tveksamt tveksamt skrev:
Om man med ”lokalt” menar på samma disk så är det inte en backup.
”lokalt” som i samma hus, men ett annat lagringsmedia så fine.
Med lokalt så menar via Samba eller till sin PC. (precis som det står i länken.)
Sen föredrar jag då själv Google Drive för mina backuper.
 
J JohanLun skrev:
Någon som kört ha green? Ligger hemma och väntar på mig (är borta över helgen). Behöver man ha ext minne/ sd kort? Något att tänka på map lagring så man inte skriver sönder minnet? Är prestandan godtagbar? Har jag gjort rätt val eller skulle jag använt en NUC jag har liggandes? (Det är inte försent, men vill ha något så enkelt som möjligt).

Köpte även en aeotec 7 zwave stick och en Zigbee sky connect.
Själv avstod jag från aeotec 7 efter rekommendationen hos HA: https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/

"Aeotec Z-Stick 7 USB stick (ZWA010) (the EU version is not recommended due to RF performance issues)"
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
j.f.s
Jag kör med en Aeotec 7 och upplever inga problem. Nu har jag inte jättelångt mellan stickan och enheterna iofs.
YMMV


Mörkt gränssnitt, Z-Wave-styrenhetsstatistik, sända/mottagna kommandon, inga NAK eller CAN-meldelser, några missade RX.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några tips om USB hub och UPS liknande funktionalitet för Rpi
Har funderat lite över om man kunde använda en powerbank som strömavbrottsreserv.
Idag dök dessa intressanta prylar upp i mitt flöde.

UPS liknande funktion för Rpi

Witty Pi 4 L3V7: Realtime Clock and Power Management for Raspberry Pi
https://www.uugear.com/product/witty-pi-4-l3v7/
23 euro

Enkortsdator ansluten till batterimodul via kabel, som har USB-portar, HDMI och GPIO-stift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


USB 3.1 hub för att utöka en befintlig Rpi4 USB 3.0 port.
Antar att funktionaliteten inte riktigt motsvarar USB 3.1 fullt ut så…
(USB 3.0, 3.1, 3.2 Gen 1 & Gen 2 och USB-C är en komplicerad soppa ).

Jag kör med en USB-hub med extern strömmatning.
Ser inget problem med det, utan fördelar med att få stickor en bit bort från SBCn.

Vill man integrera en hub med Rpi’n kan det se ut så här.

MEGA4: 4-Port USB 3.1 PPPS Hub for Raspberry Pi 4B​

https://www.uugear.com/product/mega4-4-port-usb-3-ppps-hub-for-raspberry-pi-4b/#comment-3580
28 euro

USB 3.1 hub för Raspberry Pi med fyra portar och individuell strömbrytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stcknimgsbar för fler USB3 portar.

Tre staplade kretskort med USB-portar, handhållet, etiketterade "MEGA4", expansionsenheter för Raspberry Pi 4B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Äldre modell
En Raspberry Pi med flera USB-enheter anslutna, inklusive minnesstickor och en USB-hubb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Nån med tips på zigbee temp/luftfuktighetsensorer?

Jag har 9 st aqara. Funkar för det mesta men ibland tappar den i krypgrunden anslutningen och det är måttligt skoj att krypa ner och synka om skiten. 🤬

En annan aqara sensor som är i samma rum som conbee sensor kan tappas ibland men sen funkar den i garaget som är svinlångt iväg hur bra som helst. 🤦‍♂️
 
Redigerat:
Blackarrow - jag använder TP Link UH720 som powered USB hub.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har funderat lite över om man kunde använda en powerbank som strömavbrottsreserv.
Jag hade hoppats på att kunna använda Ikea's nya powerbank, den kan både ladda och ge ström samtidigt.

Tyvärr stängs utgående ström av i 1-2 sek när matning kopplas bort, så en Pi hinner bli strömlös.
 
F Fideliox skrev:
Nån med tips på zigbee temp/luftfuktighetsensorer?

Jag har 9 st aqara. Funkar för det mesta men ibland tappar den i krypgrunden anslutningen och det är måttligt skoj att krypa ner och synka om skiten. 🤬

En annan aqara sensor som är i samma rum som conbee sensor kan tappas ibland men sen funkar den i garaget som är svinlångt iväg hur bra som helst. 🤦‍♂️
Jag har använt ett antal Xiaomi Mi (LYWSD03MMC) över Bluetooth som test. De är diskreta och ger dessutom avläsning via displayen. Bra när frugan ”tycker” att det är kallt och det är samma temperatur som förut. Räckvidden är hyfsad kanske upp till 10 meter i ett hus, så jag fick sätta upp Bluetooth-proxy för att de skulle hitta hem.
De funkar fint och går att byta firmware på till Bthome eller Zigbee. Zigbee drog rätt mycket batteri tills utvecklaren (devbis) fixade med något. Nu ser det ut som att batteriet räcker upp till ett år. Jag bytte mina på två olika sajter till Zigbee i förra veckan och det fungerar bättre när det finns Zigbee-enheter som agerar repeaters, t.ex. IKEA:s lampor
Även AHT10 direktkopplade till ESP32 (ESPhome) för fasta installationer som utomhusgivare där det är bökigt att byta batteri. Strömförsörjs via en Cat5-kabel som också är signalerande. AHT20 är bättre för de kan ändra adress på bussen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så länge det inte är (Open)ZFS 2.2.0. En mycket ovanlig bugg infann sig och 2.2.2 anmodas omedelbart. Eller stanna kvar 2.1.x. Femtielva olika distributioner som använder ZFS har varnat. Troligtvis första gången det har hänt ZFS.
Jag har aldrig haft problem med den buggen. När jag får fel är det disken som ger läsfel i samtliga fall.
 
S sjoelund skrev:
Jag har aldrig haft problem med den buggen. När jag får fel är det disken som ger läsfel i samtliga fall.
Det är alltså en helt färsk bugg gällande ”block cloning” som dök upp i oktober när 2.2.0 släpptes. Det går att runda problemet med olika åtgärder. Tråkigt hur som helst när ZFS är byggt för att aldrig lita på hårdvaran.
https://www.theregister.com/2023/11/27/openzfs_2_2_0_data_corruption/
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är alltså en helt färsk bugg gällande ”block cloning” som dök upp i oktober när 2.2.0 släpptes. Det går att runda problemet med olika åtgärder. Tråkigt hur som helst när ZFS är byggt för att aldrig lita på hårdvaran.
[länk]
Och den påverkar tidigare ZFS-versioner också så det hjälper inte att köra 2.1.0 heller
 
F Fideliox skrev:
Nån med tips på zigbee temp/luftfuktighetsensorer?

Jag har 9 st aqara. Funkar för det mesta men ibland tappar den i krypgrunden anslutningen och det är måttligt skoj att krypa ner och synka om skiten. 🤬

En annan aqara sensor som är i samma rum som conbee sensor kan tappas ibland men sen funkar den i garaget som är svinlångt iväg hur bra som helst. 🤦‍♂️
Har köpt några runda på wish som verkar funka
 
nino nino skrev:
Har köpt några runda på wish som verkar funka
Du har inte möjligen en något bättre beskrivning än ”runda”? 😉
 
  • Haha
Dublin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har inte möjligen en något bättre beskrivning än ”runda”? 😉
Tyckte det var en lysande förklaring 😄
E-handelssida visar ZigBee smart temperatur- och luftfuktighetssensor, kompatibel med Google Assistant och Amazon Alexa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dublin och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Och den påverkar tidigare ZFS-versioner också så det hjälper inte att köra 2.1.0 heller
Du menar att det inte hjälper att nedgradera drivarversion om man väl ”fått in buggen” på sitt filsystem?
Eller hur skulle bugen påverka gamla versioner? Nyare Linux aktiverar gammal bugg?

Fix som kan göra felet (som introducerades i 2.1.4) mer sällsynt

Hm elak bugg…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.