga mätare på servisen ökad förbrukning? Dessa mängder bör synas på fler ställen om problem föreligger.
 
L linvige skrev:
Visar kommunens övriga mätare på servisen ökad förbrukning? Dessa mängder bör synas på fler ställen om problem föreligger.
Jag hänger inte med, hur menar du?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Årsvis har det varit tidigare, sedan ifjol 2 ggr/år.
Hur upptäcktes det att det var så stor förbrukning? Var det genom era avläsningar på mätaren eller har kommun märkt det själva på nåt sätt?
 
D Dublin skrev:
Hur upptäcktes det att det var så stor förbrukning? Var det genom era avläsningar på mätaren eller har kommun märkt det själva på nåt sätt?
Vi märkte själva vid en avläsning.
 
M Många fel skrev:
Vet inte riktigt var mätaren fanns men tomtgräns som vanligt antar jag. Man ansvarar väl för rören på sin egen fastighet har jag för mig?
Vattenmätare går ju inte att ha i tomtgräns, det är bara en avstängningskran där. Vattenmätaren sitter i frostfritt utrymme. Oftast källaren, tvättstugan, pannrummet eller liknande.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Vattenläckage i marken borde väl vara före mätaren?
Jag bor i mitt första hus med kommunaltvatten så jag kan bara utgå från mitt eget hus.
M maxmsm skrev:
Det måste väl ändå vara ganska ovanligt med mätaren i tomtgräns, om det blir riktigt kallt så borde det vara frysningsrisk.
Det är väl inte det vanliga, men vi har det "typ" så idag. Mätaren i förrådet, där har vi sedan egna undermätare och ledningar vidare till bostadshus och andra ställen.
En bekant har sin mätare i en grop i backen av någon anledning. Ett meck när den skall läsas av vet jag. Så nog förekommer det att man kan ha stora läckor på tomten som man själv riskerar att pröjsa.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har någon av er varit med om att en vattenmätare (ej digital) snurrat på som fan och visat ca 2000m3 extra vattenförbrukning och sedan återgå till att visa normal hastighet/förbrukning?

Mellan sommaren 2022 och 2023 visar mätaren ca 2000m3 extra, normal årsförbrukning är 200m3.

Kommunen vill att vi felsöker efter läckor, vilket gjorts. Vi vattnar trädgården ur en egen grävd brunn så det är orimligt att det runnit så pass mycket extra vatten i byggnaderna.

Nästa steg är att skicka in mätaren på kontroll, om den visar sig vara defekt står kommunen för allt. Om den inte ser defekt ut får vi betala kostnaden för kontroll + för den påstådda förbrukningen, ca 90.000 kr extra.

Innan jag låter mätaren skruvas bort undrar jag om någon av er varit med om liknande och har några goda råd?
Jag minns ett fall i Småland för massa år sen. En Agda hade fått vattenräkning motsvarande flera karbad om dagen under året. Orimlig summa för en äldre dam.
”Vi har våra principer” sa kommunen på Nyheterna efter klagomål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.