F Fideliox skrev:
Nån med tips på zigbee temp/luftfuktighetsensorer?

Jag har 9 st aqara. Funkar för det mesta men ibland tappar den i krypgrunden anslutningen och det är måttligt skoj att krypa ner och synka om skiten. 🤬

En annan aqara sensor som är i samma rum som conbee sensor kan tappas ibland men sen funkar den i garaget som är svinlångt iväg hur bra som helst. 🤦‍♂️
Börja med att byta till nya batterier av nåt känt märke. Hade samma problem med en givare tills jag bytte från IKEA's batterier till Varta,
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F
David Wallin David Wallin skrev:
Skaffa någon av Aqaras Zigbeegateways, och kör genom den. Jag hade samma problem med en enda av mina tempsensorer och sedan jag skaffade deras egna GW har jag haft exakt noll problem. Beroende på vilken du väljer kan det ju dessutom bli billigare än att köpa nio nya sensorer, eller ta chansen och köp någon av deras kameror med inbyggd zigbee-gw. 🙂
Har den en egen integration i HA sen då eller? 🤓

Typ denna https://www.kjell.com/se/produkter/...ra-hub-e1-smart-gateway-med-zigbee-3.0-p65251
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Börja med att byta till nya batterier av nåt känt märke. Hade samma problem med en givare tills jag bytte från IKEA's batterier till Varta,
Har bytt redan. Jag tror att det är en enhet i nätverket för oftast dör 2-3 puckar på samma gång.

Jag vet inte om man kan lita på rapporterad batterinivå?
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag vet inte om man kan lita på rapporterad batterinivå?
Nej det kan man inte.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Nej det kan man inte.
Då blir följdfrågan hur längre aqara håller sig? Tror det var ungefär ett år sedan jag satte upp dem nu.
 
En sak jag garanterat inte gillar med Home Assistant är när "energiförbrukningen" sticker iväg. Häromdagen drog mitt värmegolv i badrummet 10.028,6 kWh. Det brukar dra 4 kWh. Eller dagen innan då min firewall/server/skrivare drog till med 286,67 kWh - eller ett par lampor som står på fönsterbänken, för övrigt LED lampor då, som helt plötsligt gillade el motsvarande 97,51 kWh.

Denna bugg får Home Assistant gänget verkligen lösa, för den är irriterande.
 
Frågan är var Home Assistant får datan från. Förmodligen så är det dina enheter som skickar ett nollvärde eller att något tappas.

Jag har byggt templates som har hindrar de flesta fellägen som jag råkar ut för. Har en hög z-wave pluggar som ibland rapporterar noll.
 
I dessa fall är det från Fibaro Plug in brytare och en Heatit Z-Wave kopplad termostatstyrning av elgolvet. Alla dessa har fungerat perfekt i ett år nu - så....
 
Värt att notera att denna gång var de ovan nämnda enheter. Tidigare har min frus nattygsbordslampa konsumerat mera el än vad ett normalt kärnkraftverk klarar av att producera på ett år.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det är ju bara att titta på den detaljerade statistiken för varje enhet för något som rapporterar fel. Symptomen du pratar om låter precis som nollvärden eller spikar i datan. Här är en av mina Fibaropluggar som rapporterar ett felaktigt värde vilket hade gett utslag i energigrafen som är helt fel. Den felhanterade enheten ignorerade värdet eftersom det är orimligt.
 
  • Diagram visar kaffebryggarens energiförbrukning i kWh över två dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar elförbrukning i kWh för olika hushållsapparater. Kaffebryggarens användning är mest framträdande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt så är det, den spikar EN rapportpunkt som totalt sänker den riktiga statistiken. Jag kan hacka SQL lagret med lätthet, men är alltså rätt less på det. Eftersom samma Z-Wave enheter tidigare fungerat utan dessa hickups med min f.d. Homeseer installation, så är jag övertygad om att det alltså INTE är Z-Wave stickan eller själva Z-Wave enheterna som strular utan detta är internt i Home Assistant.

Min lösning är helt enkelt att skita i energiförbrukningen, den är ändå värdelös.
 
Och jag är nästan helt säker på att det inte är HA det är fel på utan i dina enheter eller i hur dina enheter rapporterar sina värden.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Som jag skrev, fungerade helt 100% perfekt tidigare - det enda som skiljer är bytet till Home Assistant.

Så i all ära, rent statistiskt är det klockrent vems "fel" det är.

Och som jag skrev, jag skiter i det eftersom det ändå är helt värdelöst vetande när man inte kan lita på det. Om det nu är så att det kräver "specialskrivna" templates, så står det Home Assistant gänget fritt att släppa nya som då klarar av det ni beskriver som fel. Vad stoppar dom?

Tills vidare så skiter jag i energiförbrukningen, jag bor ju ändå i lägenhet så inte mycket värt att bråka om.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Skaffa någon av Aqaras Zigbeegateways, och kör genom den. Jag hade samma problem med en enda av mina tempsensorer och sedan jag skaffade deras egna GW har jag haft exakt noll problem. Beroende på vilken du väljer kan det ju dessutom bli billigare än att köpa nio nya sensorer, eller ta chansen och köp någon av deras kameror med inbyggd zigbee-gw. 🙂
De ska ju ut ur huset om de bara funkar med vissa GW... inte första gången man läser detta om Aquara.
 
Det finns en ”feature request” sedan ett tag om att kunna ställa rimliga min och max-värden. Jag har ett glappande NTC-motstånd i värmepumpen som HA plockar upp tokfelaktiga värden från. Nu använder varken pumpen eller HA om detta så problemet är kosmetiskt. Får väl löda om skiten…
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.