Som kund har du rätt att begära att mätaren provtrycks hos Swedac auktoriserad verkstad. Visar det sig att det inget fel på mätaren åker du på att betala för förbrukat vatten. Det finns en del domar sär man har rätt att begära avskrivning av överförbrukningen ifall man haft dolt läckage på fastigheten som man inte känt till. Men du åker ändå på att betala minst några års normala förbrukningar.
 
  • Gilla
Patrik Öster och 1 till
  • Laddar…
Det känns för min del som att det är dags att veva igång den gamla brunnen och strunta i kommunvatten. Vi fick en faktura idag där avläsningen sa 65 kubikmeter på 21 dagar.
 
  • Gilla
  • Wow
Diol1970 och 3 till
  • Laddar…
En släkting fick för ca 15 -20 år sedan en vattenräkning på över 20000 kr. Visade sig att det varit en läcka i rören på tomten. Ingen hade märkt något, utom att grannen fått problem med råttor. Berodde antagligen på att råttornas hålor i släktingens trädgård blivit översvämmade och de flyttade in hos grannen istället.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har någon av er varit med om att en vattenmätare (ej digital) snurrat på som fan och visat ca 2000m3 extra vattenförbrukning och sedan återgå till att visa normal hastighet/förbrukning?

Mellan sommaren 2022 och 2023 visar mätaren ca 2000m3 extra, normal årsförbrukning är 200m3.

Kommunen vill att vi felsöker efter läckor, vilket gjorts. Vi vattnar trädgården ur en egen grävd brunn så det är orimligt att det runnit så pass mycket extra vatten i byggnaderna.

Nästa steg är att skicka in mätaren på kontroll, om den visar sig vara defekt står kommunen för allt. Om den inte ser defekt ut får vi betala kostnaden för kontroll + för den påstådda förbrukningen, ca 90.000 kr extra.

Innan jag låter mätaren skruvas bort undrar jag om någon av er varit med om liknande och har några goda råd?
 
  • Wow
  • Haha
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Redan 200 kubikmeter låter i mina öron mycket... Det är nära 550liter per dygn... Det är oerhört många duschar. Fem kubikmeter eller 5000 liter per dygn är ju ett rätt rejält läckage. Du fyller ett par rejäla swimming pooler i veckan. Kan det vara någon toalettstol som stått och runnit?
Vi bytte mätare i feb och har gjort av med 166 m3 sedan dess. Men då rullade vi gräs och vattnade nästan konstant i somras.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
M Många fel skrev:
En släkting fick för ca 15 -20 år sedan en vattenräkning på över 20000 kr. Visade sig att det varit en läcka i rören på tomten. Ingen hade märkt något, utom att grannen fått problem med råttor. Berodde antagligen på att råttornas hålor i släktingens trädgård blivit översvämmade och de flyttade in hos grannen istället.
Hade släktingen mätaren i gatan då?
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Hade släktingen mätaren i gatan då?
Vet inte riktigt var mätaren fanns men tomtgräns som vanligt antar jag. Man ansvarar väl för rören på sin egen fastighet har jag för mig?
 
MultiMan
Mätaren sitter väl inte i tomtgräns? Det måste vara mycket ovanligt. Låter mycket märkligt att någon fått en räkning för att rören innan huset läcker. Aldrig hört om faktiskt.

Om man ansvarar för sina rör på tomten beror på var kommunen ritat in avlämningspunkten. Jag hade tur när både avlopp och vatten behövde bytas, då kartorna visade punkten vid min husvägg, så jag fick nya rör gratis.

Edit: Gratis är det ju inte då kommunen jag bor i är topp 3 dyraste gällande det mesta viktigt såsom elnät och VA/Sop.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Årsvis har det varit tidigare, sedan ifjol 2 ggr/år.
Kan det inte vara ett avläsnings fel ??
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
S systemfel skrev:
Kan det inte vara ett avläsnings fel ??
Redan trippelkollat det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Redan trippelkollat det.
Här fick vi ett avläsningsfel när vattenverket bytte system och hade en decimalfel.
Uppdagades dock av dem själva och rättades därefter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har någon av er varit med om att en vattenmätare (ej digital) snurrat på som fan och visat ca 2000m3 extra vattenförbrukning och sedan återgå till att visa normal hastighet/förbrukning?

Mellan sommaren 2022 och 2023 visar mätaren ca 2000m3 extra, normal årsförbrukning är 200m3.

Kommunen vill att vi felsöker efter läckor, vilket gjorts. Vi vattnar trädgården ur en egen grävd brunn så det är orimligt att det runnit så pass mycket extra vatten i byggnaderna.

Nästa steg är att skicka in mätaren på kontroll, om den visar sig vara defekt står kommunen för allt. Om den inte ser defekt ut får vi betala kostnaden för kontroll + för den påstådda förbrukningen, ca 90.000 kr extra.

Innan jag låter mätaren skruvas bort undrar jag om någon av er varit med om liknande och har några goda råd?
Hej,
Vet du hur gammalt är din vattenmätare?
För att se om du har en vattenläcka är ganska enkelt. Du ska kolla om alla kranar är stängda och ingen toalettstol rinner. Då ska vattenmätare vara stilla. Det svarta hjulet ska vara stilla. Alternativ 2 är att du ska fylla En tio liter dunk och kontrollera att mätare har räknat 10 liter. Varje 10 år mätare ska byta och skickas till kontroll för att se om mätare räkna rätt, många kommuner efter kontroll gör en kalibrering och sen montera igen. Om du ska be kommunen demontera din mätare och skicka till kontroll innan 10 års byte behöver du kolla om du behöver betala.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa, men jag råkade ur för liknande när jag tankade för en del år sedan Enl. pumpen hade jag lyckats fylla 5 000 l på 2 minuter i min volvo V70 som jag hade då. Gudskelov så var det en mer korrekt mängd på mätaren inne vid kassan. När jag anmälde felet, så var det en lång kö till kassan, alla följde med ut och ville plåta mätaren på pumpen... Enl. pumpen var jag skyldig ca 80 000 kr.
Det är väl ungefär vad en full tank kostar idag?
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
D diveglialuca skrev:
Hej,
Vet du hur gammalt är din vattenmätare?
För att se om du har en vattenläcka är ganska enkelt. Du ska kolla om alla kranar är stängda och ingen toalettstol rinner. Då ska vattenmätare vara stilla. Det svarta hjulet ska vara stilla. Alternativ 2 är att du ska fylla En tio liter dunk och kontrollera att mätare har räknat 10 liter. Varje 10 år mätare ska byta och skickas till kontroll för att se om mätare räkna rätt, många kommuner efter kontroll gör en kalibrering och sen montera igen. Om du ska be kommunen demontera din mätare och skicka till kontroll innan 10 års byte behöver du kolla om du behöver betala.
Den är ca 7-8 år gammal och ska byta till digital i sommar. Ska testa tappa ur som du skriver, tack.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den är ca 7-8 år gammal och ska byta till digital i sommar. Ska testa tappa ur som du skriver, tack.
👍 Kolla mätare innan du lägger dig och skriver siffrorna på mätare och kontrollera imorgon bitti om det är samma.
Jag ska kolla en sak på jobbet imorgon och återkommer till dig. Lycka till
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.